با خستگی دوران بارداری چه کنیم؟

منبع: نی نی بان

175

1398/3/30

21:42


می دانم که ممکن است در دوران بارداری با مشکل بی خوابی درگیر شده باشی. سندرم پای بی قرار، تکرر ادرار، گرفتگی عضلات و دردهای شکمی، همه و همه باعث می شوند به خواب رفتن و در خواب ماندن تو سخت تر شود. اما تو باید با این بی خوابی و خستگی مبارزه کنی تا بتوانی سرحال و با نشاط باقی بمانی. من تجربیات چند نفر از دوستان برای رفع خستگی و بی حالی دوران بارداری را با تو در میان می گذارم!

چه چیزی به بالا رفتن انرژی من کمک می کند؟
مریم می گوید: “من یک دختر ۱۶ ماهه دارم و خودم در هفته ۲۸ ام بارداری هستم. دختر کوچولوی من خیلی سخت به خواب می رود و خود من هم درگیری زیادی با دلبند درون شکمم دارم. بنابراین داشتن خواب راحت در طول شب به یک خاطره دلنشین برای من تبدیل شده است! اما حالا تنها چیزی که در روز من را سر پا و با نشاط نگه می دارد، خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات است که انرژی روزانه ام را تأمین کنم. موز، میوه ای است که به ویژه برای تقویت بدن ما تأثیر گذار است و انرژی خوبی به من می دهد”.
سارا معتقد است: “من در هفته ۱۲ بارداری هستم و تا به حال احساس خستگی نکرده ام. وقتی صبح ها از تخت خوابم بلند می شوم سرحال و با نشاطم، چون فهمیده ام که خوردن خوراکی در وعده های متعدد اما به میزان کم، به ذخیره انرژی بدن من کمک می کند. به ویژه وقتی که می خواهم با حال ناخوش صبحگاهی ام مبارزه کنم”.
یلدا برای این کار راه حل دیگری دارد: “من بطری بطری آب می نوشم و فکر می کنم به همین خاطر است که احساس خستگی نمی کنم. وقتی بی حوصله و کم رمق می شوم، خوردن یک لیوان آب خنک حالم را جا می آورد”.

چه چیزی باعث آرامش من می شود؟
آوا می گوید: “من در دوران بارداری خیلی سنگین شدم و شب ها احساس ناراحتی می کنم. بعضی صبح ها با گرفتگی عضلات پا از خواب بیدار می شوم؛ اما گذاشتن بالش بین زانوها و بالا بردن زیر سرم با چند بالش مختلف، کیفیت خواب من را بالاتر برده است. حالا در طول روز کمتر خسته می شوم”.
پریسا هم معتقد است: “انجام دادن کارهای روزمره خانه برای من طاقت فرسا شده است؛ بنابراین از یارم خواهش کرده ام که در کارهای خانه بیشتر مشارکت کند، به ویژه آن کارهایی که نیاز به سرپا ایستادن دارند؛ مثل شستن ظرف ها یا جارو کشیدن”.
بهار می گوید: “اگر زمانی که هنوز خواب آلوده نشده ام به تخت بروم، اذیت می شوم و فکر و خیال رهایم نمی کند. اما خوردن یک لیوان شیر گرم یا یک حمام داغ شبانه، به من کمک می کند که زودتر و بهتر به خواب بروم”.
مرجان هم این راه حل را به کار گرفته است: “من برنامه زندگی اجتماعی ام را تغییر داده ام. به جای اینکه با دوستانم بعدازظهر ها قرار بگذارم، آنها را در ساعت ناهار ملاقات می کنم و به این ترتیب، از عصر تا به هنگام خواب زمان خوبی برای مطالعه کتاب های جالب دارم. کتاب به من آرامش می دهد و من را برای خواب بهتر و راحت تر آماده می کند”.
زهرا راه حل ساده ای برای این موضوع دارد: “در طول روز، هر وقت که خسته یا بی حوصله شوم، چند دقیقه استراحت می کنم. اگر بتوانم ۵ دقیقه پاهایم را دراز می کنم و با یک فنجان چای از خودم پذیرایی می کنم! کارهای خانه می توانند منتظر بمانند!”.

آیا ورزش و فعالیت بدنی باعث بیداری و رفع خواب آلودگی من می شود؟
محبوبه می گوید: “وقتی سر کار احساس می کنم چشمانم خسته و سنگین شده اند، کمی نرمش می کنم و پشت میزم حرکات کششی انجام می دهم. بعضی روزها هم یوگا می کنم. هر کاری که باعث تحرک شود می تواند خواب آلودگی و خستگی ام را کم کند”.
دنیا معتقد است: “من در بارداری دوم احساس آسایش بیشتری داشتم، چون پسر کوچولوی من انگیزه خوبی بود که به همراه او تحرک کنم و به خاطر دیدن و بازی کردن با او از تخت خواب بیرون بیایم. این اصلاً عادلانه نیست که او بخواهد تمام روز مادرش را با لباس خواب و خسته ببیند. بنابراین من هر روز عصر از او می پرسم که دوست دارد فردا چه کارهایی انجام دهد، مثلاً به پارک برود یا با پدربزرگ و مادربزرگش ملاقات کند. این که بدانم برنامه ای برای انجام دادن در طول روز دارم، به من کمک می کند که با انگیزه و سرحال تر باشم و با خستگی ام مبارزه کنم”.

آیا چرت زدن ترفند خوبی برای رفع خستگی است؟
فرشته می گوید: “وقتی برای اولین بار باردار بودم، هر روز بعد از ناهار احساس خواب آلودگی می کردم. وقتی در محل کارم بودم، بعد از اتمام غذا ۳۰ دقیقه داخل ماشینم می خوابیدم و دوباره به محل کارم باز می گشتم. این کار باعث می شد که تا پایان روز انرژی لازم را به دست بیاورم”.
رویا هم در این باره می گوید: “حالا که با داشتن دو دختر دوباره باردار هستم، این را فهمیده ام که حداقل یک روز در هفته به خواب و استراحت کامل نیاز دارم. خوشبختانه مادرم در نزدیکی من است و می توانم کوچولو هایم را یک روز در هفته پیش او بگذارم و خودم استراحت کنم و در طول روز چرت بزنم. این کار برای بازیابی انرژی باقی روزهای هفته من بسیار مؤثر است و می توانم کمبود خواب روزهای بعدی ام را جبران کنم”.

چطور از تخلیه انرژی ام جلوگیری کنم؟
یکتا می گوید: “دفتر کار من گرم و دلگیر است، به همین خاطر بیشتر خسته و خواب آلوده می شوم. بعد از ساعت ناهار، همه پنجره ها را باز می کنم تا هوای تازه به سرحال ماندن من کمک کند”.
فاطمه نیز معتقد است: “نگاه کردن به ساعت بزرگ ترین اشتباهی بود که من در زمان کار مرتکب می شدم. این کار فقط باعث می شد زمان کندتر بگذرد و و من فکر می کردم کی می توانم دوباره به تخت خوابم باز گردم؟! در نهایت من ساعت را از جلوی چشمم برداشتم و حالا راحت تر با گذر زمان و از بین رفتن انرژی ام کنار می آیم”.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو