شایعات درباره کرونا چه تبعاتی دارد؟

163

1398/12/6

19:49


شایعات درباره کرونا چه تبعاتی دارد؟

سلامت نیوز: یک روانشناس با تاکید بر اینکه استرس، اضطراب و نگرانی به شدت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، گفت: زمانی که مردم اخبار و اطلاعات نادرستی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند یا در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، به آستانه تحمل افراد هجوم می‌آورند و باعث تولید استرس، اضطراب، نگرانی و ناراحتی‌های فراوانی برای یکدیگر خواهند شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمدرضا ایمانی ،‌ با بیان اینکه باتوجه به ورود ویروس کرونا باید اهتمام و احتیاط کرد، افزود: در این شرایط مسئولان وزارت بهداشت باید با صراحت، شفافیت و به صورت آنلاین اطلاعات دقیقی را در این زمینه در اختیار مردم قرار دهند تا مردم این احساس را داشته باشد که به آنها اطلاعات درست و صحیحی داده می‌شود. خروجی ارائه اطلاعات دقیق و شفاف باعث می‌شود مردم اعتماد کاملی نسبت به سیستم بهداشتی و درمانی داشته باشند و آسایش روحی و روانی خواهند داشت.


وی ادامه داد: چرخه ارائه اطلاعات درست موجب افزایش اعتماد اجتماعی، تاب‌آوری و تحمل مردم خواهد شد.
این روانشناس اجتماعی در ادامه به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق درباره کرونا اشاره کرد و گفت: ابعاد رسانه‌ای یکی از موضوعاتی است که در زمان بحران نقش دارد و تمامی مردم در این زمینه دارای وظیفه هستند. زمانی که با شرایط خاصی مواجه هستیم به هیچ عنوان حق انتشار و گسترده کردن اخبار را نداریم و تنها باید به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبر براساس مسئولیت و رسالتی که دارند، استناد کرد. بنابراین مراجعه به مبادی غیررسمی و غیرعلمی نتایج تاسف باری برای جامعه به همراه دارد که درنهایت آسایش و امنیت روحی و روانی مردم را به مخاطره می‌اندازد.


وی با اشاره به اینکه افراد بسته به سن، جنسیت و روحیه و شرایط روحی آستانه تحمل متفاوتی دارند، خاطرنشان کرد: مردم باید بپذیرند زمانی که اخبار و اطلاعات نادرستی که برای یکدیگر ارسال می‌کنند یا در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، به آستانه تحمل افراد هجوم می‌آورند و باعث تولید استرس، اضطراب، نگرانی و ناراحتی‌های فراوانی برای افراد خواهند شد، حال آنکه شاید حتی در دسترس قرار دادن برخی اطلاعات میان برخی افراد هم ضرورت نداشته باشد.


ایمانی با تاکید بر اینکه استرس، اضطراب و نگرانی به شدت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، افزود: افرادی که از بیمار شدن خود می‌ترسند و نگران هستند در زمانی که حتی دچار سرماخوردگی ساده‌ای هم خواهند شد، مدت درمان آنها طولانی‌تر می‌شود؛ بنابراین ایجاد شایعه، شائبه، نگرانی، اضطراب و انتقال آن به خانواده، دوستان و جامعه لطمه وارد می‌کند، لذا مدیریت رسانه و کنترل رفتار و هیجانات مسئولیت اجتماعی بزرگی است که باید به آن توجه کرد.
این روانشناس اجتماعی همچنین به وظیفه خانواده‌ها تاکید کرد: صیانت و مراقبت از اعضای خانواده مسئولیت والدین است اما اغلب والدین در شرایط خاص جهت مراقبت از خانواده خود برخوردشان تغییر می‌کند و این موضوع موجب نگرانی بیشتر فرزندان خواهد شد.


ایمانی ادامه داد: باید دانش و آگاهی لازم را برای خودمراقبتی از خود و خانواده داشته باشیم. باید در شرایطی که با مسئله‌ای مانند یک بیماری مواجه هستیم بهداشت فردی و شخصی خود را رعایت کنیم. هرچقدر آگاهی افراد نسبت به موضوعی افزایش یابد بالطبع دانشی را کسب می‌کنند که این دانش در نهایت مهارت زندگی توام با فاکتورهای موردنیاز مانند رعایت نکات بهداشتی صحیح برای زندگی بهتر را فراهم می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو