این مطلب را بخوانید تا کرونا نگیرید!

این مطلب را بخوانید تا کرونا نگیرید!


منبع: زیبامون

467

1398/12/3

14:56


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که باید در رابطه با ویروس کرونا بدانید، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

این مطلب را بخوانید تا کرونا نگیرید!

ویروس کرونا یا کرونا ویروس (Coronavirus) این روزها به یکی از ترسناک ترین ویروس ها در تمام دنیا تبدیل شده است! کرونا ویروس یکی از ویروس هاییست که انواع مختلفی از اون وجود داره که برخی از آنها باعث ایجاد بیماری می شوند.

جدیدترین نوع ویروس کرونا که به تازگی و در سال 2019 شناسایی شد و عامل اصلی شیوع بیماری تنفسی اخیر بوده و آن را به نام COVID-19 می شناسند! این ویروس برای اولین با در شهر ووهان چین شناسایی و شیوع پیدا کرد و باعث شد تا تمام کشورهای دنیا حالت اماده باش برای مقابله، پیشگیری و درمان این بیماری داشته باشند.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که باید در رابطه با ویروس کرونا یا کرونا ویروس جدید بدانید، آشنا شوید!

 

کرونا ویروس چگونه شیوع پیدا کرد؟

در ماه دسامبر سال 2019، خبرهایی مبنی بر شیوع یکی از ویروس خطرناک به نام کرونا ویروس از شهر ووهان چین به گوش رسید! این ویروس از بازار غذاهای دریایی و گوشت در ووهان چین، به غذاهای مردم این شهر وارد شد. در این بازار، حیواناتی که به تازگی کشته شده اند رو به فروش می رسانند و به عنوان اولین محل و سرچشمه شیوع این ویروس شناسایی شده است.

اگرچه منشا اصلی انتقال ویروس کرونا در شهر ووهان به طور کامل شناسایی نشده است اما در بازاری که ادعا می شود سرچشمه شیوع این بیماری هست، حیوانات وحشی مانند مار، تمساح، خفاش و ... به فروش می رسد و گزارشات حاکی از این موضوع هست که این ویروس در اثر خوردن خفاش به انسان ها منتقل شده است!

شیوع این بیماری در شهر ووهان روز به روز در حال افزایش بوده تا جایی که با شروع سال 2020، این ویروس به بسیاری از کشورهای دنیا نیز انتقال پیدا کرده است. 6 شهر چین به عنوان منشا اصلی این ویروس شناسایی شده و به طور کامل قرنطینه شدند و مراکز درمانی و کنترل بیماری به صورت شبانه روزی اقدامات گسترده ای رو برای درمان و جلوگیری از انتقال این ویروس به سایر افراد، انجام می دهند.

 

کرونا ویروس در چین

 

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس در واقع یکی از ویروس هایی هست که در حیوانات وجود داره و گاهی اوقات این ویروس از حیوان ها به انسان ها نیز منتقل می شود. اگرچه این مورد بسیار نادر هست اما امکان پذیره!

کرونا ویروس برای اولین بار در سال 1965 کشف شد و از آن زمان تا کنون، مطالعات گسترده ای بر روی این ویروس انجام شده است به گونه ای که تا سال 1980، 7 ویروس کرونا انسانی کشف شد و جدیدترین نوع ویروس در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد و وضعیت بهداشت جهانی رو با حالت اماده باش، مواجه کرد!

انواع مختلفی از کرونا ویروس وجود داره که برخی از اونها میتونن باعث ایجاد سرماخوردگی یا سایر بیماری های خفیف تنفسی در بینی، گلو و ریه شوند و برخی دیگر از کرونا ویروس ها میتونن باعث ایجاد بیماری های جدی تری از جمله سندرم حاد تنفسی یا سارس (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) بشن.

علت اصلی نام گذاری این ویروس به نام کرونا ویروس (ویروس تاج) این هست که این ویروس ها در زیر میکروسکوپ، دارای ساختارهای برجسته ای مانند یک تاج هستند و یا اینطور به نظر می رسد که این ویروس، با یک تاج احاطه شده است!

 

کرونا ویروس جدید

 

علائم و نشانه های کرونا ویروس چیست؟

علائم کرونا ویروس، درست شبیه به عفونت تنفسی فوقانی دارای نشانه هایی همچون آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و گاهی اوقات تب هست. در بیشتر مواقع فرد مبتلا به این علائم نمیتونه تشخیص بده که آیا این نشانه ها، علائمی از کرونا ویروس هست و یا نشانه های ویروس سرماخوردگی!

به طور کلی علائم کرونا ویروس معمولا خفیف بوده و این علائم در طولانی مدت گسترش پیدا می کنند به همین دلیل تشخیص ان کمی سخت است. از جمله علائم ویروس کرونا میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • سرفه خفیف
  • تنگی نفس
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سر درد
  • تب

تاکنون فقط 15 تا 20 افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند، دارای علائم شدیدتر بوده اند. مبتلایانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن هست با علائم شدیدتر و جدی تری همچون ذات الریه یا برونشیت هم مواجه شوند. گفته می شود افراد بالای 40 سال و مسن تر، عفونت ویروس کرونا در ووهان رو توسعه داده اند!

 

چه عواملی باعث انتقال و شیوع کرونا ویروس می شود؟

ابتلا انسان ها به ویروس کرونا فقط در اثر تماس با حیوانات امکان پذیر هست. وقتی یک انسان به این ویروس مبتلا شد، این ویروس به سایر انسان ها هم انتقال پیدا خواهد کرد. به طور کلی وقتی یک فرد سالم با مایعات بدن (قطرات آب دهان در اثر سرفه کردن) یک فرد مبتلا به ویروس کرونا تماس پیدا کند، این ویروس شیوع پیدا خواهد کرد. 

لمس کردن چیزهایی که احتمال داره فرد مبتلا به ویروس کرونا قبلا لمس کرده باشه هم یکی دیگه از دلایل شیوع و انتقال این ویروس هست. زیرا تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان میتونه خیلی سریع و راحت این ویروس رو وارد بدن کنه!

 

محیط عمومی و آلوده به ویروس

 

کرونا ویروس چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر احساس سرماخوردگی دارید و شک دارید که ممکن هست به این ویروس جدید مبتلا شده باشید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. البته لازم هست قبل از ویزیت در مطب پزشک، اطلاع بدید که به این موضوع و ابتلا به ویروس کرونا شک کرده اید!

این موضوع به پزشک و دستیاران او این امکان رو میده تا محیط مناسبی رو برای معاینه شما فراهم کنند و آزمایشات لازم و ضروری برای تشخیص کرونا ویروس تجویز شود.

 

آیا می توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد؟

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس کشف و ساخته نشده است. بنابراین باید اقداماتی که برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس وجود داره رو جدی بگیرید و تا حد امکان از افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند و با نشانه هایی از ویروس کرونا دارند، دوری کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا لازمه اقدامات زیر رو به طور کامل انجام بدید و این موضوع رو جدی بگیرید:

 

  • دستهای خودتون رو حداقل به مدت 20 ثانیه و به طور کامل با مواد شوینده و آب گرم شست و شو بدید. استفاده از محصولات ضد عفونی کننده پوست هم میتونه تاثیر خوبی در این مورد داشته باشه.

 

شستن دستها با آب گرم

 

  • در هنگام سرفه و عطسه کردن، لازم هست که دستمالی رو در مقابل دهان و بینی بگیرید و این دستمال رو فورا درون سطل زباله قرار بدید.

 

سرفه کردن در دستمال کاغذی

 

  • اگر در بیرون از منزل هستید و امکان شستن دستها براتون وجود نداره، به هیچ عنوان چشم ها، بینی و دهان رو لمس نکنید.

 

عدم تماس دست با بینی دهان و چشم

 

  • سطوح و اشیایی که به طور مرتبط توسط سایر افراد مورد استفاده قرار می گیره یا لمس میشه رو ضد عفونی کنید و بعد از تماس با این سطوح و اشیا مختلف، حتما دستهای خودتون رو بشویید یا ضد عفونی کنید.

 

ضدعفونی کردن خانه

 

  • بعد از تماس با حیوانات حتما دستهاتون رو بشویید و ضد عفونی کنید.

 

شستن دست بعد از تماس با حیوانات

 

  • لباس ها رو با آب داغ بشویید.

 

شستن لباس با آب داغ

 

  • اگر فرد مبتلا به ویروس در منزل وجود دارد، حتما پنجره ها رو باز کنید تا تهویه هوا خوبی انجام بگیره. این تهویه هوا باعث تمیز شدن هوای درون اتاق خواهد شد.

 

پنجره باز

 

  • گوشت، مرغ و تخم مرغ رو به طور کامل بپزید و از خوردن گوشت نیم پخته یا خام خودداری کنید.

 

پختن کامل گوشت و مرغ

 

  • از سفرهای غیر ضروری به شهرهایی که دارای این ویروس هستند، خودداری کنید.

 

کرونا ویروس چگونه درمان می شود؟

از انجایی که علائم ابتلا به ویروس کرونا شبیه به سرما خوردگی هست باید به همان روشی که برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنید، این ویروس جدید رو هم درمان کنید:

 

  • استراحت کامل و فراوان داشته باشید.
  • مایعات بنوشید.
  • برای رفع گلو درد و تب از داروهای تجویزی استفاده کنید.
  • از دستگاه بخار (بخور) در محیط اطراف خود استفاده کنید تا هوای خانه مرطوب شود.
  • در هنگام سرفه و عطسه حتما از دستمال استفاده کنید.
  • شستن و ضد عفونی کردن دست ها رو فراموش نکنید.
  • در خانه و بیرون از منزل ماسک بزنید.

 

استراحت کردن

 

ویروس کرونا در ایران! اخبار جدید این ویروس در شهر های ایران

خبرهای مبنی بر ورود کرونا به ایران در روز چهارشنبه، 29 بهمن ماه 1388 منتشر شد. این خبر مبنی بر این بود که 2 نفر از ایرانیان ساکن قم به این ویروس مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده اند! انتشار این خبر باعث شد تا موج نگرانی در بین تمام مردم ایران ایجاد شود.

تا تاریخ 2 اسفند ماه 98، تعداد مبتلایان افراد ایرانی به ویروس کرونا 18 نفر گزارش شده که از این میان 4 نفر به دلیل کهولت سن و دارا بودن سابقه بیماری قبلی، جان خود را از دست داده اند. 7 مورد از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران مربوط به شهر قم بوده، 4 مورد در تهران و 2 مورد در استان گیلان شناسایی و گزارش شده است. علاوه بر این دو مسافر که از ایران به کانادا و لبنان سفر کرده اند نیز بعد از انجام آزمایشات مربوطه، مشخص شد که دارای ویروس کرونا هستند.

همچنین یک مورد مشکوک در ایستگاه مترو شوش نیز مشاهده شد که این موضوع سریعا مورد پیگیری قرار گرفت و این مورد نیز توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد و با تعطیل شدن این ایستگاه مترو، اقداماتی در جهت نظافت و ضد عفونی آن انجام شد.

البته هنوز به طور قطعی منبع ورود و شیوع این ویروس به ایران تشخیص داده نشده و مسولان و پزشکان مربوطه در حال پیگیری این موضوع هستند.

 

توصیه های پرفسور سمیعی در رابطه با ویروس کرونا

پرفسور سمیعی یکی از پزشکان حاذق ایرانی در زمینه جراحی مغز و اعصاب هست و از انجایی که در بین مردم بسیار پرطرفدار و محبوب هست، توصیه های زیادی از زبان وی، نقل قول می شود که معمولا درصد زیادی از این توصیه های ساختگی هستند!

پرفسور سمیعی در هیچ یک از شبکه های اجتماعی فعالیت نداره و معمولا خبرها و توصیه هایی که با نام این استاد پخش میشه، ساختگی بوده و برای جلب نظر خواننده طراحی و تولید می شوند. بنابراین لازمه قبل از اینکه این توصیه ها رو عملی کنید، کمی در رابطه با صحت آن تحقیق کنید.

در مورد ویروس کرونا نیز به احتمال زیاد، خبرها و توصیه های زیادی رو با عنوان توصیه دکتر سمیعی شنیده اید که ممکنه اصلا صحت نداشته باشند. پس لازمه قبل از اینکه به این توصیه ها عمل کنید، اطلاعات خودتون رو در رابطه با پیشگیری و درمان این ویروس جدید افزایش بدید.

  • اگر احساس کردید علائمی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و ماسک زدن رو فراموش نکنید.
  • استفاده از انتی بیوتیک ها تاثیری در درمان یا پیشگیری از ویروس کرونا نداره پس بی جهت و بدون تجویز پزشک، آنتی بیوتیک مصرف نکنید.
  • اگرچه کرونا جز ویروس های خطرناک شناخته شده اما خطر آن به نسبت آنفولانزا کمتر هست و فقط افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف بوده و یا دارای کهولت سن هستند و یا بیماری هایی مانند بیماری قلبی، تنفسی، دیابت، سرطان و ... دارند ممکنه در برابر این ویروس مقاوم نباشند.
  • شستن مرتب دست ها، ضد عفونی کردن دست، عدم تماس دست آلوده به چشم، دهان و بینی، عدم تماس با سطوح الوده در مکان ها عمومی و رعایت توصیه هایی که در بالا به آن اشاره شد، همگی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس موثر هستند.
  • مراقبت از خود و تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از بهترین روش ها برای مقابله و پیشگیری از این ویروس هست که باید جدی بگیرید.

 

آیا کرونا ویروس جدید با سارس (SARS) متفاوت است؟

سارس نیز یکی از ویروس هایی بود که در سال 2003 در چین شیوع پیدا کرد و قبل از پایان سال 2004، به سایر کشورها سرایت کرد. این بیماری سندرم شدید و حاد تنفسی هست و به همین دلیل به این نام شناخته شده است. 

کرونا ویروس جدید که در سال 2019 شیوع پیدا کرده، اگرچه شبیه به ویروسی هست که باعث شیوع بیماری سارس در چین شد و هر دو این ویروس ها از خانواده کرونا ویروس هستند اما گفته می شود ویروس کورونا-19، سریع تر از ویروس سارس گسترش پیدا کرده و همچنین ممکن هست باعث ایجاد بیماری های شدیدتر و وخیم تری نیز شود.

 

آیا کرونا ویروس جدید باعث مرگ می شود؟!

تا تاریخ 17 فوریه سال 2020، چیزی در حدود 1775 مورد مرگ در اثر ابتلا به این ویروس، گزارش شده است! اما با این حال گفته می شود چیزی در حدود 11369 نفر نیز درمان شده و بهبود یافته اند!

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو