روش جایگزین رنگ مو در بارداری؛ کدام روش بی‌خطر است؟

منبع: فرزند

123

1398/12/4

18:18


روش جایگزین رنگ مو در بارداری؛ کدام روش بی‌خطر است؟

اگر در دوران بارداری هستید و می‌ترسید با رنگ کردن موهایتان به جنین ضرر برسانید، اگر سردرگم هستید که آیا وجود مواد شیمیایی در رنگ مو ممکن است سلامت جنین‌تان را به خطر بیندازد و چه تاثیراتی ممکن است بر جنین داشته باشد، و هزاران اگر دیگر …، نگرانی شما کاملا صحیح و درست است.

با ما همراه باشید تا چند روش جایگزین رنگ مو در بارداری و همچنین ضررهای رنگ کردن مو در این دوران را بررسی کنیم.

خطرات و عوارض رنگ مو در بارداری

همه‌ما می‌دانیم رنگ کردن موها کاری بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است! اما اگر باردار هستید بهتر است در ۳ ماه اول بارداری از هیچ رنگ مویی چه شیمیایی و چه گیاهی استفاده نکنید. هر چند رنگ مو در ماه های آخر بارداری نیز همچنان می‌تواند خطراتی داشته باشد. این خطرات و عوارض عبارتند از:

  • احتمال نقص جنین
  • احتمال نارسایی ژنتیکی
  • احتمال ابتلا به رماتیسم و افزایش آن
  • احتمال ایجاد سرطان در جنین و مادر

رنگ کردن موها به دلیل تماس رنگ شیمیایی با پوست کف سر، در دوران بارداری، و همچنین به دلیل کاهش سطح ایمنی بدن مادر، باعث ایجاد خطر و آسیب در این دوران حساس می‌شود.

به علاوه تنفس بوی مضر رنگ مو و اکسیدان مخصوصا در یک فضای بسته، تاثیر منفی بر رشد جنین خواهد داشت.

اما اگر به هر دلیلی علاقه مند به رنگ کردن موها در دوران بارداری هستید، ۳ ماه دوم را برای انجام این کار انتخاب کنید و ترجیحا به جای رنگ کردن کل موها، از مش یا هایلایت استفاده کنید و رنگ‌موهای فاقد آمونیاک را انتخاب کنید.

روش مش و هایلایت به دلیل تماس کمتر رنگ مو با پوست سر آسیب کمتری دارد و به طور تقریبی روش قابل اعتمادتری خواهد بود.

چند روش جایگزین رنگ مو در بارداری

روش‌هایی که در ادامه خواهیم گفت، روش‌های جایگزین رنگ مو هستند که برخی در بارداری بی خطر و برخی خطرناک هستند.

از رنگ‌های گیاهی در بارداری استفاده کنید!

این روش جزو بی خطرترین روش‌هاست که موهای شما را درخشان و پرپشت می‌کند. رنگ‌های گیاهی برخلاف رنگ‌های شیمیایی باعث حالت تهوع یا بیماری نمی‌شوند.

از حنا در بارداری استفاده کنید

حنا علاوه بر اینکه به موهای شما رنگ خواهد داد، باعث تقویت موهای شما نیز خواهد شد و کاملا روش بی خطری‌است. اگر برای استفاده از پودر حنا مردد هستید (در برخی موارد ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند) ، از برگ حنا استفاده کنید.

روش استفاده از حنا: برگ‌های حنا را درون کاسه‌ای آهنی پر از آب قرار دهید و بگذارید یک شب درون آب بماند. پس از گذشت یک شب، این ترکیب را به خوبی در مخلوط کن، مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک قلم‌مو، مخلوط را بر روی موهای خود بکشید. (برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید از عصاره‌ی تخم مرغ، برگ چای و حتی پودر قهوه استفاده کنید.)

رنگ کردن مو با گل بابونه

ترکیب ۵ واحد گل بابونه و ۵ واحد گل ریواس و ۳ لیوان آب، موهای شما را طلایی می‌کند! موارد گفته شده را به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. مواد را روی موها بریزید و به آرامی ماساژ دهید.

ریمل مو به جای رنگ کردن مو در بارداری

ریمل مو یک روش رنگ موی موقت است که شکل آن همانند ریمل چشم است. با این تفاوت که ریمل مو رنگ بندی بسیار زیادی دارد و شما به راحتی می‌توانید رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

این روش جایگزین رنگ مو در بارداری بی خطر و البته موقت است. سر ریمل را مانند برس به دسته‌های کوچک مو بکشید و بگذارید تا رنگ خشک شود. این رنگ با شستشو به راحتی پاک می‌شود.

استفاده از اسپری رنگ مو در بارداری بی‌خطر است؟

شاید شما در حین استفاده از اسپری‌رنگ مو، از آن بر پوست کف سر اسپری نکنید و فقط ساقه‌ی موها را رنگ کنید، اما باید بدانید که اسپری‌ها با تولید بو و بخارات شیمیایی و استنشاق آن توسط مادر، می‌توانند سلامت جنین را به خطر بیندازند. بنابراین استفاده از اسپری مو در باردای اصلا توصیه نمی‌شود.

مصرف شامپو رنگ در بارداری مجاز است؟

همانطور که از نام این محصول پیداست، شامپو رنگ شامپویی است که باعث تغییر رنگ مو می‌شود. شما با ماساژ شامپو بر روی مو به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه می‌توانید رنگ موهایتان را عوض کنید.

این محصول در رنگ بندی‌های متنوعی در بازار موجود است. اما فقط چند روز دوام دارد و به همین دلیل برای دسته بندی، بین روش‌های دائم و نیمه دائم قرار می‌گیرد.

هرچند این شامپوها برای پوشاندن موهای سفید بسیار عملکرد خوبی دارند، اما به دلیل تماس آن با کف سر، به خانم‌های باردار اصلا توصیه نمی‌شوند؛ چون حاوی مواد شیمیایی هستند و ممکن است سلامت جنین را به خطر بیندازند.

مراقبت‌های لازم برای رنگ مو در دوران بارداری

هر چند طبق گفته‌ی پزشکان رنگ کردن مو در کل دوران بارداری، مخصوصا ۳ ماه اول، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، اما هنوز هم بانوانی هستند که بر انجام این کار اصرار دارند.
بنابراین رعایت نکات زیر تا حدی به کم کردن ضررهای رنگ شیمیایی کمک می‌کند:

  • از گذاشتن رنگ به مدت طولانی بر روی سر جدا خوداداری کنید.
  • در اتاق یا مکانی با تهویه‌ی هوای مناسب بمانید.
  • حتما از دستکش پلاستیکی برای تماس کمتر پوست با رنگ مو استفاده کنید.
  • از رنگ‌های با کیفیت استفاده کنید. محتویات و مواد تشکیل دهنده‌ی رنگ را با دقت بخوانید. بسته بندی با درج کلمه ی safe را انتخاب کنید.
  • رنگ را فقط بر ساقه‌ی مو بمالید.
  • در پایان کف سر و موها را به خوبی بشویید.

سخن آخر

همانطور که چندین بار تاکید کردیم بهتر است در تمام مدت بارداری به ویژه ۳ ماه اول به هیچ عنوان از رنگ مو حتی گیاهی استفاده نکنید! (در طول مدت بارداری، بدن بانوان ممکن است به همه چیز واکنش و حساسیت نشان دهد.) اما پس از گذشت ۳ ماه اول بارداری می توانید از روش جایگزین رنگ مو در بارداری مثل رنگ های گیاهی یا ریمل مو بهره ببرید.

استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند حنا انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. شما می‌توانید درباره رنگ کردن مو در دوران شیردهی نیز در ستاره اطلاعات کسب کنید. مادر شدن اتفاقی بسیار زیبا و عاشقانه است که نیاز به از خود گذشتگی بالایی دارد! پس بهتر است تا اتمام زمان بارداری صبور باشید!

منبع: ستاره

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو