شوینده‌های خانگی که واقعاً کار می‌کنند

119

1398/12/1

11:52


برخی از مواد موجود در آشپزخانه‌ی شما، مانند جوش شیرین و سرکه، با این که هزینه‌ی چندانی هم ندارند به عنوان یک پاک‌کننده‌ی مفید و حتی بهتر از آن کار می‌کنند. استفاده از این مواد، علاوه بر هزینه‌ی کمتر، عوارضی که مواد شوینده‌ی تجاری برای سلامتی و محیط زیست ایجاد می‌کنند را ندارند. بنابراین می‌توانید در روزهای آتی برای خانه تکانی عید نوروز از این ترکیبات خانگی که در ادامه طرز تهیه‌ی آن‌ها را آورده‌ایم، استفاده کنید.

شوینده‌های خانگی که واقعاً کار می‌کنند

به گزارش بهداشت نیوز: اغلب شوینده‌ها و محصولات پاک‌کننده‌ی موجود در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که به علت داشتن ترکیبات آلی فرار می‌توانند موجب ابتلا یا بدتر شدن آسم، سردرد، واکنش‌های آلرژیک و حتی سرطان و آسیب به اندام‌ها شوند. با این توضیحات متوجه اهمیت استفاده از محصولات خانگی و کم‌خطرتر می‌شویم.

یک نکته‌ی مهم:

بد نیست در همین ابتدا اشاره کنیم که هرگز تمیزکننده‌های آمونیاکی را با سفیدکننده‌های دارای کلر یا محصولات حاوی سفیدکننده مانند پودر ظرف‌شویی ترکیب نکنید. چرا که استنشاق بخار حاصل از ترکیب آن‌ها بسیار خطرناک و حتی در مواردی موجب از دست دادن جان برخی افراد شده است. در واقع یکی از آسیب‌های شایع خانه تکانی در اسفندماه بر طبق آمار تماس با اورژانس‌ها همین مورد است. بنابراین قبل از انجام هرگونه مخلوط کردن، ابتدا برچسب‌های محصول را بخوانید. در ضمن همیشه هر بطری پاک‌کننده‌ی خانگی را هم با تمام مواد داخل آن برچسب بزنید. چرا که در صورت بروز هر مشکلی مخصوصا مسمومیت بچه‌ها با خوردن شوینده‌ها مهم است که بدانید چه مخلوطی در آن وجود دارد.

1. پاک کننده همه‌منظوره معطر

آنچه نیاز دارید:

یک قسمت سرکه سفید

یک قسمت آب

پوست لیمو

شاخ و برگ رزماری

روش استفاده:

مواد فوق را با یکدیگر ترکیب کرده، درون یک بطری اسپری ریخته، تکان دهید و سپس بگذارید یک هفته قبل از استفاده به همان صورت بماند.

پس از آن می‌توانید از این محلول برای از بین بردن لکه‌های آب سخت، تمیز کردن سطل زباله، پاک کردن لکه‌های دیوار و موارد دیگر استفاده کنید. به علاوه، اسید میوه خاصیت تمیزکنندگی بسیار زیادی دارد که برای لکه‌های سرسخت مناسب است.

2. پاک کننده‌ و بوگیر آشپزخانه

آنچه نیاز دارید:

4 قاشق غذاخوری جوش شیرین

حدود یک لیتر آب گرم

روش استفاده:

تمام آنچه برای تمیز کردن پیشخوان آشپزخانه و لوازم و وسایل داخل یخچالتان نیاز دارید جوش شیرین است. این ترکیب ساده یک دئودرایزر یا رفع کننده‌ی بوی بد بسیار عالی است که می‌توان از آن برای درخشش سینک‌ها و وسایل استیل ضدزنگ هم استفاده کرد. روش استفاده بسیار ساده است: فقط محلول فوق را روی یک اسفنج تمیز ریخته و به راحتی جاهای مورد نظر را پاک کنید.

3. شیشه پاک کن

آنچه نیاز دارید:

2 فنجان آب

½ فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب

½ فنجان ایزوپروپیل الکل 70٪

1 تا 2 قطره روغن اسانس پرتقال برای خوشبو شدن ترکیب (اختیاری)

روش استفاده:

دفعه‌ی بعدی که خواستید شیشه‌ها و آینه‌های خود را تمیز کنید، این مواد را با هم ترکیب کرده و آن‌ها را درون یک بطری اسپری ریخته و آثار فوق‌العاده‌اش را ببینید.

نکته:

. شیشه‌ها را در روزهای خیلی گرم و آفتابی تمیز نکنید، زیرا محلول خیلی سریع خشک می‌شود و رگه‌های زیادی روی شیشه‌ها باقی می‌ماند.

. برای آینه‌ها، ابتدا محلول را روی حوله کاغذی یا یک پارچه نرم اسپری کنید سپس آن‌ها را تمیز کنید.

4. پاک کننده برنجی

آنچه نیاز دارید:

سرکه سفید یا آب لیمو

نمک

روش استفاده:

برای تمیز کردن دستگیره‌های بدون روکش و برنجی کابینت‌ها، شیرآلات حمام و سرویس‌های بهداشتی و ... ، یک اسفنج را با سرکه یا آب لیمو مرطوب کرده، سپس روی آن نمک بپاشید و به آرامی روی سطوح مورد نظر مالش دهید. در آخر کاملاً با آب بشویید و بلافاصله با یک پارچه نرم و تمیز خشک کنید.

5. اسکراب یا ساینده‌ی قوی

آنچه نیاز دارید:

½  لیمو

 ½ فنجان پودر بوراکس

روش استفاده:

زدودن لکه‌های زنگ‌زده‌ی روی سینک‌های لعابی مانند روشویی و وان و ... برای این پاک‌کننده‌ی قوی هیچ کاری ندارد. لیمو را درون بوراکس فرو کرده و سطح مورد نظر را بسابید و سپس آبکشی کنید. به همین راحتی!

نکته:

. این پاک‌کننده برای سنگ مرمر یا گرانیت مناسب نیست.

6. پاک‌کننده چربی‌ها

آنچه نیاز دارید:

1 فنجان سرکه سفید

1 – 2 قطره صابون مایع خانگی

1 قاشق غذاخوری جوش‌شیرین

اسانس یا روغن ضروری (اختیاری)

روش استفاده:

سرکه، یک یا دو قطره صابون مایع و جوش شیرین را داخل بطری اسپری بریزید. سپس بطری را تا انتهای گردنش با آب گرم پُر کنید.

در صورت تمایل چند قطره اسانس برای خوشبو شدنش به آن اضافه کنید چرا که این مقدار سرکه می‌تواند بوی زیادی ایجاد کند. سپس بطری اسپری را با شدت تکان دهید. برای تمیز کردن جاهایی که چربی روی آن نشسته کافی است مخلوط را روی سطح مورد نظر اسپری کنید، سپس با یک اسفنج تمیز پاک کنید.

نکته:

. این پاک‌کننده‌ی چربی باید روی همه‌ی لکه‌های چربی کار کند؛ اما اگر لکه‌های سرسختی داشتید که با این روش پاک نشدند، برای آن‌ها جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. سپس خمیر را روی محل چربی بمالید و بگذارید خشک شود. در نهایت خمیر را با یک اسفنج مرطوب و تمیز برداشته و محل مورد نظر را با یک دستمال مرطوب تمیز پاک کنید.

. همیشه قبل از استفاده از هر نوع پاک کننده یا مواد شوینده‌ای، ابتدا آن را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید.

7. پاک‌کننده‌ی لکه‌های آب

آنچه نیاز دارید:

یک قسمت خمیردندان غیر ژلی سفید

یک قسمت جوش شیرین

روش استفاده:

ابتدا جاهایی که لکه‌ی آب رویشان افتاده و اشکال حلقه مانندی ایجاد شده‌اند (مثل وقتی که لیوان یا استکان آب و چای را روی میزی می‌گذاریم و ردش می‌ماند) را با یک پارچه‌ی نم‌دار مرطوب کنید، سپس مخلوط خمیردندان و جوش شیرین را اضافه کرده و آن را به خوبی بمالید تا جلا پیدا کند و به اصطلاح پرداخت شود. سپس با یک پارچه‌ی خشک آن را پاک کنید. در نهایت از یک پارچه‌ی نرم دیگر برای درخشش نهایی استفاده کنید.

نکته:

این ترکیب برای استفاده روی چوب‌های خام بدون پولیش و رنگ و عتیقه‌ها مناسب نیست.

8. پاک‌کننده‌ی لکه‌های لباس‌ها

آنچه نیاز دارید:

یک گالن آب گرم

یک فنجان پودر پاک‌کننده‌ی ظرف‌شویی

یک فنجان مایع سفیدکننده‌ی معمولی کلردار (غلیظ نباشد)

روش استفاده:

با مخلوط کردن مواد فوق در یک ظرف استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا لعابی (نه آلومینیومی)، لکه‌های سرسخت روی لباس‌های سفیدتان را از بین ببرید. بدین ترتیب که 15-20 دقیقه لباس را در این محلول خیس کنید. اگر لکه هنوز هم وجود داشت، بگذارید کمی بیشتر بماند، سپس لباس مورد نظر را طبق معمول بشویید.

9. پاک کننده سنگ مرمر

آنچه نیاز دارید:

2 قطره مایع ظرف‌شویی ملایم

2 فنجان آب گرم

روش استفاده:

دفعه بعدی که می‌خواهید سنگ‌های مرمر روی کانتر آشپزخانه و یا کف سالن را تمیز کنید، ابتدا مایع ظرف‌شویی را با آب مخلوط کنید. سپس با اسفنج آن را روی سنگ مرمر بکشید و بعد کاملاً آبکشی کنید تا هرگونه باقیمانده صابون از روی آن پاک شود. در آخر آن را با پارچه‌ای نرم خوب خشک کنید و اجازه ندهید که این محلول با جریان هوا از روی سنگ مرمر خشک شود.

نکته:

هرگز از سرکه، لیمو یا هر ماده پاک کننده اسیدی دیگر بر روی سطوح مرمر یا گرانیت استفاده نکنید. آن‌ها باعث خوردگی سنگ می‌شوند.

منبع: تبیان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو