گفتگو جالب با کارگردان "جنگ ستارگان"/ دوست داشتم شمشیر داشته باشم!/ ساخت فیلم جدید سوپرمن؟

منبع: ایران آرت

227

1398/12/2

01:00


جی جی آبرامز، کارگردان فیلم "جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر" به سوالاتی درباره این فیلم و شایعه

ایران آرت: در زمانی بسیار دور و در کهکشانی بسیار بسیار دور، دنیایی ناشناخته و پر از موجودات عجیب و غریب فضایی است؛ دنیایی که مثل همه‌ی داستان‌های نیروهای خیر و شر، پر از تقابل بین نیروهای خوب و بد است و این‌بار باید با کمک اندیشه، شمشیرهای نوری و سفینه‌های فضایی، راهی برای غلبه بر نیروهای پلید پیدا کرد.

تا همین چندسال قبل، اصلاً قرار نبود شش‌گانه‌ پرطرفدار جنگ ستارگان ادامه پیدا کند، اما ناگهان "دیزنی" تصمیم گرفت شرکت "لوکاس‌فیلم" را از "جرج لوکاس"، خالق این دنیای فضایی بخرد و سه‌گانه‌ی دیگری از این ماجراهای کهکشانی تولید کند.

به گزارش همشهری، آذرماه امسال، "جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر" نیز به پرده‌ی سینماها آمد که درواقع پایانی است بر 9گانه‌ی محبوب جنگ‌ستارگان و جی. جی. آبرامز، برای دومین‌بار روی صندلی کارگردانی قسمتی دیگر از جنگ‌ستارگان نشسته است. به‌همین مناسبت ترجمه‌ی گفت‌و‌گویی را با جی‌. جی. آبرامز برای این شماره انتخاب کردیم.

بیایید گفت‌وگو را این‌گونه آغاز کنیم؛ اصلاً چه شد که تصمیم گرفتید کارگردان شوید؟ از آرزوهای نوجوانی‌تان بود یا از آن اتفاق‌هایی که انتظارش را ندارید؟

راستش همه‌چیز به پدربزرگم مربوط می‌شود. هشت‌ساله بودم که مرا برای توری تفریحی به استودیوی یونیورسال برد. همان‌روز و همان‌جا بود که شیفته‌ی سینما شدم و تصمیم گرفتم کارگردان شوم و امروز خیلی خوشحالم که تمام زندگی‌ام را وقت قصه‌گویی کرده‌ام.

چه جالب. اما برگردیم به اصل موضوع؛ در نهایت سه‌گانه‌ی جدید جنگ‌ستارگان با اکران "جنگ‌ستارگان: خیزش اسکای‌واکر" تکمیل شد. حتماً برایتان سفری طولانی بوده، این‌طور نیست؟

خب، من از اول قرار نبود کارگردانی این قسمت را برعهده بگیرم و پس از کناره‌گیری "کالین تِرِوُرو" از این پروژه، به تیم پیوستم. احساس می‌کنم در این فیلم کمی آزادتر بودم. درواقع در قسمت هفتم جنگ‌ستارگان یا "نیرو برمی‌خیزد"، من چهارچوبی نسبت به دنیای جنگ‌ستارگان داشتم و به آن بسیار پایبند بودم. تعهدی که در خودم احساس می‌کردم، راهی برای پیدا کردن یک زبان بصری بود. اما در فیلم نهم یا خیزش اسکای‌واکر، در خودم جرئت انجام تصمیم‌های مهمی را دیدم که در فیلم هفتم، با احتیاط از کنارشان گذشته بودم. برای همین می‌توانم بگویم این فیلم، جسورانه‌ترین اثرم در جنگ‌ستارگان است.

جنگ ستارگان

موافقید که فیلم دوم این سه‌گانه، یعنی آخرین جدای، روح تازه ای به جنگ‌ستارگان دمید؟

کاملاً موافقم! "ریان جانسون" (کارگردان) با این فیلم، به من یادآوری کرد که چرا شیفته‌ی جنگ‌ستارگان هستم. قضیه فقط این نیست که چیزی را به مخاطب نشان دهی که قبلاً ندیده باشد. آخرین جدای نشان داد که جنگ‌ستارگان، جهانی برای آفریدن بدون‌ترس است. نمی‌گویم که در قسمت هفتم من ترسیدم، اما فکر می‌کنم خیلی با احتیاط و ملاحظه رفتار کردم. برای همین فیلم نهم برایم یک اشتیاق بود که آزادانه به ایده‌هایم جامه‌ی عمل بپوشانم.

چندبار به تغییر خودتان در این دو فیلم اشاره کردید. شخصیت‌ها هم در فیلم هفتم و نهم تغییری کردند؟

اگر منظورتان تغییر در شخصیت‌پردازی است، باید بگویم اصلاً.

اما مثلاً در نیرو برمی‌خیزد، رابطه‌ی بین شخصیت‌های "رِی" و "فین" در فیلم‌نامه چیز دیگری بود. نوعی مشاجره‌ی دائمی بین این دو در داستان تعریف شده بود. اما وقتی شروع به فیلمبرداری کردیم، احساس کردم چیزی در این رابطه درست نیست. برای همین کات دادم. وقتی فیلم‌برداری متوقف شد، دیدم که "دِیزی" و "جان" از نقششان بیرون آمده‌اند و مثل دو دوست صمیمی با هم خوش و بش می‌کنند. ناگهان متوجه شدم که همین درست است! ارتباط این دو شخصیت وقتی فیلم‌برداری نمی‌کردیم بسیار درست‌تر از زمانی که  فیلم‌برداری می‌کردیم به‌نظر می‌رسید. برای همین برگشتیم و در فیلم‌نامه تغییراتی دادیم. این تغییرات در رابطه با شخصیت‌پردازی آن دو نبود، بلکه به انرژی و رابطه‌ی بینشان مربوط می‌شد.

جنگ ستارگان

عشق به جنگ‌ستارگان در خون ماست! هم من و هم شما! شما هم وقتی کودک یا نوجوان بودید، تفنگ‌ لیزری و شمشیر نوری داشتید؟

راستش من چندان آدم کارکردن با تجهیزات نیستم. اما همیشه طرفدار "لوک اسکای‌واکر" بودم. چون وقتی برای اولین‌بار شمشیر نوری را به دست گرفت، بلد نبود با آن خوب کار کند. هیچ‌وقت هم به باحالی "هان سولو" نبودم. خب، وقتی حرف تفنگ لیزری یا "بلاستر" می‌شود، او و تفنگش به ذهن می‌آید.به‌نظرم از زیبایی‌های جنگ‌‌سـتارگان این است که معمولی‌ترین آدمی که در زندگی روزمره می‌شناسیم، می‌تواند به همان کسی تبدیل شود که قادر است در برابر نیروهای شر و ظلم بایستد و پایداری کند.

خب، در فانتزی‌ترین حالت می‌گویم که من هم دوست داشتم شمشیر داشته باشم، اما واقعیت آن است که تنهای آرزوی نوجوانی‌ام این بود که در آن جهان باشم.

و به‌عنوان سؤال آخر، شایعات زیادی مطرح است که می‌خواهید فیلم جدید "سوپرمن"را هم بسازید. این خبر درست است؟

جالب است، چون من تا امروز حتی یک نشست رسمی هم با کمپانی "برادران وارنر" نداشته‌ام، اما مردم هم مثل شما مدام در این‌باره می‌پرسند. شاید این شایعات از آن‌جا نشأت می‌گیرد که به‌تازگی کمپانی "بَد روبات" با "برادران وارنر" قراردادی برای همکاری مشترک امضا کرده، اما هرچه هست مربوط به آینده است و من هم مثل شما نمی‌دانم در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو