نگاهی به فیلم‌های اکران نوروز / از

نگاهی به فیلم‌های اکران نوروز / از "شنای پروانه" و "پسرکشی" تا "لامینور" و "زن‌ها فرشته‌اند"


263

1398/12/6

17:50


پس از کش و قوس‌های فراوان برای انتخاب فیلم‌های اکران نوروز بالاخره روز گذشته شش فیلم اکرانی این ایام مشخص شدند.

نگاهی به فیلم‌های اکران نوروز / از "شنای پروانه" و "پسرکشی" تا "لامینور" و "زن‌ها فرشته‌اند"

سرویس سینمایی هنرآنلاین: شورای اکران نوروزی متشکل از سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمود اربابی نماینده رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی و محسن امیریوسفی  رئیس شورای صنفی، از میان آثار متقاضی اکران، شش فیلم "شنای پروانه" محمد کارت، "لامینور" داریوش مهرجویی، "لاله" اسدالله نیک‌نژاد، "بازیوو" امیرحسین قهرایی، "پسرکشی" محمدهادی کریمی و "زن‌ها فرشته‌اند 2" حسین فرح‌بخش برای نمایش در ایام نوروز 99 انتخاب کردند.

در این گزارش بیشتر با این فیلم‌ها آشنا خواهید شد:

"شنای پروانه" به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدر عاملی که یکی از فیلم‌های تحسین‌شده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود، به سرگروهی مگامال روی پرده سینماها می‌رود. "شنای پروانه" امسال در فجر در 12 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بود و درنهایت با دریافت پنج سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (امیر آقایی)، بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طناز طباطبایی)، بهترین تدوین، بهترین صدا و فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره را ترک کرد.

محمد کارت فیلمسازی را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند آغاز کرد و در این دو حوزه آثار درخوری ساخت که موفق به دریافت جوایز متعددی شدند. او با "شنای پروانه" گام بعدی را هم محکم برداشت و وارد سینمای بدنه و فیلم بلند شد، فیلمی که همچون دیگر آثار او به قشر پایین‌دست جامعه می‌پردازد. کارت فیلمنامه "شنای پروانه" را با همکاری حسین دوماری و پدرام پورامیری نوشت و حاصل کار او فیلمی است که برای بسیاری مخاطب قابل پذیرش است.

فیلم شنای پروانه (1)

"شنای پروانه" روایت زنی به نام پروانه (با بازی طباطبایی) است که فیلمی از او هنگام آموزش شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود. حجت (جواد عزتی) برادر همسر او به دنبال انتقام گرفتن از کسی است که فیلم را منتشر کرد. آقایی در فیلم نقش همسر پروانه را بازی می‌کند. علی شادمان، مه‌لقا باقری، پانته‌آ بهرام، ناهید مسلمی، علیرضا داودنژاد، بهروز پناهنده، ایمان صفا، مهدی حسینی نیا، نادر شهسواری و آبان عسکری، از دیگر بازیگران "شنای پروانه" هستند.

"لامینور" تازه‌ترین اثر داریوش مهرجویی به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان، در زمان ساخت با حرف و حدیث‌های بسیاری مواجه شد. یکی از موارد اختلاف میان تهیه‌کننده و بنیاد سینمایی فارابی بود که برای مدتی بحث داغ رسانه‌ها شد.  عده‌ای "لامینور" را ادامه‌ای بر فیلم "سنتوری" این کارگردان می‌دانند، با این تفاوت که این بار نوازنده و بازیگر اصلی یک دختر است که نقش آن را پردیس احمدیه ایفا می‌کند.

فیلم لامینور

فیلمنامه را مهرجویی با همراهی همسرش وحیده محمدی‌فر به رشته تحریر درآورده و علی نصیریان، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، علی مصفا، کاوه آفاق، امرالله صابری شیروانی، دیبا زاهدی، بیتا فرهی، فریماه فرجامی، محمدرضا نوری، بهناز جعفری، رضا داودنژاد، سیامک ادیب، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمدهادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه‌گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش‌سفیدی، گرگ علی بلوردی در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند که قرار است به سرگروهی کوروش به روی پرده سینماها برود.

"لاله" به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد و به تهیه‌کنندگی پروانه پرتو است که البته در فاز دوم تولید این پروژه، تورج منصوری تهیه‌کنندگی آن را بر عهده گرفت. فیلم از روی فیلمنامه‌ای نوشته جلیل عرفان‌منش و با سرمایه‌گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده و درباره لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی ایران است.

فیلم لاله

ماجرای ساخت این فیلم به بیش از شش سال پیش برمی‌گردد، پروژه‌ای که 70 درصد تولید آن تا سال 1392 انجام شد. "لاله" با بودجه‌ای چند میلیاردی در زمان وزارت سید محمد حسینی کلید خورد و به دلیل حاشیه‌هایی که برای ساخت آن به وجود آمد حتی پای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به پروژه باز شد که درنتیجه آن گروه تولید اولیه فیلم استعفا دادند و کار نیمه‌کاره رها شد. در این سال‌ها بارها صحبت ازسرگیری و ادامه ساخت "لاله" مطرح بود تا درنهایت با حضور یک شورای حکمیت مشکلات این پروژه برطرف شد و فیلم به سرانجام رسید. سارا امیری در نقش لاله، نیکی کریمی، همایون ارشادی، میترا حجار، سام قریبیان، آزیتا حاجیان، لیلا اوتادی، ایرج نوذری، پیام اینالویی، محمد صادقی و محمد متوسلانی در "لاله" به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم به سرگروهی سینما ماندانا به روی پرده می‌رود.

"بازیوو" به کارگردانی امیرحسین قهقرایی و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی تنها گزینه اکران نوروزی برای سینمای کودک و نوجوان بود. این فیلم در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد و موفق به دریافت پنج تندیس پروانه زرین این جشنواره شد.

فیلم بازیوو

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: "سرزمین بازی‌ها واقعی‌تر از چیزی هست که شما فکر می‌کنین. شما در مقابل دروازه‌های بازیوو هستید، لطفاً وارد شوید!". برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی جم، سحر زکریا، مجید افشاری بازیگران "بازیوو" هستند که قرار است در گروه سینمایی باغ کتاب به روی پرده برود.

"پسرکشی" ساخته محمدهادی کریمی یکی از فیلم‌های رزرو در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بود و درنهایت جایگزین فیلم "خورشید" ساخته مجید مجیدی شد، اما پس از گذشت شش روز از جشنواره در حالی که فیلم مجیدی به جشنواره رسید، این فیلم تنها در سینماها به نمایش درآمد و از رقابت بازماند. ساخته محمدهادی کریمی که در شهرهای تهران، کاشان و قزوین فیلمبرداری شده است، داستان پسرکشی در دو دهه 1340 و 1370 را روایت می‌کند.

فیلم پسرکشی

ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری و لیلا اوتادی با حضور لیلا زارع و با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی حضور دارند. این فیلم داستانی ‌معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند. "پسرکشی" را صادق یاری تهیه کرده است و قرار است به سرگروهی ایران مال به روی پرده برود.

"زن‌ها فرشته‌اند 2 " به کارگردانی محمدحسین فرح‌بخش ادامه فیلم "زن‌ها فرشته‌اند"  است که در 1386 روی پرده رفت و 700 میلیون تومان فروش داشت. در قسمت دوم که در سکوت خبری تولید شد تنها به حضور یکتا ناصر به‌عنوان بازیگر اصلی اشاره شده است. این فیلم در گروه ایران به روی پرده می‌رود تا سهم سینمای کمدی در فروردین 99 به دو فیلم برسد. پیش از این فیلم "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" ساخته پیمان قاسم‌خانی نیز از روز چهارشنبه 30 بهمن‌ماه به‌عنوان یکی از فیلم‌های نوروز اکران خود را در سینماها آغاز کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو