افراد سیگاری سابق عاری از آسیب طولانی مدت ریه نیستند

منبع: فرزند

134

1398/12/3

12:59


افراد سیگاری سابق عاری از آسیب طولانی مدت ریه نیستند

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ توسط مجله مشکلات تنفسی The Lancet Respiratory Medicine منتشر شد، خطر ابتلا به بیماری‌های ریه مانند بیماری انسداد مزمن ریوی یا COPD، در افرادی که ده سال پیش سیگار را ترک کرده‌اند، هنوز وجود دارد.

محققان ظرفیت ریه یا میزان هوای موجود در ریه‌ها بعد از نفس کشیدن عمیق را در بین بیش از ۲۵۰۰۰ نفر بررسی کردند و نتایج را بر روی سه گروه شامل افراد سیگاری، افرادی که قبلا سیگار می‌کشیدند و افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، تجزیه و تحلیل کردند.

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که با کنار گذاشتن سیگار، میزان ظرفیت ریه که با استعمال دخانیات در طی چند سال کاهش یافته است، دوباره به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

با این حال، این مطالعه جدید نشان داد که اگرچه ظرفیت ریه در افراد سیگاری سابق در مقایسه با افراد سیگاری فعلی بیشتر است، اما باز هم ظریفت ریه آنها در مقایسه با افرادی که بیش از ۳۰ سال سیگار نکشیده‌اند، کمتر است و همچنین میزان و نرخ کاهش ظرفیت ریه بر اثر افزایش سن در افراد غیر سیگاری کندتر است.

به گفته محققان، در حالی که افراد سیگاری سابق قدم بزرگی در جهت بهبود سلامتی خود برداشته‌اند، باید بدانند که هنوز هم خطر ابتلا به بیماری‌های ریه، حتی سال‌ها پس از ترک سیگار وجود دارد.

اگر شما یک سیگاری سابق هستید و گاهی اوقات تنگی نفس یا کمبود انرژی را تجربه می‌کنید، آن را به حساب سن خود نگذارید. علائم شما ممکن است نشانه اولیه COPD یا مشکل ریوی دیگری باشد و شما باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو