روز وکیل بر جامعه بزرگ وکلا مبارک باد

منبع: همگردی

122

1398/12/7

12:42


در دوران کودکی و حتی وقتی به مدرسه می رفتم، همیشه شغل آینده ام را در ذهنم مجسم می کردم، حرفه ای که با آینده یک نفر سر و کار داشت. همیشه دوست داشتم ساعت ها در راهروهای دادسرا راه بروم و به مردمی که سخت مشغول پرونده خود بودند، نگاه کنم. از سالن دادگاه یکی با لبخند بیرون می آمد و دیگری با اشک و آه. یکی برنده بیرون می آمد و یکی بازنده. گاهی با آن ها می خندیدم و گاه برایشان اشک می ریختم ولی چیزی در نگاه همه آن ها مشترک بود، امید. امید به رای و نظر قاضی و پشتیبانی و حمایت کسی که مدتها در کنارشان زندگی کرده تا در برابر قانون از آنان دفاع کند و باری از شانه های خسته آن ها بردارد.7 اسفند در تاریخ کشور ما روز وکیل است. فردی که عاشقانه تلاش می کند تا به واسطه دانشی که در سال های تحصیل در مدرسه و دانشگاه کسب کرده است، ما را از مشکل پیش آمده رهایی بخشد. به راستی که اگر کمک های وکیل مدافع نبود، شاید انسانی بیگناه سال های عمرش را بی دلیل در گوشه تاریک و سرد زندان می گذراند و یا بیگناهی جان خود را از دست می داد. شاید گذر روزها و خستگی کار و زندگی فرصت نگاه کردن به تقویم را از شما بگیرد. پس در این مقاله همگردی، سعی ما این بوده که به شما همراهان همیشگی یادآوری کنیم که روز وکیل چه روزی است. 7 اسفند، روز حقوق و وکیل بر جامعه وکلای توانمند ایران زمین شادباش باد.

روز وکیل

تاریخچه نامگذاری روز وکیل

60 سال پیش و در روز 7 اسفند سال 1331، لایحه استقلال وکلا با پافشاری های دکتر محمد مصدق تصویب شد. متاسفانه، هفتم اسفند به عنوان روز استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز حقوق و وکیل در کمتر تقویمی گنجانده شد. وکیل مدافع کسی است که از طرف شخص دیگری به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور شود. نایب السلطنه نام دیگر وکیل مدافع در دوره صفویه بوده و عنوان وکیل الرعایا هم از همین جا آمده است. بسیاری از وکلا قائل به رعایت شئونات حرفه ای و اخلاقی وکالت از هر جهت بوده و برخی دیگر گویا خود را فارغ از هرگونه آداب حرفه ای و رعایت اخلاق حرفه ای دانسته و موجبات بدنامی جامعه وکالت و از بین رفتن اعتبار آن ها را فراهم می آورند. حضور و نقش کم رنگ وکلای دادگستری در نظام قانون گذاری و مراکز دولتی خود باعث ایجاد کج فهمی و مشکلات در تصویب قوانین می گردد. نقش وکلای کشور ایران در سال های گذشته به خاطر درگیری و مشکلاتی که وجود داشته کمرنگ شده و یا حتی در برخی مواقع از بین رفته و بسیاری از دفاتر حقوقی تعطیل شده و یا کم کار شده اند. این مقاله، شما را بر آن می دارد که نگاهی هر چند کوتاه، به تقویم بیندازید و ببینید روز وکیل چه روزی است. لازم هست بدانید که روز وکیل در شهرهای دیدنی ایران نظیر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز گرامی داشته می شود.

تاریخچه نامگذاری روز وکیل

کلام پایانی

برای درک بهتر مقام وکیل به مناسبت روز حقوق و وکیل بهتر است بدانید که در اصل 35 قانون اساسی حمهوری اسلامی ایران آمده که در همه دادگاه ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. البته در ایران و عموم کشورها تصدی شغل وکالت علاوه بر لزوم دارا بودن تحصیلات دانشگاهی، مستلزم اخذ مجوزهای لازم و گذراندن دوره های کارآموزی در کانون وکلا می باشد. وکالت یک نوع عقد است که بین موکل و وکیل بسته می شود. وکیل در قانون ما انواع محتلفی دارد که عبارتند از:

وکیل تسخیری: در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل و یا اوضاع مالی نامناسب، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده که در این صورت به تشخیص دادگاه از بین وکلای دادگستری شخصی انتخاب می گردد که به وی وکیل تسخیری گویند.

وکیل معاضدتی: در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود نیاز به وکیل داشته باشند ولی امکان گرفتن وکیل نداشته باشند، با تشخیص قاضی یا تشخیص کمسیون کانون وکلا، در این موارد وکیلی به صورت رایگان دفاع از حقوق شخص ناتوان را برعهده می گیرد. عنوان وکیل یاد شده در این موارد که به دلیل عسر و حرج موکل بوده، وکیل معاضدتی است.

وکیل اتفاقی: اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق باشد ولی شغل او وکالت نباشد، بخواهد به صورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند، خارج از چرخه و آزمون های کانون وکلا، از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد، با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوطه می تواند به این امر اقدام کند. شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته را وکیل اتفاقی گویند.

با شرحی که گفتیم امید است پی به اهمیت حرفه این افراد برده باشید. این مقاله به مناسبت روز وکیل نگارش شده است.

روز حقوق و وکیل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو