وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نگارگری یک هنر قدسی است

منبع: سینما پرس

103

1398/12/1

19:18


سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییر در فرم و محتوا در هنر نگارگری جدید ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در واقع نگارگری جدید تنها به مضامین فرازمینی توجه ندارد؛ بلکه با مضامین زمینی خود را درگیر و در عین حال فضای قدسی خود را حفظ کرده است.

عباس صالحی در مراسم چهره سال هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییر در فرم و محتوا در هنر نگارگری جدید ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در واقع نگارگری جدید تنها به مضامین فرازمینی توجه ندارد؛ بلکه با مضامین زمینی خود را درگیر و در عین حال فضای قدسی خود را حفظ کرده است.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه ۱ اسفند) در بازدید از نمایشگاه آسمان نگاره‌ها مجموعه آثار نگارگری با مضامین انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران در مورد آثار این نمایشگاه گفت: نگارگری ایرانی یکی از هنرهای کهن و دیرینه در تاریخ ایران زمین است، وقتی به این هنر به ویژه در دوران اسلامی نگاه می‌کنیم با ویژگی‌های مختلفی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: نگارگری از یک سو یک هنر قدسی است که ریشه در آسمان‌ها دارد و نقش‌هایی که نگارگر می‌زند به نحوی خط اتصال با ملکوت است، از سوی دیگر این هنر از لحاط مفاهیم و مضامین تلاش می‌کند با مفاهیم قدسی ارتباط برقرار کند، از لحاظ فرم شاید کانون حاشیه در تابلوهای هنری این رشته هم وجود داشته باشد اما میزانی که نگارگر در فضای یک تابلو کار می‌کند برای او کانون حاشیه وجود ندارد، به این معنا که هر اندازه تصویر کانونی برای هنرمند مهم است ویژگی‌های حاشیه‌ای هم برای او مدنظر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یک هنرمند نگارگری تلاش می‌کند در یک فضای پیگیر و پیوسته یک کار متراکم با ظرافت‌های ویژه را عرضه کند، این ویژگی‌ها و ویژگی‌های مشابه باعث شده است نگارگری ایرانی را جزء هنرهای اصیل، برجسته و باسابقه ببینیم.

نگارگری با بخش‌های مختلف هنر ایرانی اتصال پیدا کرده است، به عبارتی دیگر نگارگری ایرانی با خوش‌نویسی، ادبیات و خیلی از حوزه‌های فرهنگ و هنر نسبت مفهومی و فرمی پیدا کرده است، به همین منظور وقتی با نگارگری ایرانی ارتباط برقرار می‌کنیم صرفا با یک شاخه هنر ارتباط نداشته بلکه با یک حجم وسیعی از فرهنگ و هنر ایرانی ارتباط داریم.

وی افزود: در نمایشگاه امروز شاهد بودیم نگارگری ایران بعد از چهار دهه از انقلاب اسلامی همانند خیلی حوزه‌های انقلاب اسلامی دارای پیشرفت‌های چشمگیری است، در این دوران توانسته‌ایم بین مفاهیم قدسی و اسطوره‌ای با مضامین روز پیوند ایجاد کنیم، شاید نگارگری ایرانی بیشتر درگیر مفاهیم آسمانی بود که نسبت‌های زمینی آن خیلی به تصریح بیان نمی‌شد اما اینکه نگارگری ایرانی بتواند بین مفاهیم و مضامین قدسی و ملکوتی و مفاهیم زمینی ارتباط برقرار کند یک تجربه جدید در نگارگری ایرانی است که پس از انقلاب شکل گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: اینکه مسائلی چون بیت‌المقدس و فلسطین، داعش، جنگ تحمیلی و... را به نحوی در فضای نگارگری ایرانی راه بدهیم بدون اینکه از تاریخ اسطوره‌ای و قدسی فاصله بگیریم یک تجربه جدید است، اینکه در یک ترکیب‌سازی جدید مفاهیم و مضامین قدسی و ملکوتی را با مفاهیم زمینی پیوند دهیم یک اتفاقی است که به عنوان یک تجربه در هنر نگارگری انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است.

صالحی بیان کرد: قدر این تلاش و مسیر جدید را باید دانست، طبیعی است که هنوز تجربه‌های نخستین را طی می‌کنیم، نگارگری سنتی که بیشتر با فضای قدسی و اسطوره‌ای کار داشته در طول قرن‌های متمادی قوام پیدا کرده و به یک سنت هنری تبدیل شده است، اینکه ما بتوانیم بین این سنت هنری و مضمون‌های جدید نسبت برقرار کنیم طبیعتا زمان بر است اما این تجربه‌ها را آغاز کرده و خود این شروع می‌تواند دارای اهمیت باشد.

وی اضافه کرد: از بعد دیگر در هنر نگارگری از لحاظ حضور استعدادهای متنوع و قابل توجه در گذشته و چهار دهه بعد از انقلاب از لحاظ جنسیت و جغرافیایی شاهد تنوع زیادی هستیم، زنان و جوانانی که در این فضا حضور دارند نشان می‌دهد که حضور همین استعدادهای متراکم امید زیادی به آینده را به وجود می‌آورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در فضای نگارگری چهار دهه انقلاب اسلامی شاهد ترکیب‌سازی‌های فرمی هستیم، برای نمونه ارتباط بین حوزه نگارگری و هنر کارتونی پاره‌ای از ارتباط‌ها برقرار شده است، گاهی پاره‌ای از مبالغه‌ها و اغراق‌ها سمبلیک بود به این معنا که در قالب نگارگری‌های سنتی شاهد بودیم سمبل‌هایی یک اغراق را ترسیم می‌کردند اما امروز اغراق‌هایی را داریم که می‌تواند با سنت جدید تعریف شود.

صالحی ادامه داد: در حقیقت امروز ترکیب‌سازی نگارگری را با حفظ همان بخش قدسی و ملکوتی و در عین حال نزدیک‌ کردن آن به فرم‌های جدید داریم و این می‌تواند انرژی جدیدی را در غناسازی نگارگری تازه به وجود بیاورد.

وی در ‌مورد تبلیغات بیشتر در مورد هنر نگارگری به ویژه در خارج از کشور و تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا، گفت: در حال حاضر ما به دنبال خلق تجربه‌های جدید هستیم، تجربه‌هایی که به نقطه‌های بلوغ می‌رسد، خود این نقطه‌های بلوغ سبب می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های دقیق امکان حضور در داخل و خارج پدید بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: در گذشته در نگارگری سنتی در یک‌ حوزه بیشتر حرکت نمی‌کردیم که برای جهان هم شناخته شده بود اما در نگارگری بعد از انقلاب طبیعتا نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا این هنر با ویژگی‌های جدید خود را تعریف کند و این بلوغ به برنامه‌ریزی بهتر برای حضور در فضای داخلی و خارجی کمک خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو