نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو + زمان تعویض ضدیخ

نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو + زمان تعویض ضدیخ


منبع: تالاب

61

1398/11/30

21:38


نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو + زمان تعویض ضدیخ

نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو

ضدیخ با کیفیت می تواند خودرو شما را از مشکلات احتمالی نجات دهد. زمان تعویض ضدیخ خودرو چه زمانی است ؟ ضدیخ خودرو چه کار انجام می دهد ؟ اگر به دنبال پاسخ سوالات هستید این مقاله را از دست ندهید. یکی از متداول‌ترین عیوبی کـه ممکن اسـت بـه طور ناگهانی در ماشین ظاهر شده و ان را زمین‌گیر کند، بروز مشکل در سیستم خنک‌کننده موتور اتومبیل اسـت کـه دراین گزارش رعایت برخی نکات مهم توصیه می شود.

 

پیدایش یک اختلال در عملکرد رادیاتور، فن خنک کننده، واترپمپ، سنسور دما، ترموستات و سایر اجزای این سیستم میتواند بـه اسانی در دمای کارکرد موتور تاثیر منفی گذاشته و خسارت قابل توجهی را بـه ان وارد کند.

 

به گزارش تالاب بی شک در چنین شرایطی استفاده از خدمات امدادی میتواند در کم‌ترین زمان ممکن بـه تشخیص عیب ودر تعداد زیادی از موارد رفع ان در محل کمک کند. اما نکات مهمی وجوددارد کـه رعایت ان‌ها می تواند بـه سلامت سیستم خنک کننده موتور ماشین کمک کرده و از بروز تعداد زیادی از این مشکلات جلوگیری کند.

 

یکی از مهم ترین این نکات استفاده از ضد یخ مناسب در تمامی فصول سال و با توجه بـه شرایط دمایی محل زندگی اسـت.

 

چرا استفاده از ضد یخ مهم است؟

پیش از تولید مایعی بـه نام ضدیخ، از آب خالص برای کاهش حرارت تولید شده در موتور اتومبیل استفاده میشد. اما استفاده از آب خالص مشکلاتی را نیز بـه همراه داشت. محدود بودن نقطه انجماد آب تا نقطه جوش ان کـه بازه صفر تا صد درجه سانتی‌گراد را شامل می شود باعث ایجاد مشکلاتی در فصول و جغرافیای مختلف می ‌شد.

 

بـه عنوان مثال استفاده از آب خالص در مناطق بسیار سردسیر موجب یخ زدن سریع آب در مجاری آب موتور و رادیاتور شده و از آنجایی کـه انجماد آب در محدوده صفر تا 4 درجه سانتیگراد کـه آب موتور بـه تدریج شروع بـه یخ زدن می‌نماید، باعث افزایش حجم ان میگردد، ترکیدگی و ترک خوردن بدنه موتور و رادیاتور را بـه همراه دارد.

 

در نقطه مقابل، در مناطقی با آب و هوای بسیار گرم نیز استفاده از آب خالص منجر بـه جوش آوردن زود هنگام آب و آسیب بـه موتور میشود. علاوه بر این آب خالص باعث ایجاد خوردگی در قطعات فلزی موتور نیز میشد. بنابر این لزوم استفاده از ماده‌اي کـه بتواند با تغییر در خاصیت آب، نقطه انجماد و جوش ان را تغییر دهد بسیار احساس ‌می شد.

نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو + زمان تعویض ضدیخ

انواع ضد یخ چیست و چه خاصیتی دارد؟

ضدیخ‌ها در دو گروه اصلی در بازار وجود دارند:

ضد یخ با پایه معدنی: این گروه از ضد یخ ها بیشترین مصرف را در بازار دارند و زمان کارکرد انها در موتور بین یک تا سال می باشد.

 

ضد یخ با پایه آلی: این گروه از ضد یخ ها بـه دلیل نوع مواد مورد استفاده در انها، طول عمر بالاتری بین سه تا پنج سال خواهند داشت کـه در خودرو های گاز سوز بـه دلیل احتمال خوردگی بیشتر قطعات فلزی، حتماً باید از این نوع ضد یخ استفاده گردد.

 

به گزارش سایت تالاب ضدیخ ها دارای ترکیباتی چون اتیلن گلیکول و متانول هستند کـه با افزودن ان‌ها بـه آب خنک کننده موتور، سبب تغییر در خاصیت فیزیکی آب شده و نقطه جوش آب را بالا و نقطه انجماد ان را نیز کاهش میدهند.

 

همچنین، ضدیخ طبق معمولً ظرفیت انتقال حرارت آب را نیز افزایش خواهد داد کـه این امر بـه خنک شدن آسان‌تر موتور کمک خواهد کرد. علاوه بر این، از خوردگی قطعات فلزی موتور محافظت میکند. خوردگی و اکسید شدن قطعات فلزی موتور، یکی از مشکلاتی اسـت کـه می تواند هزینه‌هاي‌ بسیاری را بر مالک ماشین تحمیل کند.

 

نکته حائز اهمیت این اسـت کـه تقریبا تمامی رانندگان بر اهمیت استفاده از ضدیخ در زمستان واقف هستند اما تعداد کمی از این رانندگان از عملکرد ضدیخ در فصول گرم، آگاهی دارند.

 

استفاده از ضدیخ در فصل تابستان منجر بـه افزایش نقطه جوش آب شده و مانع از جوش آوردن زود هنگام اتومبیل خواهد شد. بنابر این لازم اسـت تا در تمامی فصول سال ودر هر شرایط آب و هوایی از ضدیخ استفاده شود.

 

نکته مهم دیگر در میزان ترکیب ضد یخ با آب اسـت کـه کاملاً بـه حداقل دما در زمستان در هر منطقه بستگی دارد. جدول زیر نسبت استفاده از ضد یخ و آب و میزان تاثیر ان در نقطه انجماد و جوش را بیان میکند:

 

جدول نقطه جوش

نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو + زمان تعویض ضدیخ

همان‌گونه کـه در جدول بالا مشاهده می شود، استفاده بیش‌تر از 50 درصد ضدیخ باعث افزایش نقطه انجماد خواهد شد و این باور کـه استفاده از ضدیخ بـه جای آب باعث ایجاد نقطه انجماد بسیار پایین میشود غلط اسـت. بنابر این کم‌ترین نقطه انجماد و بهترین ترکیب مربوط بـه نسبت یک بـه یک آب و ضد یخ اسـت.

 

توصیه می شود کـه مخلوط آب و ضد یخ موجود در سیستم خنک‌کننده موتور هر دوسال یکبار بـه صورت کامل تخلیه و تعویض شود. زیرا تعویض دیرهنگام ان باعث کاهش خاصیت و عملکرد ان در دماهای مختلف شده و بـه موتور اتومبیل آسیب خواهد زد.

 

بررسی محلول سیستم خنک کننده

سطح مایع خنک کننده موتور باید هفته‌اي یکبار هنگامی کـه ماشین کاملاً در سطح افقی پارک شده و سیستم خنک کننده سرد اسـت، نظارت شود. سطح مایع باید بین علامت‌هاي‌ حداقل«MIN» و حداکثر «MAX» نشانه‌گذاری شده بر روی دیوارۀ عمودی رادیاتور«سمت درِ رادیاتور» یا مخزن انبساطی باشد. «از باز نمودن درب رادیاتور تا یک ساعت پس از خاموش شدن موتور اجتناب نمایید».

 

چنانچه هر قطعه‌اي از سیستم خنک کننده «بـه‌غیر از درِ رادیاتور» باز یا تعویض شود، بایستی هواگیری مجدداً مطابق دستورالعمل هر اتومبیل انجام پذیرد.

 

توجه داشته باشید کـه فقط در مواقع اضطراری و هنگامی کـه ضدیخ توصیه شده در معرض شـما نیست برای پرکردن رادیاتور از آب خالص و تمیز استفاده نمایید. زیرا اینکار باعث کاهش خاصیت ضدیخ مایع خنک کننده خواهد شد.

 

«همواره از ضدیخ‌هاي‌ با فرمول توصیه شده و برندهای مورد تایید و استاندارد استفاده گردد».

 

 تخلیه و پرکردن دوباره مایع سیستم خنک کننده از عملیات سرویس و نگه داری اسـت کـه نیاز بـه دانش کافی دارد و تنها باید توسط افراد مجرب و براساس دستورالعمل‌هاي‌ راهنمای نگه داری ماشین انجام پذیرد.

نکاتی مهم در استفاده از ضد یخ خودرو + زمان تعویض ضدیخ

چه زمانی باید ضدیخ خودرو را تعویض کنیم؟

یکی از مهمترین ویژگی‌هاي‌ ضدیخ خاصیت ضد خورندگی ان اسـت. این خاصیت ارتباط مستقیم با زمان استفاده از ضدیخ دارد. یعنی اگر ضدیخ به‌صورت منظم تعویض نشود، خاصیت ضد خورندگی ان از بین می رود و تاثیر منفی بر عمر موتور اتومبیل و سیستم خنک کننده می گذارد کـه ممکن اسـت مالک ماشین رابا هزینه‌هاي‌ زیادی روبه‌رو کند.

 

علاوه بر از بین رفت خاصیت ضد خورندگی ضدیخ، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما ضدیخ هم بـه مرور زمان از بین می رود. درصورت از بین رفتن این خاصیت ودر صورت تغییرات جوی، احتمال وارد شدن آسیب‌هاي‌ جدی بـه موتور و سیستم خنک کننده اتومبیل افزایش می یابد.

 

ضدیخ‌ها از نظر کیفی در حالت کلی بـه دو دسته با پایه معدنی و ضدیخ‌هاي‌ با پایه آلی تولید میشوند. ضدیخ‌هاي‌ پایه معدنی، عمده‌ترین نوع ضدیخ در بازار هستند و مناسب‌ترین زمان تعویض ان‌ها دوره‌هاي‌ سالیانه اسـت. ضدیخ‌هاي‌ پایه آلی، دارای طول عمر بیشتری هستند ودر نتیجه زمان تعویض انها بازه اي حدودا سه ساله اسـت. از آنجا کـه تشخیص این دو مورد نسبت بـه هم دیگر بـه این سادگی امکان پذیر نیست توصیه می شود کـه تعویض ضدیخ بـه صورت سالانه انجام گیرد.

 

میزان ضدیخ و آب و نسبت ان‌ها یکی از موارد مهمی اسـت کـه بـه هنگام استفاده از ضدیخ باید بـه ان دقت کرد. اگر میزان ضدیخ ماشین بیش از حد لازم باشد علاوه بر آنکه عملکرد ضدیخ مختل میشود، این امر منجر بـه افزایش استهلاک قطعات اتومبیل خواهد شد.

 

از سوی دیگر چنانچه میزان ضد یخ کمتر از مقدار لازم باشد، دیگر خنک‌کنندگی لازم را نمیتوان از ضدیخ انتظار داشته و همچنین خوردگی قطعات نیز افزایش پیدا می کند.

 

میزان ضدیخ و آب برای هر خودرویی متفاوت اسـت و این مقادیر توسط سازنده ماشین اعلام میشود کـه در اکثر خودروها 50:50 یا 40:60 اسـت. اگر بـه هر دلیلی بـه مقادیر اعلامی توسط سازنده دسترسی نداشته باشید نیمی از مایع داخل رادیاتور باید آب و نیمی دیگر ضدیخ ماشین باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو