آکنه و جوش نقاط مختلف صورت چه معنایی دارند؟

آکنه و جوش نقاط مختلف صورت چه معنایی دارند؟


منبع: زیبامون

260

1398/12/3

15:02


در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم راجع به اینکه آکنه در هر قسمت صورت از چه چیزی ناشی شده است، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آکنه و جوش نقاط مختلف صورت چه معنایی دارند؟

جوش فقط جوش است! این فکری است که به ذهن اکثر افراد وقتی در ناحیه ای از صورتشان آکنه یا جوش  پدیدار می شود، خطور می کند، و معمولا اهمیتی به اینکه آن نقطه های قرمز رنگ دردناک در کدام ناحیه صورتشان شکل گرفته اند، نمی دهند. اما باید بدانید که این مساله که آکنه و جوش در کدام نقطه از صورتتان پدیدار شده است، به شدت مهم است. با توجه به این نکته هم می‌توانید بفهمید که علت این جوش زدن چیست و هم این که می توانید راه های بهتری برای درمان آن پیدا کنید. با زیبامون دات کام همراه باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

جدا از این که آکنه ها کجا پدیدار می شوند، آکنه و جوش در واقع نتیجه پر شدن و گرفتگی منافذ پوست توسط روغن اضافه، کثیفی و همچنین سلول های پوست مرده است. منافذ بسته شده پس از مدتی به خاطر فشاری که بر روی آنها است، روی پوست تشکیل جوش را می‌دهند. اگر پای باکتری هم درگیر شود،یک جوش و آکنه ی ساده می‌تواند تبدیل به مسئله جدی‌تری شود. معمولاً جوش های دردناک نتیجه ی تاثیر باکتری ها بر روی منافذ بسته شده ی پوستند که جوش و آکنه های ساده را تبدیل به یک کیست کوچک دردناک کرده اند. شاید باور این قضیه مشکل باشد که پیامد آکنه ها و جوش های پوستی می تواند از این هم جدی تر شود. یک کیست کوچک دردناک بعد از مدتی ناپدید می شود، اما بعضی آکنه ها تبدیل به کیست های عمیق می شوند که نیاز به مراقبت شدید دارند و حتی پس از رفع شدن نیز جای زخم شان تا مدت‌ ها روی پوست باقی می ماند. در واقع برای بروز جوش و آکنه روی پوست، تعداد زیادی دلیل محیطی، زیستی و حتی رفتاری و مشکلات درونی وجود دارد که باعث می‌شود در نواحی مختلف پوستتان بروز کنند. در ادامه نگاه بهتر و جدی‌تری به این مساله می‌اندازیم تا متوجه شویم جوش و آکنه در هر ناحیه پوست به چه علت بروز می‌دهد.

دلایل جوش روی پیشانی

دلایل جوش نقاط مختلف صورت

به گفته ی متخصصان پوست و کسانی که در این زمینه اطلاعات دارند، جوش روی پیشانی معمولاً برای افرادی که پوست چرب دارند بیشتر از سایر افراد پیش می آید. در واقع اگر شما از افرادی هستید که در سیستم گوارشی تان مشکل دارید، یا غذاهای چرب و فست فود زیاد می خورید و همچنین متابولیسم بدنتان پایین است، ممکن است در ناحیه پیشانی زیاد جوش بزنید. برای اینکه از این مساله جلوگیری کنید، نیاز است که بیشتر به خوردن میوه و سبزیجات رو بیاورید و دست از خوردن غذای چرب بردارید. جوش هایی که روی پیشانی خودنمایی می کنند نشان دهنده ی مشکلی در دستگاه گوارش هستند. احتمالا بعد از خوردن پیتزا در شام، در حالی که شب قبل نیز یک ساندویج چرب و چیلی خورده اید یک جوش کمابیش در خور توجه روی پیشانی تان ظاهر می شود.جوش روی پیشانی نشان می دهد که غذای چربی میل کرده اید که دستگاه گوارش برای هضم آن دچار زحمت شده است.

همچنین ممکن است حتی مدل موهایتان نیز روی این مساله بی تاثیر نباشد. اگر موهایتان را زیاد روی پیشانی تان می ریزید، یا شبها موهایتان روی صورتتان ریخته است، ممکن است باعث شود که جوش بزنید.

آکنه و جوش پیشانی همچنین می تواند از طریق انگل و میکروب هایی که از پوست سرتان به پیشانی منتقل می‌شوند و منافذ پوستی پیشانی را پر می‌کنند، شکل بگیرد. این مدل آکنه که از طریق انگل شکل می گیرد، از لحاظ تکنیکی آکنه نیست و احتمالاً التهاب نخواهد داشت، اما ممکن است پوست روی پیشانی تان را متورم کند. این مدل آکنه ها معمولاً با کمک صابون هایی که دارای سولفور هستند، برطرف می شوند. برای اینکه از جوش پیشانی که از طریق موهای تان بوجود آمده جلوگیری کنید، از محصولات مویی که بیش از حد سنگین هستند و همچنین کرم های  که حجم زیادی دارند، پرهیز کنید. کلاه هایتان را تمیز نگه دارید و مراقب پوست پیشانی تان نیز باشید.

به طور  کلی برای این که از زدن جوش در ناحیه پیشانی جلوگیری کنید، سعی کنید خواب بهتری داشته باشید. شب ها موهایتان را جمع کنید، سبزیجات و میوه بیشتر بخورید و از خوردن غذاهای چرب دوری کنید.

روتین مراقبت از پوست پس از بیدار شدن از خواب

دلایل آکنه روی بینی

دلایل جوش نقاط مختلف صورت

جوش ها و آکنه های روی بینی معمولاً با جوش های سایر نواحی تفاوت دارند. جوش های بینی معمولا از نوع جوش های قرمز و یا دردناک نیستند، اما این بدین معنی نیست که ممکن نیست روی بینی‌تان جوش دردناک بزنید. در هر صورت یکی از مناطق به شدت مستعد جوش بینی است. جوش های روی بینی معمولاً جوش های سرسیاه هستند و علت تشکیل آنها این است که روزنه های پوستی بسته شده و در نتیجه آلودگی های زیر پوست نتوانسته اند از آن خارج بشوند و آنقدر زیر پوست مانده اند که تبدیل به جوش سر سیاه شده اند.

برای اینکه جوش های سرسیاه روی بینی بیشتر نشود و یا وضعیتشان وخیم‌تر نشود باید از وسوسه این که آنها را خالی کنید و فشار دهید خودداری کنید! هر چه بیشتر با منافذ روی بینی تان ور بروید و آن ها را تحریک کنید، این منافذ گشادتر شده، همچنین زودتر پر شده و پوست مرده ی بیشتری تشکیل می‌شود و در نتیجه بیشتر جوش خواهید زد. می توانید از لایه بردارهای مناسب برای تمیز کردن پوست روی بینی استفاده کنید و با کمک آنها از شر جوشهای سرسیاه تان خلاص شوید، اما با دستانتان آنها را فشار ندهید. افرادی که عینکی هستند نیز باید مراقب باشند که ناحیه ای از عینک که روی بینی شان قرار می گیرد، آلوده نباشد و زیرآن پوست مرده جمع نشود، زیرا که این مسئله نیز ممکن است باعث بروز جوش در آن نقطه شود.

دلایل جوش نقاط مختلف صورت

نوع دیگری از جوشها که ممکن است روی بینی شکل بگیرند، جوش های چرکی ای هستند که از آکنه ها و سر سیاه ها جدی تر می باشند و شما باید برای مقابله با آن ها اقدامات جدی‌تری انجام دهید. این نوع جوش روی بینی متاسفانه نشان از مشکل قلبی دارد و اگر صورت چربی ندارید اما مدام روی بینی تان جوش های چرکی می زند، این ممکن است به این معنی باشد که که قلبتان مشکل دارد و باید برای معالجه اقدام کنید. باید کلسترول و چربی خونتان را کنترل کنید و به غذاهای گیاهی بیشتری روی بیاورید تا کم کم این مشکل برایتان برطرف شود.

جوش های این ناحیه از صورت را به هیچ عنوان فشار ندهید و اگر به دنبال راه حلی برای درمان آن ها هستید،سعی کنید تا سفید شدن سر جوش صبرکنید و بعد با خراشی روی آن را کمی باز کنید و چرک سفید خارج کنید، از استیک های درمان فوری استفاده کنید و روزی 2تا3 بار این استیک را روی ناحیه مدنظر بمالید.

با این روش نه درد و خطری دارد ونه عوارض قرمزی و التهاب ! از علل دیگری که میتوان برای جوش های چرکی روی بینی نام برد، مشکلات گوارشی و داخلی، نوسانات و تغییرات هورمونی ویا تحریک بیش از حد بینی می باشند.

درمان سریع زخم جای جوش، روش های خانگی و موثر

 دلایل بروز جوش روی گونه

دلایل جوش نقاط مختلف صورت

 این ناحیه از صورت یکی از نواحی ای است که معمولاً فهمیدن اینکه به چه علت جوش زده است، میتواند حتی برای متخصصان پوست نیز سخت باشد. ولی با توجه به اطلاعات به دست آمده و تحقیقاتی که انجام شده است، چند علت کلی برای این مساله پیدا شده که می توان از روی آن ها دلیل احتمالی را حدس زد. یکی از علت‌هایی که می‌توان از آن نام برد، می تواند عادت های روزانه شما باشد. در واقع تمام چیزهایی که روزانه روی پوست صورت تان قرار می دهید، می‌توانند یکی از علت‌هایی باشند که باکتری به پوستتان منتقل می شود و باعث تشکیل جوش میشود.

اگر پوست صورتتان را خوب نشویید، ممکن است منافذ آن پر شوند و یا چربی ها روی پوستتان باقی بمانند و سلولهای مرده باعث می شوند که جوش بزنید. مواردی که در طول روز ممکن است با پوست گونه هایتان برخورد کنند، می‌توانند گوشی تلفنتان، روبالشی و یا دست هایتان باشد. هر کدام از این موارد مسلماً حجم زیادی از میکروب و باکتری روی خود دارند که ممکن است با لمس گونه هایتان به آنها منتقل شود.

دلایل جوش نقاط مختلف صورت

روش مقابله با این مشکل به شدت آسان است! تمام مواردی که با گونه هایتان برخورد می کنند، را تمیز و ضدعفونی شده نگه دارید. شما میتوانید روبالشی های تان را زود به زود شسته و عوض کنید و سطح گوشی همراهتان را با دستمال های مرطوب تمیز کنید. در این صورت با برخورد این موارد به پوست صورتتان، گونه ها باکتری جذب نمی کنند و جوش نمی زنید. غیر از این مشکلات هورمونی، قرص هایی که مصرف می‌کنید، و یا حتی قاعدگی می‌تواند باعث شود که روی گونه هایتان جوش بزنید. همچنین نوسانات هورمونی، مشکلات ریوی، مشکل در قلب، معده و طحال  نیز می‌تواند باعث جوش زدن گونه ها شود. جوش زدن در این نقطه از صورت اغلب در زمان تخمک گذاری خانم ها بیشتر می شود.علاوه بر موارد اشاره شده اگر از مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر و یا عدم تحمل گلوتن و بیماری سلیاک رنج ببرید نیز در این مناطق بیشتر جوش خواهید زد.بهتر است تغییراتی در برنامه غذایی تان ایجاد کنید و یک دوره مکمل روی میل کنید.

مواد غذایی ای که میتوانند از پوست شما در برابر نور خورشید مراقبت کنند.

دلایل بروز جوش روی چانه

معمولاً جوشی که روی چانه تشکیل می‌شود، از دردناکترین نوع جوش است و می تواند به شدت فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر خانم ها روی این ناحیه از صورت شان جوش بزنند، معمولا به این علت است که تعادل هورمونی ندارند. همچنین استرس نیز می تواند باعث شود که این ناحیه از پوستتان جوش بزند. برای اینکه از زدن جوش در این ناحیه جلوگیری کنید یا میزان آن را کم کنید، به توصیه دکتر می توانید از قرص های ضدبارداری برای متعادل کردن هورمون هایتان استفاده کنید. قرص‌های کنترل بارداری باعث میشوند که میزان هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا کند. اگر علت جوش روی چانه به خاطر استرس باشد، سعی کنید که تا می توانید از این مساله دوری کنید. شکر کمتر مصرف کنید و دمنوش های آرامش بخش مثل چای سبز، بابونه و نعنا بنوشید. با کم کردن استرس شما میتوانید از تشکیل جوش دردناک روی چانه تان نیز فرار کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو