فیبر نوری چیست و چه تاثیری بر کیفیت اینترنت دارد؟

فیبر نوری چیست و چه تاثیری بر کیفیت اینترنت دارد؟


منبع: آرگا

112

1398/12/2

14:46


در حال حاضر فیبر نوری به خاطر پهنای باند وسیع نسبت به کابل مسی و تعویق کمتر در مقابل مخابرات ماهواره ای یکی از ابزار مهم انتقال اطلاعات به شمار می رود. در این مقاله با چیستی فیبر نوری و تاثیر آن بر کیفیت اینترنت آشنا می شوید.

فیبر نوری، رشته باریک و بلندی از تارهای خیلی نازک شیشه ای یا پلاستیکی است که قادر است نور وارد شده از یک سر را از سر دیگر خارج کند. پهنای باند فیبر نوری از کابل های معمولی بیشتر است و با آن می توان داده های صوت، تصویر و دیگر داده ها را به آسانی با پهنای باند زیاد تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه و بالاتر منتقل کرد. برای آشنایی بیشتر با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با فیبر نوری و تاثیر آن بر اینترنت

مزایا و معایب تار نوری

در دنیای اینترنت میلیون ها دستگاه به یکدیگر متصل هستند و بالطبع این فضا به زیرساخت وسیع و پشتیبانی سخت افزار نیازمند است. جهت فراهم نمودن این شرایط برای انتقال داده هایی در سطح گیگابایت سریعترین و بهترین راه، اتصالات کابلی به وسیله فیبر نوری می باشد. ممکن است برای شما نیز جای سوال باشد که فیبر نوری چیست و چه تاثیری بر کیفیت اینترنت دارد؟ برای یافتن پاسخ خود تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

به رشته ای از تارهای بلند، باریک و بسیار نازک شیشه ای یا پلاستیکی که قطری به اندازه یک تار موی انسان دارد فیبر نوری گفته می شود. این تارها در کلاف هایی سازماندهی شده و کابل نوری را ایجاد می کنند. و هر یک از کلافهای فیبر نوری با روکش هایی به اسم Jacket محافظت می شوند. فیبر نوری، جهت ارسال امواج نوری با بعد مسافتی طولانی کاربرد دارد و به طور کلی یکی از محیطهای انتقال داده سریع می باشد. فیبر نوری در شبکه های تلفن، رایانه و اینترنت کاربرد دارد.

فیبر نوری و اقسام آن

با توسعه فناوری فیبرنوری از سال ۱۹۸۰ میلادی همواره مخابرات نوری به عنوان یک انتخاب مناسب مطرح بوده است و تا سال ۱۹۸۵ میلادی  نزدیک به ۲ میلیون کیلومتر کابل نوری در جهان نصب و بهره برداری شده است. فیبر نوری، به طور معمول از جنس دی اکسید سیلیسیم بوده که توسط نور لیزر به انتقال داده ها می پردازد. هر کابل فیبر نوری، قطری کمتر از یک اینچ داشته و مجموعه ای از فیبرهای نوری؛ قادر به حمل صدها هزار مکالمه صوتی هستند. فیبر نوری تجاری ظرفیت ۲.۵ گیگابایت در ثانیه تا ۱۰ گیگابایت در ثانیه را فراهم می کنند.

در حال حاضر فناوری فیبر نوری، جهت دستیابی به سرعت بالای اینترنت بکار گرفته می شود. سرعت اینترنتی که فیبر فراهم می کند حدود ۱۰۰۰۰مگابایت در ثانیه می باشد که دسترسی به وب سایت ها را با نهایت سرعت ممکن می سازد. اینترنت فیبر نوری، سریعترین اینترنت دنیاست که در حال حاضر به طور عمومی در اختیار کاربران نبوده و زیرساخت آن کاملا راه اندازی نشده است.

فیبر نوری و سرعت بالای آن در انتقال داده

بخشهای تشکیل دهنده فیبر نوری:

هر فیبر نوری از چندین لایه ساخته شده است درونی ترین لایه آن هسته نام دارد. هسته از یک تار شیشه ای خالص کاملا ابزتاب کننده تشکیل شده و در برخی از کابلها جنس پلاستیکی کاملا بازتابنده دارد تا هزینه ساخت پایین آید. با این وجود هسته پلاستیکی کیفیت شیشه را نداشته و بیشتر جهت حمل داده در بعد مسافتی کوتاه کاربرد دارد. پیرامون هسته را بخش پوسته ای فرا گرفته که آن نیز جنس شیشه ای یا پلاستیکی دارد که به آن روکش یا Cladding گفته می شود.

فیبرنوری در مخابرات کاربرد دارد

روکش و هسته یک رابط بازتابنده را به وجود می آورند که موجب بازتاب نور به مرکز هسته یا بازتاب داخلی کلی می گردد.  در نوع رایج فیبر نوری قطر هسته و پوسته با یکدیگر حدود ۱۲۵ میکرون (هر میکرون برابر با یک میلیونیم متر)، چیزی در اندازه یک تار موی انسان می باشد. در ادامه یک پوشش محافظ پلاستیکی سخت به نام بافر رویه(Buffer Coating) لایه بیرونی فیبر نوری را فرا می گیرد. این لایه تمام کابل را در خود نگه داشته و قادر است صدها فیبر مختلف را در بر گیرد و آن را در برابر رطوبت و دیگر مواد آسیب پذیر محافظت می کند.

اقسام فیبر نوری:

فیبر نوری از مجموعه ای رشته باریک و بلند تشکیل شده

به طور کلی دو نوع فیبر تک حالتی و چند حالتی وجود دارد. فیبر تک حالتی(مانند تلفن) به انتشار یک سیگنال نوری در هر زمان می پردازد در صورتی که فیبر چند حالتی(مانند شبکه رایانه ای) قادر است صدها حالت نوری را همزمان انتقال دهد. در ضمن قطر هسته فیبر تک حالتی کوچک و در حدود ۹ میکرون می باشد و فیبر تک حالته نور لیزری فرو سرخ با طول موج ۱۳۰۰-۱۵۵۰ نانومتر را ارسال می کند. در حالی که قطر فیبر چند حالته بزرگتر و حدود ۲۲.۵ میکرون است و این فیبر نور فروسرخ را به وسیله ال ای دی ارسال می کند.

مزیت های فیبر نوری:

فیبر نوری

  • فیبر در مقایسه با سیم های مسی در مقیاس بالا هزینه کمتری می برد. و همچنین قطر نازکتری دارد.
  • ظرفیت بالایی برای ارسال داده ها دارد چون پهنای باند وسیعتری نسبت به کابل مسی دارد و با ضعف سیگنال کمتری همراه است.
  • وزن سبکی دارد و غیراشتعال زا می باشد.
  • قابلیت انعطاف پذیری داشته و کاربردهای مختلفی در بخش پزشکی، نظامی، مخابرات و … دارد.
  • تعمیر آن امکان پذیر است و همچنین درجه ای از امنیت و پنهانی بودن را عرضه می دارند زیرا تارها انرژی منتشر نمی کنند.

کیفیت اینترنت فیبرنوری:

امواج نوری که در طول کابل فیبر حرکت دارند به حمل اطلاعات باینری می پردازند و همه چیزهایی که در اینترنت می بینید را تشکیل می دهند. این اطلاعات باینری از دو بیت ۰ و ۱ ساخته می شوند که به نام اطلاعات دودویی هم شناخته می شوند. بیت اطلاعاتی الگویی هشت قسمتی را ایجاد می کند که بایت نام دارد. بنابراین ترجمه دو بیت راحتتر از یک بایت اطلاعات می باشد.

فیبر نوری رشته ای نازک و بلند شیشه ای است

پالس ها قبل از هر نوع تخریبی تا ۶۰ مایل حرکت نموده و جهت این که اطلاعات هزاران مایل منتقل شوند نیاز است پالس ها از تقویت کننده های نوری گذر کنند تا امواج یا سیگنالها تقویت شوند. به این ترتیب هیچ داده یا اطلاعاتی از بین نخواهد رفت. پس از رسیدن پالس ها به مقصد یک ONT ( ترمینال شبکه نوری) زمینه را برای اتصال دستگاه شما به اینترنت فراهم می آورد. آخرین قطعه فیبر کاربر را به Backbone (ستون فقرات) اینترنت وصل می کند. Backbone چیزی است که همه مردم دنیا امکان استفاده از آن را دارند و قسمت عمده ای از ساخت آن از کابل فیبر نوری می باشد.

سرعت فیبر نوری بالاست

با توجه به این که فیبر اطلاعات را با سرعت بالاتری انتقال می دهد جهت تماسهای راه دور بسیار مناسب است و به این دلیل در اینترنت به کار گرفته شده است. و نکته دیگر این که چون به برق متصل نیست هنگام اوج مصرف ضعیف نمی شود و همچنین ساخت شیشه ای یا پلاستیکی آن موجب می شود نسبت به تجهیزات الکتریکی و یا برق گرفتگی حساسیت کمتری داشته باشد. از لحاظ هزینه به شرکت ارائه دهنده بستگی دارد. به این نحو که اینترنت کابلی به زیرساخت های شرکت موجود بستگی داشته در صورتی که اینترنت فیبری به ایجاد کابل جدید در یک منطقه بستگی دارد.

جمع بندی

فیبر نوری

حداکثر سرعت اینترنتی که فیبر نوری ارائه می دهد در حال حاضر یک گیگابایت در ثانیه می باشد و می تواند با توجه به میزان  استفاده، تعداد مشترکین و سرعت ارائه آن از سوی شرکت مربوطه این مقدار می تواند تا حدودی کاهش یابد. ویژگی مهم فیبر نوری سرعت اینترنت بالای آن است اما هزینه بالاتری داشته و در تمام مکانها در دسترس نمی باشد. هر چند فیبر در طی زمان ارزان تر خواهد شد و به طور کلی با توجه به شرایط و شرکت انتخابی شما هزینه ها متفاوت خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو