همانطور که همه ساله تعداد زیادی هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی شرکتهای مختلف میشود همه ساله تعداد زیادی هواپیما نیز دیگر قادر به انجام پرواز نمیباشند و نمیتوان از آنها برای جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند استفاده کرد.

برخی از این هواپیماها یا دچار نقص فنی میشوند و یا دیگر اینقدر از عمرشان گذشته است که دیگر استفاده از آنها در انجام سفرهای هوایی میتواند خطرساز باشد. گاها تعمیرات هواپیماهایی که دچار نقص فنی شدید شدهاند بسیار پرهزینه خواهد بود و رها کردن این هواپیماها در طبیعت نیز سبب وارد شدن صدماتی جدی به محیط زیست میشود.

با توجه به این موضوع سوالی در رابطه با این نوع هواپیماهای از رده خارج که دیگر قادر به جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرو.از خارجی را داشتند نمیباشند چه باید کرد؟ پس با رعایت ترفندهای خرید بلیط هواپیما بهتر خرید کنید.

آشنایی با خرید بلیط ارزان هواپیما و نحوه بازیافت هواپیماها

بعد از اینکه یک هواپیما دیگر نتوانست به انجام پرواز هوایی بپردازد و مسافران نتوانند با استفاده از خدمات آن و با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما به پرواز داخلی و یا پرواز خارجی بپردازند و عملا این هواپیما از رده خارج شده محسوب شد متخصصان فعال در این زمینه شروع به جداسازی اجزای مختلف این هواپیماها و بازیافت تفکیک شده آنها میپردازند تا با این کار از آنها در صنایع دیگری استفاده کنند.

 هواپیماها یکی از وسایل نقلیه پیچیدهای هستند که از هزاران قطعه مختلف ساخته شدهاند و تعداد قابل توجهی از آنها قابل بازیافت میباشد. پس از بازیافت این بخشها میتوان از آنها در هواپیماهای جدید و یا دیگر صنایع استفاده شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با بازیافت هواپیماهای از رده خارجی شده که دیگر قادر به جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند نیستند بیشتر آشنا شوید.

بازیافت

در هواپیماهای که با استفاده از آنها مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند به مقاصد مورد نظرشان منتقل میشوند موادی خطرناک وجود دارد که در زمان بازیافت به طور کامل از هواپیما خارج میشوند.و اما چگونه بلیط خارجی بخریم و استفاده کنیم.

 این بخشها میتوانند باطری و روغنهای موجود در هواپیما باشند. خارج شدن این نوع مایعات از هواپیما قبل از آغاز مراحل بازیافت سبب میشود افرادی که در این زمینه در حال فعالیت هستند مطمئن باشند که در حین بازیافت هیچ چیزی نشت نخواهد کردو به محیط زیست آسیبی نخواهد رسید.

 زمانویک از رئیسان یکی از شرکتهای بازیافت هواپیما میباشد که در این رابطه چنین گفته است: ما تمامی قطعات کاربردی و مناسب هواپیما را جدا کرده و سپس آنها را برای انجام عملیات بازیافت خرد خواهیم کرد. در این شرکت همه ساله چیزی حدود 12 هواپیما به بازیافت در خواهند آمد.

Un34333225325

علاوهبر این میتوان از کابین خلبان به عنوان یک شبیه ساز پرواز استفاده کرد و از آن برای آموزش افرادی که برای فعالیت در زمینه خلبانی خود را آماده میکنند بکار گرفته شود. بدنه هواپیما هم میتواند مورد بررسی و مطالعه متخصصان قرار گیرد تا نسلهای بعدی هواپیما با کیفیت بیشتر و یا با استفاده از تکنولوژی مدرنتر وارد عرصه تولید شوند و با استفاده از آنها مسافران بتوانند با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما موفق به انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی بشوند.

بدنه هواپیما حتی میتواند به فیلمسازان علاقهمند نیز کمک کند تا فیلم خود را در آن بسازند. از برخی از قطعات به جای مانده از هواپیماهای از رده خارج شده در بخشی از مناطق مبلمان تهیه میشود و به فروش میرسد. همانطور که گفته شد در هواپیماها بیش از هزاران قطعه وجود دارد که برخی از آنها را میتوان دوباره مورد استفاده قرار داد و برخی دیگر را نه.

آن دسته از قطعاتی که قادر نیستیم دوباره مورد استفاده قرار دهیم باید آلومینیوم، تیتانیوم، سیم مسی و دیگر موارد انها از هم جدا شوند و به شکلی جداگانه برای بازیافت شدن آماده شوند. بعد از اینکه تمامی تجهیزات هواپیما جدا شد بدنه خالی آن نیز خزد میشود و به عنوان فلز اوراقی بکار میرود.

 مواردی که مورد بازیافت هستند از این وسیله نقلیه غول پیکر را به قطعات کوچک تقسیم میکنندو در بخشهای مختلف گونههی مختلف را نگهداری میکنند و بعد از آم عملیات بازیافت را برروی آنها اعمال میکنند.

البته در فرآیند بازیافت یک هواپیما نمیتوان تمامی بخشهای آن را بازیافت کرد اما با این حال بیش از 85 تا 90 درصد یکی هواپیما در طول فرآیند بازیافت دوباره به صنعتهای مختلف و یا صنعت هواپیماسازی باز خواهند گشت. زمانویک و گروهش قصد دارند که این درصد را به 05 برسانند و بخش عمدهای از هواپیما را مورد بازیافت قرار دهند.

با این حال برخی از قطعات و یا بخشها در این نوع وسیله وجود دارند که به سختی خرد میشوند و یا ارزش بسیار پائینی دارند که با توجه به این موارد ارزش بازیافت کردن را نخواهند داشت. امروزه قطعاتی از هواپیما که مورد بازیافت قرار نمیگیرند و به محل دفن زبالهها برده میشوند عایقها، موکتها، بالشهای صندلیها، کفپوشها و قطعات موجود در سقف و یا دیوارهای بدنه هواپیما میباشند.

زمانویک که یک حرفهای در این زمینه میباشد و سالیان درازی را دراین صنعت فعالیت داشته میگوید واقعا ارزش ندارد این همه زمان و انرژی را برای بازیافت این بخشها صرف کنیم.

آشنایی با خرید بلیط ارزان هواپیما و نحوه بازیافت هواپیماها

چالشهای موجود در این زمینه

یکی از چالشهایی که در این زمینه وجود دارد به گفته زمانویک وجود موارد و بخشهای بسیار در هواپیماو ترکیب آنها با یکدیگر بوده است که همه آنها قابل بازیافت نخواهند بود و برای بازیافت آنها باید تمامی این اتصالات را از یکدیگر جدا کنیم که این کاری زمانبر و طاقت فرسا میباشد.

 برای برخی از وسایل دیگر مانند قوطی نوشابه آلمینیومی راهکاری ساده برای بازیافت آن وجود دارد و وی در رابطه با این موضع میگوید: قوطیها دوباره به قوطی تبدیل میشوند آنها ذوب شده و دوباره درست میشوند و در اختیار مردم گذاشته میشوند. اما در بازیافت یک هواپیما برای جداسازی آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم زمان زیادی باید صرف شود.

در این نوع هواپیماها که دیگر قادر به جابجایی مسافرانی نمیباشد که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما و انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی  قصد انجام سفر هوایی را دارند بخشهایی چون موتور، ارابه فرود و شیشه جلو پنجره وجود دارند که میتوان از آنها در هواپیماهای دیگر استفاده کرد که بعد از بازرسی و انجام تعمیرات مورد نیاز دوباره به چرخه فعالیت باز خواهند گشت.

امروزه برخی از هواپیماها مانند هواپیمای بوئینگ 757 با استفاده از فیبر کربن و یا الیاف کربن ساخته میشوند که بکارگیری این نوع الیاف در بدنه هواپیما سبب شده تا هواپیما از وزن کمتری برخوردار شود و برای پرواز کردن سوخت کمتری را مصرف کند. اما هنوز مشخص نیست که چگونه میتوان این نوع از مواد را بازیافت کردو دوباره از آنها در صنایع دیگر استفاده کرد و بهره برد.

 استفاده از این نوع مواد باعث کاهش چشمگیر سوخت در هواپیماها میشود اما بدلیل اینکه تا کنون روشی برای بازیافت آنها بوجود نیامده است به محیط زیست آسیبی جدی خواهند زد و در دراز مدت سبب بروز خساراتی جدی میشوند.

 معمولا هواپیماهایی  که از رده خارج شدهاندو دیگر قادر به انجام فعالیت نیستند را به مکانهایی میفرستند که آنها را بازیافت میکنند. در برخی از موارد امکان انتقال هواپیما به شکل کامل وجود ندارد با توجه به این موضوع باید هواپیما خرد شده و به این مناطق منتقل شود.

 در طول این فرآیند باید سایز قطعات دست نخورده باقی بماند و در هنگام حمل و نقل نیز آسیبی به آنها وارد نشود. حمل و نقل یک هواپیما به مراکز بازیافت میتواند بسیار هزینهبر باشد.

با توجه به گفتههای مایکل گیل که سمت مدیر بخش محیط زیست حملو نقل هوایی را به خود اختصاص داده است در رابطه با بازیافت هواپیما هیچگونه نظارت و قانونی در این رابطه وجود ندارد و خود شرکتهای هواپیمایی مسئول و ناظر بر چگونگی انجام این فرآیند میباشند اما هیچ قانونی در این رابطه در جهان وجود ندارد.