پیشگیری از بیماری کرونا، احتیاط شرط عقل است

منبع: نی نی بان

187

1398/12/6

18:55


ویروس کرونا به ایران هم رسید. این روزها همه درباره این ویروس و راه‌های پیشگیری از‌ آن صحبت می‌کنند. در این میان، شایعات زیادی هم شکل می‌گیرند که باعث نگرانی و حتی گمراهی افراد می‌شوند. در این مقاله تعدادی از این شایعات را بررسی می‌کنیم و حقایقی را با شما به اشتراک می‌گذاریم که تا امروز درباره کووید ۱۹ (نام رسمی بیماری ناشی از ویروس کرونا) می‌دانیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید.
باز هم تاکید می کنیم که خانم های باردار به علت شرایط ویژه ای که دارند لازم است بیشتر مراقب خود باشند.

۱. آیا استفاده از ماسک جلوی انتقال ویروس کرونا را می‌گیرد؟
پوشیدن ماسک‌های معمولی یا فیلتردار حس امنیت بیشتری به ما می‌دهد؛ اما اغلب ما به شکل صحیح از ماسک استفاده نمی‌کنیم و ممکن است خود ماسک به یک منبع انتقال ویروس تبدیل شود. ماسک‌های معمولی جراحی جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرند. آنها بسیار ریز هستند و از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند. اما از آنجا که دوره نهفته بیماری کرونا حداقل دو هفته است، بهتر است همه افراد در مکان‌های عمومی از ماسک مناسب استفاده کنند تا جلوی انتشار ناخواسته ذرات بزاق آغشته به ویروس در محیط و سرایت بیماری به دیگران گرفته شود. اگر به هر دلیلی از این ماسک‌ها استفاده می‌کنید، به آنها دست نزنید و هر دو ساعت یک‌بار آنها را عوض کنید. یادتان باشد که ماسک‌های استفاده شده را در سطل زباله درب‌دار بیاندازید.
البته استفاده از ماسک‌های مخصوص مانند ماسک (N95) تا ۹۵ درصد موثر هستند و بیشتر کارکنان مراکز بهداشتی، که با بیماران در ارتباط هستند، از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند؛ اما این افراد باید از این ماسک‌ها به شکل صحیح استفاده کنند. این ماسک‌ها نیز باید بعد از چند ساعت عوض شوند.
 
۲. آیا دست خشک‌کن‌های برقی ویروس کرونا را می‌کشند؟
خیر، گرمای دست خشک‌کن‌های برقی تأثیری بر کشتن ویروس کرونا ندارد. حرارت تولید شده در این دستگاه‌ها برای کشتن ویروس‌ها اصلا کافی نیست. برای ازبین‌بردن این ویروس روی دست، باید دست‌ها را با آب و صابون یا محلول‌های حاوی الکل شست‌وشو بدهید؛ سپس دست‌ها را با دستمال حوله یا دست‌خشک‌کن برقی کاملا خشک کنید.
شستن صحیح دست ها یکی از مؤثرترین کارهایی است که می‌توانیم در برابر بیماری کووید۱۹ انجام دهیم.
 
۳. آیا لامپ‌های فرابنفش می‌توانند ویروس کرونا را بکشند؟
استفاده از این روش به آسیب‌های پوستی منجر می‌شود و برای بدن خطرناک‌ است. نباید برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنیم. پس استفاده از این لامپ‌ها توصیه نمی‌شود.
 
۴. آیا مالیدن محلول‌های حاوی الکل یا کلر روی بدن ویروس کرونا را می‌کشد؟
خیر. مالیدن الکل و سایر محلول‌های ضدعفونی‌کننده روی تمام بدن باعث مرگ ویروس‌هایی نمی‌شود که پیش‌تر وارد بدن شده‌اند. از طرفی، استفاده بی‌رویه از این محلول‌ها باعث آسیب به قسمت‌های حساس بدن مانند لب‌ و چشم‌ها می‌شود. برخی از این محلول‌ها صرفا باید در ضدعفونی کردن سطوح محیط استفاده شوند. همچنین از ترکیب الکل‌های صنعتی و آب به هیچ عنوان برای ضدعفونی محیط یا بدن استفاده نکنید.
پس در مواقعی که به آب و صابون دسترسی نداریم، بهترین جایگزین، ضدعفونی‌کننده‌های دست الکلی هستند. البته کارایی این ضدعفونی‌کننده‌ها هم به غلظت الکل موجود در محصول وابسته است. به‌توصیه متخصصان، محصولی که بین ۶۰ تا ۹۵ درصد آن متشکل از الکل باشد، انتخابی مناسب و ایدئال برای تمیزکردن دست‌ها است. الکل موجود در ژل‌ها و محصولات ضدعفونی‌کننده،‌ غشای ویروس‌ها که از نوعی چربی ساخته شده را از بین می‌برند. هرچند هیچ روشی موثرتر از شستن دست‌ها نیست.
 
۵. آیا ویروس کرونا روی بسته‌های پستی باقی ‌می‌ماند؟
بهتر است وقتی به بسته‌های پستی و وسایل خارج از منزل یا عمومی دست می‌زنید،‌ مراقب باشید. حتما بعد از لمس این وسایل،‌دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید یا ضدعفونی کنید. دست آلوده‌تان را به صورت‌تان نزنید. به گفته مجله پزشکی medicalnewstoday ویروس‌های کرونا می‌توانند بین ۲ ساعت تا ۹ روز به‌صورت عفونی باقی بمانند.
 
۶. آیا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه می‌توانند به ویروس کرونا مبتلا شوند یا ناقل آن باشند؟
در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از حیوانات خانگی وجود ندارد. بااین‌حال، همیشه پس از تماس با حیوانات خانگی، دست‌های‌تان را بشویید تا از انتقال احتمالی سایر بیماری‌‌های مشترک میان انسان و حیوان در امان بمانید.
 
۷. آیا واکسن‌های ذات‌الریه یا آنفولانزا در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد می‌کنند؟
خیر. ویروس کووید۱۹ گونه جدیدی از خانواده ویروس‌‌های کرونا است؛ پس واکسن‌های دیگر نظیر واکسن آنفولانزا و ذات الریه تأثیری بر آن ندارند. دانشمندان در حال تلاش برای ساخت واکسن برای این ویروس هستند؛ اما این فرایند زمان‌بر است. پس تا آن موقع، پیشگیری از کرونا و خود مراقبتی بهترین کار است.
 
۸. آیا شست‌وشوی بینی با محلول‌های نمکی، جلوی ابتلا به ویروس کووید۱۹ را می‌گیرد؟
خیر. گرچه شست‌وشوی مکرر بینی یا دهان با محلول‌های نمکی، در بهبود سرماخوردگی مؤثر است، اما تأثیری بر پیشگیری از این ویروس یا سایر بیماری های تنفسی ندارد.
 
۹. آیا مصرف سیر بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید۱۹ مؤثر است؟
خیر. سیر ماده غذایی بسیار باارزشی است و خواص ضدباکتری دارد. اما در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر تأثیر مصرف سیر بر پیشگیری یا درمان ویروس کووید۱۹ وجود ندارد. در واقع ویروس‌ها موجودات زنده به حساب نمی‌آیند. پس موادی مانند سیر و نمک با خاصیت ضدباکتری، روی آنها اثری ندارند.
 
۱۰. آیا مالیدن روغن کنجد به بینی یا اسفند دود کردن جلوی ورود ویروس کووید۱۹ را می‌گیرد؟
خیر. مالیدن روغن کنجد یا هر نوع ماده دیگری مانند ویکس و نعناع روی مجاری بینی یا پوست، نه این ویروس را می‌کشد و نه تأثیری بر پیشگیری از ابتلا به آن دارد. حتی استفاده از این مواد باعث بازتر شدن مجاری تنفسی و جذب بهتر ویروس‌های احتمالی می‌‌شود.
تنها محلول‌هایی که می‌توانند آن را بکشند، محلول‌های الکلی یا حاوی کلر هستند. این محلول‌ها نیز برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده می‌شوند و نباید روی پوست و بینی مالیده شوند.
اسفند دودکردن نیز تاثیری روی این ویروس ندارد. همانطور که گفته شد ویروس‌ها موجود زنده نیستند. دود اسفند، عنبر نسارا یا هر نوع دود دیگری تاثیری بر ‌آنها ندارد.
 
۱۱. آیا فقط افراد مسن در خطر ابتلا به ویروس کووید۱۹ قرار دارند؟
خیر. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس مبتلا شوند. افراد مسن یا‌ آنهایی که بیماری‌هایی مانند آسم و دیابت دارند یا از عوارض قلبی‌ـ‌عروقی رنج می‌برند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. به هرحال، همه افراد باید توصیه‌ها و نکات بهداشتی را جدی بگیرند تا دست‌کم به ناقل این ویروس تبدیل نشوند.
 
۱۲. آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری از ویروس کووید۱۹ و کشتن آن مؤثر‌ هستند؟
خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها صرفا روی باکتری‌ها تأثیر دارند و اصولا هیچ بیماری ویروسی را نمی‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. صرفا در صورت ابتلا به این ویروس و بستری‌شدن در بیمارستان، ممکن است برای پیشگیری از بروز سایر عفونت‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز شود. بنابراین، از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت پرهیز کنید.
در حال حاضر، بیماری ویروس کووید۱۹ هیچ دارویی ندارد. تعدادی دارو در مرحله آزمایش هستند و هنوز تأثیر قطعی آنها اثبات نشده است.
 
۱۳. آیا ویروس کووید۱۹ به دست بشر ساخته شده است؟
فیلم های سینمایی هالیوودی را جدی نگیرید! بشر برای شناسایی و کشف همه ژنوم موجودات زنده هنوز راه درازی در پیش دارد. ویروس کووید۱۹ نیز یک ویروس از خانواده کرونا است. این ویروس پیش‌تر در طبیعت و در برخی موجودات زنده مانند خفاش، خوک و پرندگان بوده و بر اثر جهش‌های طبیعی به انسان منتقل شده است.
حتی اگر بشر بتواند چنین کاری کند، شناسایی این دستکاری‌ با بررسی ژنوم ویروس، برای ویروس‌ شناسان کار سختی نیست. در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر دستکاری این ویروس وجود ندارد.
 
۱۴. آیا ویروس کووید۱۹ خیلی خطرناک است؟
پاسخ این پرسش به این بستگی دارد که «خیلی خطرناک» را چگونه تعریف کنید. اگر این ویروس را با ویروس‌هایی مانند آنفولانزا یا ابولا مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که کووید۱۹ چندان هم خطرناک نیست و در رتبه‌های میانه جدول کشنده‌ترین ویروس‌ها قرار می‌گیرد. با این حال، این ویروس جدید بسیار مسری و هنوز ناشناخته است؛ پس رعایت احتیاط شرط عقل است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو