آموزش طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور غذای خوشمزه ترکیه

منبع: نمکستان

166

1398/12/6

00:43


کوفته دال عدس و بلغور سرشار از فیبر است و به کمک لاغری شما میاید و دال عدس نیز از زمره حبوبات پر از خاصیتی است که آهن و منیزیم و ویتامین بی ۶ و کلسیم را در خود جای داده است.

نمکستان: کوفته دال عدس و بلغور سرشار از فیبر است و به کمک لاغری شما میاید و دال عدس نیز از زمره حبوبات پر از خاصیتی است که آهن و منیزیم و ویتامین بی ۶ و کلسیم را در خود جای داده و هر دوی اینها با رادیکالهای آزاد بدن که سبب بروز انواع سرطانها می شود جلوگیری می کنند با ما باشید تا نحوه طبخ این غذای مغذی را یاد بگیرید.

مواد لازم کوفته دال عدس و بلغور :

دال عدس ۲ پیمانه
بلغور ریز ۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده ۴ قاشق غذاخوری
پیاز نگینی خرد شده ۱ عدد متوسط
آب چهار و نیم پیمانه
نمک و فلفل به میزان دلخواه
پودر زیره ۱ قاشق چایخوری
آویشن ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع یا زیتون یک دوم پیمانه
پیازچه خرد شده ۴ عدد

کوفته دال عدس و بلغور طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور در منزل

طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور :

مرحله اول: با چهار و نیم پیمانه آبی که قبلا گفته شده بود دال عدسمان را که قبلا خوب پاک کرده و شسته ایم را می پزیم.

مرحله دوم: زمانی که عدس ها کاملا نپخته و نیم پز است، بلغورهایی را که پیش از این تمیز کرده و با آب شسته ایم را به آن اضافه می کنیم. نکته مورد توجه اینجاست که وقتی بلغورها را به عدس اضافه میکنیم نباید هم شان بزنیم و نکته بسیار مهم بعدی این است که در این مرحله باید شعله گاز را خاموش کنیم تا بلغورها با حرارت موجود در قابلمه پخته شوند. در قابلمه تان را بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ربع در همان حالت بماند تا مغز پخت شود. نباید هیچ آبی درون قابله وجود داشته باشد و همه باید تبخیر شده باشند.

مرحله سوم: در یک ماهیتابه روغن مایع و یا روغن زیتون مان را می ریزیم و پیازهایمان را که خیلی ریز خردشان کرده ایم را تفت میدهیم پیازها نباید کامل سرخ شوند. همین که رنگشان کمی تغییر کرد و نرم شدند و سبک، کافی است.آن گاه رب را به آن اضافه می کنیم و کمی تفتش می دهیم تا هم خوشرنگ تر شود و هم بوی خامی رب گرفته شود حالا نمک و فلفل و آویشن و زیره را اضافه کرده و زیر گاز را خاموش می کنیم. کارمان در این مرحله هم به پایان رسید.

مرحله چهارم: دال عدس و بلغور پخته را درون ظرفی میریزیم و مواد درون ماهیتابه که شامل پیاز و رب و ادویه جات بود را با آن مخلوط کرده و با دستمان ورزش می دهیم، تا زمانی که مواد به حالت چسبندگی رسید ورز دادنمان را ادامه می دهیم. سپس پیازچه و جعفری خرده شده را به آن اضافه کرده و مجدداً ورزش می دهیم.

مرحله پنجم: به اندازه یک نارنگی از مواد فوق را برداشته و به شکل گرد و یا دراز با دست شکل داده و درون یک ظرف شکیل یا یک سینی میچینیم و اطرافش را نیز میتوانیم با برشهای لیمو و یا کاهو تزئین کنیم.

کوفته دال عدس و بلغور

نکاتی درباره این غذا :

در این نوع کوفته، بلغورمان حتما باید ریز و مخصوص درست کردن کوفته باشد، چون نوع درشت آن بسیار دیر می پزد و وقت گیر است.

مواد کوفته دال عدس نباید نه شل باشد و نه سفت. اگر شل بود کمی به آن بلغوری که قبلا با آب گرم دم کشیده اضافه کنید و اگر خیلی سفت بود کمی به آن آب جوش اضافه میکنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو