خودرو همچنان بر موج گرانی می‌راند

منبع: برترین ها

57

1398/12/7

10:42


در آشفته بازاری که این روز‌ها مردم ایران گرفتار آن هستند، برخی از بازار‌ها مانند بازار خودرو یکه تازی می‌کند و دلالان در غیبت نهاد‌های نظارتی برای افزایش قیمت خودرو‌ها مسابقه گذاشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در آشفته بازاری که این روز‌ها مردم ایران گرفتار آن هستند، برخی از بازار‌ها مانند بازار خودرو یکه تازی می‌کند و دلالان در غیبت نهاد‌های نظارتی برای افزایش قیمت خودرو‌ها مسابقه گذاشتند.

از ابتدای هفته جاری، موج گرانی دوباره به جان بازار خودرو افتاده و تغییرات قیمتی باورنکردنی به همراه داشته است؛ طی یک هفته گذشته قیمت خودرو‌ها رکورد قبلی خود را شکستند و وارد سطوح جدید قیمتی شدند، از پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ با افزایش قیمت حدود ۵ میلیونی و سراتو اتومات با افزایش قیمت ۶۵ میلیون تومانی گرفته تا دنا تیپ یک با بیش از ۱۵میلیون تومان، افزایش قیمت داشته‌اند.

این چندمین بار است که بازار خودروی کشور به راحتی تحت‌تأثیر عوامل مختلف قرار گرفته و جهشی عجیب را تجربه می‌کند؛ بازار کم‌عمق و انحصاری به راحتی تحت‌تأثیر قرار گرفته و تغییر می‌کند؛ قیمت خودرو مدت‌هاست که شیب صعودی به خود گرفته و هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود، سیاست پیش گرفته شده برای ثابت نگه داشتن قیمت خودرو در درب کارخانه نه‌تن‌ها چندان اثربخش نبوده، بلکه شرایط را برای فعالیت دلالان و خریداران غیر‌مصرف‌کننده فراهم کرده است که برای سود شخصی بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

جو روانی ایجاد شده در بازارها، مخرب‌تر از خود FATF

میلاد بیگی، کارشناس حوزه خودرو درباره علت افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به‌عبارتی ساده‌تر عرضه‌کننده و بازار مصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت‌سازی بسیار راحت‌تر باشد؛ با توجه به تعداد محدودی که از عرضه‌کننده‌ها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آن‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر وجود سایت‌های خرید و فروش بر انجام این کار گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به اینکه قیمت خودرو‌ها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن روی هر یک از آن‌ها می‌تواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

بیگی تصریح کرد: ورود کشور ما به لیست سیاه FATF، هر چند از نظر اقتصادی بی‌تأثیر باشد، اما از نظر روانی مردم می‌تواند امکان افزایش قیمت را در اذهان عمومی ایجاد کند؛ از طرفی نوسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث می‌شود همه این تغییرات را بپذیرند.
بیگی تأکید کرد: پیش‌بینی‌ها بسیار تابع تصمیمات سازمان حمایت خواهد بود اگرچه بسیاری از قطعات مورد‌استفاده در صنعت خودرو داخلی‌سازی شده است، اما هنوز برای تأمین بسیاری از مواد‌اولیه به واردات وابسته هستیم. زیان انباشته خودروساز‌ها در حال افزایش است و فاصله قیمت کارخانه و بازار بیشتر می‌شود. در اغلب موارد چنین فضایی ادامه‌دار نیست و بازار را به سمت رکود حرکت می‌دهد.

وی تأکید کرد: با این وجود مدیران حوزه خودرو اعتقاد دارند که بار آرام و تغییرات قیمتی تأثیرات کاذب فضای مجازی است، تفاوت قیمت چند میلیون تومانی به راحتی می‎تواند سود و ضرر سنگینی برای افراد مختلف به همراه داشته باشد.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: طی چهار روز گذشته قیمت‌ها به صورت کاذب بالا رفته است. اکنون پراید ۱۱۱؛ ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱؛ ۶۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۵۱؛ ۶۷ میلیون تومان، سمند ال‌ایکس ۱۰۴ میلیون تومان، دنا تیپ ۱؛ ۱۶۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵؛ ۹۶میلیون تومان، پژو دوگانه‌سوز؛ ۱۱۶ میلیون تومان، دنا تیپ ۱؛ ۱۵۰ میلیون تومان، دنا پلاس؛ ۱۷۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده؛ ۱۰۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ فول؛ ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار فول ۱۲۹ میلیون تومان، سراتو ۴۳۲ میلیون تومان، سانتافه یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸؛ ۴۶۸ میلیون تومان، النترا ۶۳۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو