عاشیق‌های تبریز به جشنواره موسیقی فجر آمدند / درخواست حسن اسکندری از تهرانی‌ها

168

1398/12/1

15:01


عاشیق حسن اسکندری گفت: امیدوارم تهرانی‌ها من را فراموش نکنند و برای اجرا دعوتم کنند.

عاشیق‌های تبریز به جشنواره موسیقی فجر آمدند / درخواست حسن اسکندری از تهرانی‌ها

سرویس موسیقی هنرآنلاین: آخرین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن سوره با اجرای دو گروه موسیقی آذری‌زبان عاشیق‌های تبریز و راست موغام تبریز همراه بود.

قبل از شروع اجراهای سئانس اول، مستندی از زندگینامه و فعالیت‌های موسیقیایی عاشیق حسن اسکندری پخش شد که در آن هنرمندان منطقه آذربایجان شرقی ازجمله علی کریمی، محمد قنبری، معصوم حیدریان، اسماعیل خدایی، جلیل خردمند و معصومه نیک خصال همسر عاشیق اسکندری درباره این هنرمند صحبت کردند. اسکندری از 9 سالگی از ارس به تبریز مهاجرت می‌کند و مشغول قالی‌بافی می‌‌شود، او سپس به تهران مهاجرت کرده و در یک موسسه آموزشی مشغول می‌شود.

بعد از پخش این مستند کوتاه، ندا حبیبی دبیر کمیته بزرگداشت هنرمندان سی ‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفت و گفت: در این دوره از جشنواره چهار ویدیوی مستند پیرامون چهار هنرمند معاصر تهیه کردیم که مستند عاشیق حسن اسکندری به مناسبت اجرای این هنرمند، امشب پخش شد و مختصری از همین ویدئو پنجشنبه‌شب در مراسم اختتامیه نیز نمایش داده می‌شود.

سپس او از عاشیق اسکندری خواست روی صحنه بیاید تا از فعالیت‌های موسیقیایی او در سال‌های گذشته تقدیر شود و افزود: این تقدیر کوچکی است که امشب انجام می‌شود و قرار است از این استاد گران‌قدر در مراسم اختتامیه به‌صورت مفصل‌تری تقدیر کنیم.

حسن اسکندری

سپس او به صحنه آمد و مورد تشویق حاضران در سالن سوره حوزه هنری قرار گرفت. بعد از مراسم تقدیر گروه عاشیق‌ها به صحنه آمدند و قطعات فولکلور شادی را اجرا کردند که بارها مورد تشویق حاضران در سالن قرار گرفتند.

عاشیق حسن اسکندری در طول اجرا به زبان آذری توضیحاتی داد و فقط یک جمله به فارسی گفت: امیدوارم تهرانی‌ها من را فراموش نکنند و برای اجرا دعوتم کنند.

گروه عاشیق‌های تبریز در سال 1350 در شهر تبریز و به سرپرستی عاشیق حسن اسکندری پایه‌گذاری شد. عاشیق اسکندری موسیقی منطقه خود را تا به حال در قالب 40 اجرای خارجی، به جهان معرفی کرده است.

اسماعیل خدایی نوازنده بالابان، علی قره‌داغی نوازنده قاوال و عاشیق حسن اسکندری نوازنده و خواننده این گروه بودند.

شروول (ائل منی آتماز)، بغدادی (معلم)، (بئش بارماق)، ششنگی (قوربان اولوم)، طبل جنگی (کوراغلو)، تجنیس (نارین اوز)، شیروانی (مارال)، ایاغ جلیلی و آلمیشام، قطعاتی بودند که این گروه اجرا کردند.

اجرای راست موغام تبریز در بخش دوم

در بخش دوم از سئانس اول گروه راست موغام تبریز به صحنه رفتند.

این گروه فعالیت هنری‌اش را در سال 1394 به سرپرستی شهریار صدیق باهران شروع کرد و در سال‌های فعالیتش کنسرت‌های بسیاری در شهرها و شهرستان‌های مختلف ایران ازجمله تبریز، ارومیه، شاهین‌دژ و میانه داشته است.

"راست موغام تبریز" در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز روی صحنه رفت. در این دوره هم اجراهای شاد این گروه با دست و سوت حاضران در سالن همراه بود.

راست موغام

حسین ‌ملکی‌زاده، حسین صبا، احسان برادر، رضا بنیادی، پینار ملکی زاده، مهدی مصلح، سیامک فرج‌زاده، فرزین رازقی، فراز اول آبادی، فرزین سلطانی کلهری، آرمان سروری، لاچین طهماسب‌پور به سرپرستی شهریار صدیق باهران از اعضای این گروه بودند.

"آختارارسینیز"، "دینه بیلمدیم"، "نجسن"، "سوز اولماسیدی"، "وطن یاخشی دیر"، "کوچه لر"، "بیلمیریم"، "یاشا محبتیم" قطعاتی بودند که این گروه اجرا کردند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه 23 بهمن در تهران آغاز شد و پنجشنبه اول اسفند به کار خود خاتمه می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو