حکم شرعی سود بانکی از نظر علمای مختلف

حکم شرعی سود بانکی از نظر علمای مختلف


منبع: آرگا

158

1398/12/6

02:36


حرام یا حلال بودن سود بانکی سؤال بسیاری از مردم می باشد به همین خاطر در این مقاله شما را با نظر مراجع عالی قدر در رابطه با حکم شرعی سود بانکی آشنا خواهیم کرد.

سیستم بانک های ایران به شکلی است که وقتی پولی را در بانک می گذاریم بعد از مدتی به آن پول سود تعلق گرفته می شود و اینکه آیا این سود تعلق گرفته شده حلال است یا خیر، بهتر است نظر مراجع تقلید را در این رابطه جویا شوید.

حکم دریافت سود بانکی

آشنایی با حکم شرعی سود بانکی

افراد به منظور حلال یا حرام بودن سود بانکی باید نظر مراجع تقلید را بپرسند و طبق احکام شرعی وضع شده برای آن عمل کنند به همین دلیل در ادامه دیدگاه تنی چند از مراجع عالی قدر را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم تا پاسخ سوالات خود را در رابطه با این موضوع مشاهده کنید.

دریافت سود بانکی و احکام شرعی آن

مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره):

سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین به این صورت که با سود یک معامله شرعیه انجام دهد، مثلاً یک خودکار را از بانک بخرند به مبلغ سود، به شرط آن که بانک فلان مبلغ وام به او پرداخت کند، مانعی ندارد.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی خویی (ره):

گذاشتن پول در بانک دولتی یا غیردولتی به شرط انتفاع چه به عنوان بهره باشد یا غیر آن حرام است ولی بدون شرط و قرار به طوری که اگر به او ندهند مطالبه نخواهد کرد جایز است ولو بداند که نفعی عاید او خواهد شد بلکه به امید نفع هم باشد حرام نیست و اگر بانک دولتی باشد آن نفعی که به هر طور به او داده می شود باید برای جواز تصرّف و اصلاح آن رجوع به حاکم شرع یا وکیل او نماید بلکه اصل پول خود را هم که پس می گیرد چون حکم مجهول المالک را دارد باید در آن هم رجوع به حاکم شرع یا وکیل آن کند که ما اجازه داده ایم به شرط آنکه در حرام صرف نکند و زیادی آن را در آخر سال تخمیس کند.

احکام شرعی سود بانکی

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):

اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله ای باشد که به حسب موازین فقهی صحیح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانک ها داده شود، اشکال ندارد و تصرف در کلّ ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گیرد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی):

اگر پرداخت سود تحت عنوان یکی از معاملات شرعی با مراعات شرایط شرعی آن باشد، مانعی ندارد والا جایز نیست.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره):

اگر کاملاً طبق ضوابط و مقرّرات بانکی عمل شود، اشکال ندارد.

نظر مراجع تقلید در رابطه با حکم شرعی سود بانکی

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):

اگر متصدیان بانک ها را وکیل کنند که از آن پول ها در فعالیت های اقتصادی به کار گرفته شود و مبلغی از منافع را به صاحبان پول بدهند، مانعی ندارد.

همانطور که در این بخش با حکم شرعی سود بانکی آشنا شدید به منظور اطلاع بیشتر از احکام مرتبط با مسائل فقهی دیگر می توانید بر روی  دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو