خواص و فواید ویتامین B12 + مواد غذایی حاوی ویتامین B12

منبع: نمکستان

124

1398/12/7

14:33


ویتامین B12 یک ویتامین ضروری است. این بدان معناست که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. ویتامین B12 را می توان در غذاهایی مانند گوشت، ماهی و لبنیات یافت. همچنین می توان آن را در آزمایشگاه ساخت.

نمکستان: ویتامین B12 یک ویتامین ضروری است. این بدان معناست که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. ویتامین B12 را می توان در غذاهایی مانند گوشت، ماهی و لبنیات یافت. همچنین می توان آن را در آزمایشگاه ساخت. این ویتامین اغلب در ترکیب با سایر ویتامین های گروه B مصرف می شود. زمانی که میزان ویتامین B12 در خون بسیار پایین است و بدن در خطر کمبود شدید B12 قرار دارد، می توان از مکمل های آن استفاده کرد.

ویتامین B12 برای تقویت حافظه، جلوگیری از بیماری آلزایمر، کاهش سرعت پیری، تقویت خلقی، انرژی، تمرکز، عملکرد ذهنی و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشد.

خواص ویتامین B12 فواید ویتامین B12

همچنین از این ویتامین برای بیماری های قلبی، گرفتگی شریان ها و کاهش خطر گرفتگی مجدد شریان ها پس از عمل، کاهش سطح بالای هموسیستین (که می تواند  به بیماری های قلبی کمک کند.)، ناباروری مردان، دیابت، آسیب عصب دیابتی، آسیب عصبی، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات روانی، اسکیزوفرنی، پوکی استخوان، تورم تاندون ها، بیماری التهابی روده، اسهال، آسم، آلرژی، بیماری های پوستی و عفونت های پوستی مورد استفاه قرار می گیرد.

برخی از افراد از ویتامین B12 برای اسکلروز جانبی، ام اس اسکلروز، جلوگیری از تخریب مامولا وابسته به بیماری های چشم (AMD) استفاده می کنند. همچنین برای عفونت های دستکاه تنفسی، حفظ باروری، زنگ زدن گوش، بیماری های کبد و کلیه، زخم کانکر، جلوگیری از شکستگی، جلوگیری از خونریزی، جلوگیری از سکته مغزی، جلوگیری از لخته شدن خون و همچنین برای محافظت در برابر سموم و آلرژن ها در دود تنباکو استفاده می شود. از ویتامین B12 به تنهایی و یا همراه با روغن آووکادو برای درمان پسوریازیس و اگزما استفاده می شود.

متیل کوبالامین نوع دیگر ویتامین B12 می باشد. از نطر فیزیولوژیکی با ویتامین B12 معادل است، از نظر کاربرد نیز کاربردی ترین مکمل B12 است. متیل کلوبالامین تنها فرم B12 است که می تواند از سد خونی مغزی بدون کمک یا تبدیل عبور کند و همچنین تنها فرمی است که بر روی سیستم عصبی عمل می کند. ویتامین B12 ویتامین محلول در آب است. این ماده اغلب در ترکیب با سایر ویتامین های گروه b در فرمولاسیون های پیچیده ویتامین B استفاده می شود.

کمبود ویتامین B12 ناشی از کمبود مصرف، سو جذب مواد غذایی و سایز شرایط پزشکی است. با این حال، منابع ویتامین B12 بسیار زیاد است و به طور گسترده ایی در مواد غذایی موجود است. کمبود ویتاین B12 همیشه در اثر اختلال جذب ایجاد می شود. علایم کمبود ویتامین B12 می تواند شامل اختلالات عصبی روانی مانند افسردگی، پارستزی، آتاکسی، کاهش حافظه، ضعف و تغییر شخصیت باشد.

ویتامین B12 در چه خوراکی ها و میوه ها و غذاهایی وجود دارد؟

چه مواد غذایی ویتامین B12 را تأمین می کنند؟

ویتامین B12 به طور طبیعی در طیف گسترده ایی از غذاهای حیوانی یافت می شود و به برخی از غذاهای غنی شده اضافه می شود. غذاهای گیاهی فاقد ویتامین B12 هستند، با خوردن انواع غذاها از جمله موارد زیر می توانید مقادیر توصیه شده ویتامین B12 را دریافت کنید:

  • جگر گاو و صدف، که بهترین منابع ویتامین B12 هستند.
  • ماهی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات که حاوی ویتامین B12 هستند.
  • برخی از غلات صبحانه، مخمرهای غذایی و سایر محصولات غذایی که با ویتامین B12 غنی شده اند. برای اطلاع از اینکه آیا ویتامین B12 به یک ماده غذایی اضافه شده است، برچسب های محصول را بررسی کنید.

بیشتر مردم به میزان کافی ویتامین B12 از غذاهایی که می خورند ددریافت می کنند. اما برخی از افراد در جذب ویتامین B12 از مواد غذایی مشکل دارند. در نتیجه، کمبود ویتامین  B12  بین ۱.۵ تا ۱۵ درصد از مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. پزشک شما می تواند سطح ویتامین B12 شما را آزمایش کند تا ببیند آیا شما کمبود ویتامین B12 دارید یا خیر.

همچنین بخوانید: هر آنچه که باید درباره ی ویتامین B6 بدانید

ویتامین B12 برای درمان بیماری قرص مکمل B12 کمبود ویتامین B12

برخی از افراد ممکن است ویتامین B12 کافی دریافت نکنند یا در جذب آن مشکل داشته باشند:

افراد مسن که اسید هیدروکلریک کافی در معده خوئد ندارند برای جذب ویتامین B12 که به طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارد، دچار مشکل می شوند. افراد بالای ۵۰ سال باید بیشتر از مکمل های غذایی حاوی ویتامین B12 استفاده کنند، زیرا در اکثر موارد بدن آن ها می تواند ویتامین های B12 را از این منابع جذب کند.

مبتلایان به کم خونی شدید که بدن آن ها عامل ذاتی لازم برای جذب ویتامین B12 را ندارد. پزشکان معمولا کم خونی را با مکمل های ویتامین B12 درمان می کنند.

افرادی که تحت عمل جراحی دستگاه گوارش مانند جراحی کاهش وزن قرار دارند و یا اختلالات گوارشی مانند بیماری سلیاک یا بیماری کرون دارند.

برخی افراد از رژیم غذایی بدون غذاهای حیوانی استفاده می کنند مانند گیاهخواران، و همانطور که اشاره شد فقط غذاهای حیوانی به طور طبیعی ویتامین B12 دارند. به همین دلیل این افراد در معرض کمبود ویتامین B12 قرار می گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو