معرفی راه هایی برای کاهش مصرف پلاستیک در زندگی و سفر

معرفی راه هایی برای کاهش مصرف پلاستیک در زندگی و سفر


منبع: همگردی

255

1398/12/6

00:32


اگر کمی در زندگی روزانه خود دقیق شوید و در مورد استفاده های متعددی که از پلاستیک در زندگیتان وجود دارد فکر کنید، متوجه می شوید که متاسفانه به روش های متعدد و گاهی بدون اینکه خودمان متوجه باشیم، مقدار قابل توجهی پلاستیک مصرف می کنیم؛ ماده ای که تجزیه پذیر نیست و افزایش مصرف بی رویه آن، خطر بزرگی برای محیط زیست محسوب می شود؛ گاهی حتی فکر می کنیم از آنجایی که درصد بالایی از پلاستیک های استفاده شده بازیافت می شوند، مشکلی در استفاده از این ماده مضر وجود ندارد؛ اما حقیقت تلخ این است که بازیافت تنها بخشی از ضرر این ماده را جبران می نماید و هم اکنون خیل انواع پلاستیک در طبیعت، جنگل، اقیانوس و رودخانه ها رها شده اند. در نوشتار سفر سازگار با محیط زیست قصد داریم در مورد راه هایی برای کاهش مصرف پلاستیک اطلاع رسانی کنیم. ما را همراهی کنید تا راه های مصرف کمتر پلاستیک را برایتان شرح دهیم.

راه های مصرف کمتر پلاستیک

چرا باید پلاستیک کمتری مصرف کنیم؟!

آمارهای متعددی وجود دارند که با دانستن آن ها پیرامون راه های مصرف کمتر پلاستیک شوکه خواهید شد؛ برای مثال این حقیقت که طبق گزارش ها، تا سال 2050 تعداد پلاستیک های موجود در اقیانوس های روی کره زمین از تعداد ماهی ها بیشتر خواهد بود و جزیره آشغالی که در اقیانوس آرام به وجود آمده که روز به روز در حال بزرگتر شدن است. اما ریشه تمامی مشکلات محیط زیستی ذکر شده و ذکر نشده این است: "جوامع ما بیش از اندازه پلاستیک مصرف می کنند". بنابراین بازیافت پلاستیک، راه حل خوبی نیست و کافی به نظر نمی رسد؛ کار مهمی که ما باید انجام دهیم، پیدا کردن راه هایی برای کاهش مصرف پلاستیک است.

چرا باید پلاستیک کمتری مصرف کنیم؟!

قانون فور آر 4R چیست و چه معنایی دارد؟!

قانون فور آر 4R متشکل از چهار قانون زیرمجموعه پیرامون راه های مصرف کمتر پلاستیک است: کاهش دادن Reduce، نپذیرفتن Refuse، دوباره استفاده کردن Reuse و بازیافت Recycle. اولین و مهمترین بخش قانون فور آر 4R این است که می بایست استفاده از پلاستیک را کاهش دهیم. بهتر است چیزهای دیگری را جایگزین اشیای پلاستیکی موجود در زندگیمان کنیم. خوشبختانه، نوشتار سفر سازگار با محیط زیست قرار است روش های ساده و عملی برای این کار را به شما معرفی کند؛ بنابراین توصیه می کنیم تا پایان این مطلب را بخوانید. قانون دوم این است که هر زمان ظرف های پلاستیکی یکبار مصرف به شما داده می شوند، از پذیرفتن آن ها خودداری کنید و هرگاه پیشنهاد خرید آن ها به شما صورت می گیرد، جواب رد بدهید. متاسفانه پذیرفتن بطری های پلاستیکی آب معدنی به یک عادت تبدیل شده اند؛ گاهی حتی وقتی فلاسک یا قمقمه آب در دست داریم، دست رد به کسی که آن ها را به ما تعارف می کند نمی زنیم یا وقتی همراه با آبمیوه یا نوشابه مان، یک نی پلاستیکی به ما تحویل داده می شود، آن را می پذیریم و استفاده می کنیم؛ بهتر است از این پس یاد بگیریم که نه بگوییم و اشیای پلاستیکی را نپذیریم. قانون سوم این است که وقتی به هر دلیلی، یک شی پلاستیکی در دست داریم، سعی کنیم آن را دوباره استفاده کنیم؛ در حقیقت بهتر است هر چند بار که امکان دارد از آن استفاده کنیم و سپس آن را دور بیاندازیم و قانون چهارم از قانون فور آر 4R این است که وقتی از اشیای پلاستیکی استفاده می کنیم، آن ها را به دست بازیافت بسپاریم، زیرا در غیر این صورت آن ها در طبیعت می مانند و به محیط زیست آسیب می رسانند.

قانون فور آر 4R چیست و چه معنایی دارد؟!

چگونه پلاستیک یکبار مصرف کمتری استفاده کنیم؟!

هیچ کدام از ما بی نقص نیستیم و هنوز در حال یادگیری راه هایی برای کاهش مصرف پلاستیک هستیم. سال هاست که کورکورانه محصولات پلاستیکی را خریداری کرده ایم و همچنان به اشتباهات خود ادامه می دهیم. اما بهتر است به این سوژه مسئولانه نگاه و در مورد آن تفکر کنیم و تصمیم بگیریم که در روش های خود تغییراتی صورت دهیم. در بخش های بعدی، روش های کاهش مصرف اشیای پلاستیکی را می شماریم و در مورد هر کدام از آن ها توضیحات لازم را ارائه می دهیم.

چگونه پلاستیک یکبار مصرف کمتری استفاده کنیم؟!

از خریدن بطری آب معدنی خودداری کنید

به جای خریدن آب معدنی، با خریدن یک فلاسک، قمقمه یا بطری همیشگی که می تواند تا سال ها مورد استفاده قرار بگیرد، در هزینه های خود صرفه جویی کنید و در جهت حفاظت از محیط زیست قدم بردارید. بطری های فلاسک شکل فوق العاده عالی موجود هستند که سال ها گارانتی دارند و دمای آب را ثابت نگه می دارند، بنابراین از خریدن بطری های پلاستیکی آب معدنی خودداری کنید و اگر حتی کسی خواست به شما یک بطری آب معدنی بدهد، آن را نپذیرید. به جای این کار، بطری یا فلاسک خود را از آب شیر پر کنید؛ اگر به جایی سفر کرده اید که آب آشامیدنی تمیز و تصفیه شده وجود دارد، هرگز آب معدنی نخرید؛ اما اگر در منطقه ای سفر می کنید که آب آشامیدنی آن تمیز نیست، از بطری های فیلتردار استفاده کنید تا آن را برایتان تصفیه نماید.

از خریدن بطری آب معدنی خودداری کنید

از لوازم آرایشی بهداشتی فله استفاده کنید

امروزه لوازم آرایشی بهداشتی از جمله شامپو، نرم کننده، کرم صورت، شامپو بدن، شستشو دهنده پوست صورت، عطر و پاک کننده های آرایشی به صورت فله به مصرف کنندگان عرضه می شوند. این محصولات دارای بسته بندی های معمول نیستند و در ظروف شیشه ای چند بار مصرف در اختیار مشتریان قرار می گیرند. البته همچنان گاهی مجبور به استفاده از لوازم بهداشتی آرایشی با پکیج های پلاستیکی خواهید شد؛ اما بهتر است سعی کنید کم کم و به تدریج، به روش های مختلف استفاده از آن ها را کاهش دهید. در حال حاضر، حتی شرکت هایی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند عطر مورد علاقه خود را بسازید و آن را در ظرف های شیشه ای بزرگ به شما تحویل می دهند. بهتر است در مورد وجود این شرکت ها و شرایط خرید از آن ها تحقیق و مطالعه کنید تا بدین از طریق این مورد از راه هایی برای کاهش مصرف پلاستیک در جهت حفظ محیط زیست گامی برداشته باشید.

از لوازم آرایشی بهداشتی فله استفاده کنید

با وسایل و امکانات کافی سفر کنید؛ روشی برای سفر سازگار با محیط زیست

این روزها سفر مسئولانه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و ما همگی می بایست این را به ماموریت خود تبدیل کنیم تا وقتی دور از خانه هستیم، زباله بسیار کمتری تولید کنیم و کاهش قابل توجهی در مصرف اشیای پلاستیکی داشته باشیم. در طول سفر سازگار با محیط زیست، بسیار آسان تر است که این ماموریت را به انجام برسانیم؛ برای مثال می توانیم با بردن نی های فلزی یا بامبو، ساک های غیر پلاستیکی، بطری ها یا فلاسک های آب چندبار مصرف و لیوان های شیشه ای و فلزی از مصرف اشیای پلاستیکی خودداری کنیم.

با وسایل و امکانات کافی سفر کنید

استفاده از ساک های غیرپلاستیکی برای خرید

حتما همه شما با این مشکل مواجه شده اید که ساک خرید خود را جا می گذارید؛ در اصل، یکی از دلایلی که افراد از ساک های غیرپلاستیکی که برای خرید در نظر گرفته اند، استفاده نمی کنند این است که فراموش می کنند آن ها را با خود به خرید ببرند. بنابراین براساس راه های مصرف کمتر پلاستیک توصیه می کنیم ساک خرید خود را در اتومبیل، کیف دستی یا جیب هایتان بگذارید تا آن را فراموش نکنید.

استفاده از ساک های غیرپلاستیکی برای خرید

کیسه های پلاستیکی فروشگاه ها را نپذیرید

وقتی برای خرید به فروشگاه های مختلف می روید، کیسه های پلاستیکی به شما ارائه می شوند که در بیشتر موارد، نیازی به پذیرفتن آن ها نیست. بسیاری از موارد خریداری شده را می توانید در کیف دستی خود جای دهید یا به جای گرفتن چندین کیسه پلاستیکی، همه یک کیسه پلاستیکی دریافت کنید و همه خریدهای خود را داخل آن قرار دهید. اگر می خواهید همین یک کیسه پلاستیکی را هم نگیرید، بهترین روش این است که ساک خرید خود را همیشه همراه داشته باشید. همچنین، اگر در یک فروشگاه مشاهده کردید که میوه ها تک به تک در کیسه های پلاستیکی پیچیده شده اند، از خریدن آن ها خودداری کنید و دلیل این کار را با صاحب فروشگاه در میان بگذارید؛ شاید در گذر زمان این رسم نابجا نیز از بین برود.

کیسه های پلاستیکی فروشگاه ها را نپذیرید

از نی های پلاستیکی استفاده نکنید

حقیقت این است که اصلا دلیلی برای استفاده از نی های پلاستیکی وجود ندارد و آن ها به هیچ وجه ضروری نیستند. اگر به استفاده از نی اصرار دارید، می توانید نی های فلزی یا از جنس بامبو که می توان از آن ها به دفعات استفاده کرد، خریداری نمایید. در بسیاری از کشورهای جهان نظیر انگلیس، آمریکا، فرانسه، هلند، سوئیس، آلمان استفاده از نی های پلاستیکی رو به کاهش است و مردم بخاطر حفظ محیط زیست، آن ها را با نی های فلزی یا بامبو جایگزین کرده اند.

از نی های پلاستیکی استفاده نکنید

استفاده از ظرف های یکبار مصرف را کنار بگذارید

به هر نقطه دنیا یا کشور خودتان که سفر می کنید، ظرف هایتان را همراه ببرید؛ برای مثال قاشق و چنگال، لیوان و بشقاب تا اگر زمانی به رستوران رفتید یا برای غذا خوردن به آن ها نیاز داشتید، از آن ها استفاده نمایید؛ همچنین بدین وسیله از هزینه خرید تعداد بسیار زیاد ظرف یکبار مصرف خلاص خواهید شد. بهترین روش این است که یک ساک حاوی انواع ظروف و قاشق و چنگال در اتومبیل خود قرار دهید تا هرجا می روید آن ها را در اختیار داشته باشید.

استفاده از ظرف های یکبار مصرف را کنار بگذارید

به جای مسواک های معمول، از مسواک بامبو استفاده کنید

شاید از این حقیقت که تعداد بسیار زیادی از زباله های پلاستیکی موجود در اقیانوس ها، مسواک های معمول پلاستیکی هستند آگاه باشید؛ همه ما سال هاست که از این مسواک ها استفاده می کنیم؛ در حالیکه از ضرری که آن ها به محیط زیست وارد می آورند، آگاهی نداشته ایم. اما امروزه می توانیم به جای این مسواک ها، از مسواک های ساخته شده از بامبو استفاده کنیم و سفر سازگار با محیط زیست داشته باشیم.

به جای مسواک های معمول، از مسواک بامبو استفاده کنید

تا می توانید به صورت عمده خرید کنید

فروشگاه های متعددی در سرتاسر جهان وجود دارند که در آن ها می توانید چیزهایی مانند ماکارونی، آجیل، میوه خشک، ادویه جات را به صورت عمده و بدون بسته بندی خریداری کرد. کافیست یک یا چند ظرف بهمراه بیاورید و آن ها را از موارد مورد نیاز خود پر کنید. در نهایت، اگر چنین فروشگاه هایی در نزدیکی محل زندگی شما وجود ندارد، بهتر است به شرکت های تولیدی مراجعه کنید و از آن ها بخواهید محصولات خود را به طور عمده به شما بفروشند. هرگز نمی توانید پیش بینی کنید که آن ها چگونه از این درخواست شما استقبال خواهند کرد؛ پس بهتر است امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

تا می توانید به صورت عمده خرید کنید

از کیسه فریزر و کیسه زباله کمتری استفاده کنید

هرچقدر کمتر از کیسه های فریزر و کیسه های زباله استفاده کنید، ضرر کمتری به محیط زیست وارد خواهید آورد. به جای کیسه فریزر می توانید از ظرف های شیشه ای یا استیل استفاده کنید و سطل های زباله نیز می توانند جای کیسه زباله را برایتان پر کنند.

از کیسه فریزر و کیسه زباله کمتری استفاده کنید

لوازم آرایشی بهداشتی در بسته بندی کوچک را خریداری نکنید

نه تنها باید دست از خریدن لوازم بهداشتی آرایشی در بسته بندی های کوچک بردارید، بلکه براساس راه های مصرف کمتر پلاستیک توصیه می کنیم از لوازم بهداشتی آرایشی سفری که در هتل ها به شما ارائه می شود استفاده نکنید؛ در گذشته هر بار با این لوازم در قطع های کوچک مواجه می شدید، شاید فکر می کردید که چقدر بامزه هستند؛ اما از این به بعد اینطور فکر کنید که چقدر پلاستیک برای تولید آن ها به هدر رفته و این پلاستیک ها چه ضرر بزرگی برای محیط زیست خواهند بود. اگر روزی به علت نبود لوازم آرایشی بهداشتی دیگر، مجبور به استفاده از آن ها شدید، بهتر است ظرف آن را نگه دارید، آن را به طور مرتب پر کنید و دور نیاندازید. اگر هم در هتلی اقامت دارید که لوازم آرایشی بهداشتی را در ظرف های بزرگ چند بار مصرف به میهمانان خود ارائه می کنند، از زحمات آن ها قدردان باشید و این موضوع را به آن ها بگویید.

لوازم آرایشی بهداشتی در بسته بندی کوچک را خریداری نکنید

از استفاده از میکرومهره ها خودداری کنید

همه شما احتمالا لوازم بهداشتی آرایشی داشته اید که حاوی میکرومهره ها (ذرات پلاستیکی جامدی که از پلی اتیلن ساخته می شوند و در مواد مراقبت شخصی لایه برداری پوست، خمیر دندان و تحقیقات زیست پزشکی و علوم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند) بوده اند. میکرومهره ها از انواع پلاستیک ساخته شده اند و برای محیط زیست بسیار مضر هستند. آن ها می توانند با وارد شدن به بدن حیوانات آبزی موجود در آب های شیرین و اقیانوس ها، خطرات زیست محیطی برای آن ها ایجاد کنند. بهمین دلیل چندین کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، فرانسه، نیوزیلند، سوئد، تایوان و انگلیس استفاده از میکرومهره ها را در لوازم آرایشی شستشو شونده ممنوع کرده اند. اگر به استفاده از چنین لوازم بهداشتی آرایشی اصرار دارید، می توانید از داروسازها و کسانی که متخصص این کار هستند، درخواست کنید نوع دوستدار محیط زیست آن ها را که ذراتشان از جنس پلاستیک نیستند، برایتان درست کنند.

از استفاده از میکرومهره ها خودداری کنید

این روش ها را تبلیغ کنید

وقتی یک شرکت بزرگ یا کوچک، قدم هایی در کاهش استفاده از پلاستیک و حفاظت از محیط زیست برمی دارند از آن ها تقدیر کنید و با خریدن محصولات آن ها، ایمیل زدن به آن ها و تبلیغ کردن برای آن ها در میان دوستان، آشنایان و فامیل خود از آن ها حمایت نمایید. از طرف دیگر، اگر شرکتی را می شناسید که به طور غیرضروری از پلاستیک بسیار زیاد استفاده می کند یا محصولات خود را بی هیچ دلیلی در کیسه های پلاستیکی بسته بندی می نماید، با آن ها تماس بگیرید و درخواست کنید که روش خود را تغییر دهند. اگر بتوانید با لحن خوب و مثبت صحبت کنید، احتمال دارد نتایج بسیار خوبی کسب نمایید. ما به عنوان مصرف کننده قدرت بسیار زیادی داریم و در طول زمان، شرکت ها صدایمان را خواهند شنید و در جهت تغییرات قدم برخواهند داشت.

این روش ها را تبلیغ کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو