بهداشت دوره قاعدگی، 5 نکته که نمی دانید

منبع: نی نی بان

118

1398/11/30

14:55


آیا فکر می‌کنید همه‌چیز را درمورد دوران پریود می‌‌دانید؟ خانم‌ها در طول زندگی‌شان حدود ۴۵۰ بار پریود می‌شوند؛ این یعنی فرصت کافی برای آموختن درباره آن را دارید. با‌این‌حال، هنوز هم پریودتان گاهی در زمانی ظاهر می‌شود که اصلا انتظارش را ندارید و غافلگیر می‌شوبد. در این مقاله می‌خواهیم به ۵ نکته‌ای اشاره کنیم که شاید خیلی از شما درباره پریود نمی‌دانید. با ما همراه باشید.
 
۱. در دوران پریود می‌توان باردار شد
شاید بالاخره وقت آن رسیده که به این باور نادرست قدیمی پایان دهیم: پریود شما را از بارداری محافظت نمی‌کند. چند دلیل برای این ادعا وجود دارد:
نخست اینکه، بعضی از زنان ممکن است در دوران تخمک‌گذاری خون‌ریزی داشته باشند و آن را با پریود اشتباه بگیرند. در دوران تخمک‌گذاری، بیشترین احتمال بارداری وجود دارد؛ پس اگر در این دوران نزدیکی داشته باشید، شانس باردار شدن‌تان بیشتر می‌شود.
دوم اینکه، ممکن است قبل از پایان پریود یا چند روز بعد از اتمام آن، تخمک‌گذاری داشته باشید. ازآنجاکه اسپرم می‌تواند تا ۳ روز در بدن شما زنده بماند، داشتن رابطۀ جنسی در دوران پریود می‌تواند باعث بسته‌شدن نطفه شود.
پس در هر زمانی از ماه که رابطه دارید، حتما از روش‌های مطمئن جلوگیری از بارداری مثل کاندوم استفاده کنید.
 
۲. خون‌ریزی هنگام مصرف قرص، پریود نیست
مطمئنا هنگام استفاده از آخرین هفته قرص‌های ضد بارداری خون‌ریزی دارید [قرص‌های جلوگیری که در هفتهٔ آخر مصرف می‌کنید حاوی هیچ مادهٔ دارویی نیستند و اصطلاحا به آنها شبه‌دارو یا قرص شکر گفته می‌شود]؛ اما این خون‌ریزیِ ماهانهٔ قطع دارو است و کمی با پریود واقعی فرق دارد.
معمولا در میانهٔ چرخه قاعدگی تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. اگر تخمک‌های آزادشده از تخمدان‌ها باردار نشوند، سطح هورمونی شما پایین می‌آید و باعث می‌شود آستر درون رحم بریزد و پریود بشوید.
قرص‌های ضدبارداری از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند. بیشتر انواع قرص‌های ضدبارداری به این شکل هستند که در ۳ هفتهٔ نخست، به بدن شما هورمون می‌رسانند و هفتهٔ آخر حاوی هیچ هورمونی نیستند. این قرص‌ها با‌اینکه از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند، مانع تجمع آستر رحم در طول ماه نمی‌شوند. خون‌ریزی پریودمانندی که در هفتهٔ چهارم رخ می‌دهد، در واقع، واکنش بدن شما به کمبود هورمونِ قرص‌هایی است که در هفتهٔ آخر مصرف می‌کنید.

۳. پریودتان در طول زندگی تغییر می‌کند
درست وقتی حس می‌کنید که دقیقا می‌دانید چه زمانی پریود خواهید شد، همه‌چیز ممکن است تغییر کند. این وضعیت به‌خاطر تغییرات هورمونی‌ای است که در طول زندگی شما رخ می‌دهد. چرخه‌ قاعدگی شما زمانی که برای اولین بار پریود می‌‌شوید طولانی‌تر است؛ یعنی فاصلهٔ بین دو پریود ممکن است بیشتر باشد. چرخهٔ معمولی دختران نوجوان می‌تواند بین ۲۱ تا ۴۵ روز طول بکشد. به‌مرورزمان این چرخه کوتاه‌تر و قابل‌پیش‌بینی‌‌تر می‌شود و به‌طور متوسط به ۲۱ تا ۳۵ روز می‌رسد.
تغییرات هورمونیِ سال‌های پیش از یائسگی به‌دلیل تولید میزان استروژن کمتر روی می‌دهند. این تغییرات شما را غافلگیر می‌کنند. فاصلهٔ بین پریودها ممکن است کوتاه‌تر یا بلندتر شوند و احتمال دارد خون‌ریزی کمتر یا شدیدتری داشته باشید. این مرحله ممکن است ۱۰ سال پیش از یائسگی آغاز شود. تغییرات تدریجی عادی هستند؛ اما مسائلی مانند خون‌ریزی شدید یا ۱ یا چند ماه پریودنشدن، عادی نیستند. حتما درمورد مسائل غیرعادی با پزشکتان صحبت کنید.
 
۴. فقط نوار بهداشتی یا تامپون گزینه‌‌های شما نیستند
برای گذراندن دوران پریود، گزینه‌های بیشتری دارید. کاپ قاعدگی فنجانی انعطاف‌پذیر است که درون واژن جاسازی می‌شود و خون پریود را جمع می‌کند. شورتکس‌های مخصوص دوران قاعدگی نیز وجود دارند که در روزهایی که خون‌ریزی کمتری دارید می‌توانید به‌تنهایی و روزهایی که پریودتان شدیدتر است به‌همراه نواربهداشتی یا تامپون از آنها استفاده کنید. پدهای پارچه‌ای درون آنها را می‌توان شست و دوباره استفاده کرد. این محصولات مقرون‌به‌صرفه نیز هستند، چون می‌توانید چند بار از آنها استفاده کنید؛ همچنین زبالهٔ کمتری نیز تولید می‌کنند. برای نمونه، تامپون یا نواربهداشتی را باید هر ۴ تا ۸ ساعت عوض کنید، اما فنجان قاعدگی تا ۱۲ ساعت نیز قابل‌استفاده است.
این محصولات هم مانند نواربهداشتی یا تامپون مزایا و معایب خودشان را دارند. در نهایت، بهتر است گزینه‌ای را انتخاب کنید که بعد از چند بار آزمون‌وخطا بهترین نتیجه را برای شما داشته است.

۵. سندروم پیش‌ از قاعدگی هنوز هم معماست
۱ تا ۲ هفته مانده به پریود، نشانه‌های آن کم‌کم پیدا می‌شوند، نشانه‌هایی مانند سستی، هوس غذا کردن، نفخ و تغییرات در روحیه. این نشانه‌ها در همه یکسان نیستند اما بخشی از زندگی خیلی از زنان است. پزشکان دقیقا علت سندروم پیش‌ از قاعدگی را نمی‌دانند. به نظر می‌رسد این علائم ترکیبی از تغییرات هورمونی در طول چرخهٔ قاعدگی، تغییرات شیمیایی در مغز و دیگر مسائل احساسی باشند که ممکن است با آنها درگیر باشید: مسائلی مانند افسردگی که در دوره پیش از پریود شدیدتر می‌شود. به‌علاوه، بعد از اینکه پریود شدید، باز هم ممکن است این حالات ادامه داشته باشند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند دردهای ناشی از پریود مانند دردهای شکم و کمر، و سردرد و نفخ می‌توانند بر افکار شما اثر بگذارند؛ زیرا دردْ تمرکز بر کارها را دشوارتر می‌کند؛ البته می‌توانید کارهایتان را انجام دهید ولی باید برای انجام آنها زحمت بیشتری بکشید.
بهترین روش برای کنترل سندروم پیش‌ از قاعدگی تغییر سبک زندگی است. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ۳۰ دقیقه ورزش کنید، شب‌ها ۸ ساعت بخوابید و سیگار نکشید. رژیم غذایی هم خیلی مهم است؛ پس میوه، سبزیجات و غلات کامل را فراموش نکنید و میزان نمک، شکر، کافئین و الکل را کاهش دهید.
اگر این علائم مانع انجام فعالیت‌های روزانه‌‌تان می‌شوند یا احساس افسردگی یا اضطراب می‌کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. ممکن است اینها نشانهٔ اختلال جدی‌تری به نام اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی باشد (Premenstrual Dysphoric Disorder) که باید درمان شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو