خواص فوق العاده تخم بلدرچین این بار برای بزرگسالان

خواص فوق العاده تخم بلدرچین این بار برای بزرگسالان


منبع: نمناک

280

1398/12/7

15:30


تخم بلدرچین سرشار از مواد مغذی می باشد، البته تخم بلدرچین دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشد و به درمان بیماری ها نیز کمک شایانی می کند.

خواص تخم بلدرچین برای سلامت و تقویت بدن

هر فردی برای سلامتی به تغذیه مناسب و داشتن یک رژیم غذایی مغذی نیاز دارد، تغذیه خوب بر فرآیند رشد و ترمیم بدن تاثیر می گذارد، تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که داشتن غذاهای سرشار از مواد مغذی، سلامتی انسان را به شکل قابل توجهی بهبود می بخشد.

برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن باید غذاهای زیادی از جمله:سبزیجات، پروتئین، کربوهیدرات، میوه، غلات و غیره را مصرف کنیم. تخم بلدرچین نیز یکی از غذاهایی می باشد که برای تمام افراد شناخته شده است و به اندازه گوشت مرغ، اردک، خاویار و ماهی معروف است.

در ادامه این بخش از سلامت نمناک ، مهمترین خواص تخم بلدرچین برای سلامتی را برای شما آورده ایم.

مهمترین خواص تخم بلدرچین برای افراد بالغ:

تخم بلدرچین، سرشار از پروتئین است و برخلاف دیگر منابع خوراکی پروتئین، دارای اسید آمینه کامل می باشد. اکثر ما به خوردن تخم مرغ عادت داریم اما در بسیاری از کشورها، به خصوص کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین و اندونزی با تخم بلدرچین نیز آشنا هستند که از تخم مرغ کوچک تر است، اما مواد مغذی موجود در آن دو یا چهار برابر تخم های دیگر از جمله تخم مرغ است، و از آن استفاد می کنند.

ارزش تغذیه ای تخم بلدرچین:

تخم بلدرچین ارزش تغذیه ای بالاتری نسبت به تخم مرغ دارد، گفته می شود که تخم بلدرچین 13٪ پروتئین دارد، که از 11٪ پروتئین موجود در تخم مرغ، بیشر است. تخم بلدرچین دارای مواد مغذی دیگر از جمله ویتامین E، روی، ویتامین B2، آهن و دیگر مواد مغذی مفید نیز هست. گفته می شود تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، آهن و پتاسیم بیشتری دارد. مواد مغذی موجود در 9 گرم تخم بلدرچین را در زیر آورده ایم:

کالری:14 کیلوکالری

چربی:1 گرم

کلسترول:76 میلی گرم

سدیم:3 میلی گرم

پتاسیم:12 میلی گرم

پروتئین:1.2 گرم

ویتامین آ:770 میکروگرم

ویتامین ب 12:1درصد از میزان توصیه شده روزانه

آهن:1 درصد از میزان توصیه شده روزانه

خوردن تخم بلدرچین

ارزش غذایی تخم بلدرچین

تخم بلدرچین همچنین حاوی مواد معدنی دیگری نیز است، که عبارتند از:

کلسیم، فسفرریال سولفور، پتاسیم، منیزیم و مس

تخم بلدرچین با این که کوچک است، اما سرشار از مواد مغذی می باشد، که فواید بسیاری برای بدن دارند.

مطالعات انجام شده، وجود این مواد مغذی را اثبات کرده اند.

خواص تخم بلدرچین برای سلامتی :

1. کمک به تقویت و بهبود عملکرد مغز:

تخم بدرچین حاوی میزان زیادی از اسیدهای آمینه و پروتئین است که عملکرد مغز را تحریک و سیستم عصبی مغز را تغذیه می کند، در برابر آسیب از سلول های مغزی محافظت می کند و در صورت بروز آسیب، آن ها را ترمیم می کند.

2. تخم بلدرچین برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی:

مطالعات نشان می دهند زنانی که به طور منظم تخم بلدرچین مصرف می کنند، کمتر در معرض کم خونی هستند.

تخم بلدرچین سرشار از آهن است که می تواند به تشکیل سلول های قرمز خونی کمک کرده و از کم خونی جلوگیری کند. همچنین، اسید آمینه موجود در آن به افزایش سطح هموگلوبین در سلول های قرمز خونی کمک می کند. (هموگلوبین، پروتئینی است که نقش مهمی در اتصال اکسیژن به مواد مغذی و همچنین انتقال آن در بدن ایفا می کند.)

3. تخم بلدرچین برای کمک به پاک سازی خون:

ثابت شده است که تخم بلدرچین توانایی دفع فلزات سنگین و سمومی مانند جیوه از بدن را دارد. اسیدهای آمینه و دیگر ترکیبات موجود در تخم بلدرچین می توانند به سموم بچسبند و آن ها را از بدن دفع کنند. این خاصیت، تخم بلدرچین را به یک تصفیه کننده خون تبدیل کرده است.

تخم بلدرچین برای پوست

کمک به پاکسازی خون با تخم بلدرچین

4. تخم بلدرچین برای کمک به تقویت و بهبود رشد بدن:

پروتئین، ماده اصلی است که در بدن وجود دارد و برای فرآیند رشد ، به خصوص در کودکان لازم است. تخم بلدرچین مقادیر بالایی پروتئین دارد که رشد بدن را تقویت کرده و عملکرد اندام ها را بهبود می بخشد.

5. کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن با تخم بلدرچین:

تخم بلدرچین دارای اسیدهای آمینه بسیاری از جمله لیزین است که می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد. لیزین که نوعی اسید آمینه است می تواند به تولید پادتن کمک کرده و از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی کند.

6:کمک به جلوگیری از دیابت با تخم بلدرچین:

مطالعات نشان می دهند که تخم بلدرچین منبع خوبی از اسیدهای آمینه به ویژه لئوسین است، که می تواند به تنظیم قند خون و حفظ تعادل انسولین کمک کند و آن را به یک خوراکی مفید برای جلوگیری و درمان دیابت تبدیل کرده است.

7. تخم بلدرچین برای کمک به داشتن پوستی سالم:

همانطور که قبلا گفته شد، تخم بلدرچین، منبع غنی از پروتئین است که تولید کلاژن را افزایش می دهد. کلاژن، نوعی پروتئین است که برای حفظ سفتی پوست لازم است و از افتادگی و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.

8. تخم بلدرچین برای داشتن متابولیسمی سالم:

تخم بلدرچین حاوی مواد مغذی متعدد از جمله ویتامین B کمپلکس است که با کمک به متابولیسم سالم، به حفظ سطح انرژی کمک می کند. ویتامین B کمپلکس شامل ویتامین B12 و B6 می شود که از آنزیم های متابولیک محسوب می شوند و نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می کنند.

تخم بلدرچین

داشتن متابولیسمی سالم با تخم بلدرچین

9. تخم بلدرچین برای کمک به ساخت ماهیچه:

میزان بسیار زیاد پروتئین موجود در تخم بلدرچین، آن را به یک مواد غذایی مفید برای ساخت ماهیچه تبدیل کرده است. اگر می خواهید عضلاتی حجیم داشته باشید، می توانید به طور منظم تخم بلدرچین مصرف کنید و در کنار آن ورزش را هم در برنامه خود داشته باشید.

10. تخم بلدرچین برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی:

تخم بلدرچین دارای مواد مغذی و ویتامین های مهم است و با توجه به مطالعاتی که انجام شده است، می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد، این خاصیت به دلیل وجود ویتامین E یا توکوفرول است.

11. تخم بلدرچین برای کمک به بهبود و سلامت بینایی:

تخم بلدرچین دارای ویتامین A است که برای چشم ضروری است. مصرف منظم تخم بلدرچین می تواند برای حفظ سلامت چشم ها مفید بوده و از تباهی لکه زرد که در سنین بالا اتفاق می افتد نیز جلوگیری می کند.

12. تخم بلدرچین برای کمک به داشتن موهایی سالم:

خواص تخم بلدرچین می تواند سلامت موها را نیز بهبود بخشد و تقویت کند. تخم بلدرچین دارای اسیدهای آمینه بسیاری است، به خصوص اسید لینولئیک، که می تواند ریشه موها را تقویت کند و رشد موها را افزایش دهد.

13. افزایش و تقویت رشد استخوان ها با تخم بلدرچین:

اسیدهای آمینه موجود در تخم بلدرچین به ویژه لیزین، نقش مهمی در رشد استخوان – به ویژه در کودکان- دارد.

فواید تخم بلدرچین

تخم بلدرچین برای تقویت رشد استخوان ها 

14. کاهش فشار خون با استفاده از تخم بلدرچین:

تخم بلدرچین نه تنها سرشار از پروتئین بلکه سرشار از اسیدهای چرب از جمله DHA یا دوکوزاهگزانوئیک اسید نیز هست. DHA نوعی اسید چرب است که می تواند به نرمال شدن فشار خون در بدن کمک کرده و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

15. تخم بلدرچین برای کاهش کلسترول:

با استناد به مطالعه ای که در 2012 در مجله راهنمای رژیمی آمریکا منتشر شد، تخم بلدرچین اسیدهای چرب ترانس کمتری دارد که به معنای داشتن کلسترول پایین تر نسبت به تخم های دیگر از جمله تخم مرغ است. اسیدهای چرب موجود در تخم بلدرچین می توانند کلسترول LDL یا لیپوپروتئین کم چگالی که همان کلسترول بد است را کاهش داده و کلسترول HDL یا لیپوپروتئین پرچگالی یا همان کلسترول خوب را افزایش دهند.

16. تخم بلدرچین برای کمک به حفظ سلامت دهان و دندان:

تخم بلدرچین به ویژه زرده آن دارای مواد معدنی بسیاری است، از جمله روی که برای حفظ سلامت دندان ها بسیار لازم و ضروری می باشد.

17. تخم بلدرچین برای کمک به کاهش افسردگی:

تخم بلدرچین فقط دارای ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات و پروتئین نیست. بلکه با استناد به مطالعه انجام شده توسط دانیل در 2010، حاوی هورمون های جنسی نیز هست. تخم بلدرچین خواص ضد افسردگی دارد که به هورمون P شناخته می شود و در کاهش افسردگی به ویژه در زنانی که به سندرم یائسگی دچار هستند موثر است.

18. درمان آلرژِی با تخم بلدرچین :

بسیاری از افراد با مصرف تخم مرغ به حساسیت دچار می شوند. مطالعات اثبات کرده اند که تخم بلدرچین کاملا بی خطر است و به دلیل داشتن پروتئین اووموکوئید، هیچ گونه واکنش حساسیتی ایجاد نمی کند. لازم است بدانید که این پروتئین در ساخت داروهای ضد حساسیت به کار می رود.

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین

19. تخم بلدرچین برای کمک به بهبود و درمان سریع تر بیماری ها:

تخم بلدرچین به دلیل داشتن پروتئین بالا و مواد مغذی دیگر، به بهبودی بیماری ها کمک می کند چرا که بازسازی سلول های جدید را افزایش داده و در ترمیم اعضاء بدن نقش دارد.

20. تخم بلدرچین برای کاهش بیماری های آسم و سل:

تخم بلدرچین دارای مواد مغذی است که برای درمان آسم و سل مفید هستند.

21. بهبود عملکرد اندام های جنسی با تخم بلدرچین :

تخم بلدرچین حاوی برخی هورمون های جنسی است که می تواند عملکرد برخی از اندام های جنسی از جمله غده پروستات را بهبود بخشد و چنانچه در این بخش از سلامت نمناک گفته ایم برخی از افراد بالغ برای این منظور از تخم بلدرچین در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

22. کمک به درمان مشکلات گوارشی با تخم بلدرچین:

تخم بلدرچین خواص ضد التهابی دارد، که می تواند به درمان مشکلات گوارشی کمک کند، اسیدهای آمینه موجود در تخم بلدرچین به ترمیم غشای آسیب دیده معده که به دلیل عفونت ایجاد شده است، کمک کند.

عوارض جانبی در هنگام استفاده بیش از حد از تخم بلدرچین:

تا به حال هیچ گونه گزارش مبنی بر آلرژی پس از مصرف تخم بلدرچین گزارش نشده است، چرا که تخم بلدرچین بی خطر است و واکنش حساسیتی ایجاد نمی کند.

اما توصیه می شود که بیش از بیست عدد تخم بلدرچین در روز مصرف نکنید.

مضرات تخم بلدرچین

عوارض استفاده زیاد از تخم بلدرچین

نکاتی در مورد مصرف بلدرچین را در ادامه مقاله آورده ایم:

– تخم بلدرچین با کیفیت بخرید و از خریدن تخم بلدرچین فاسد خودداری کنید.

– مصرف پنج عدد تخم بلدرچین در روز برای دریافت مزایای آن کافی است، مصرف بیش از اندازه تخم بلدرچین ممکن است باعث مسمومیت ویتامین A شود به ویژه اگر آن را با دیگر منابع ویتامین A از جمله ماهی و هویج مصرف کنید.

– مصرف تخم بلدرچین خام خطری ندارد، زیرا باکتری ای ندارد. تخم بلدرچین حاوی لیزوزیم است که به باکتری کش شهرت دارد و مصرف تخم بلدرچین را بی خطر می کند. حتی اگر به صورت خام مصرف شود.

– تخم بلدرچین را حتما قبل از مصرف بشورید.

– می توانید با درست کردن غذاهایی مانند املت از طعم تخم بلدرچین لذت ببرید. همچنین می توانید آن را در بسیاری از غذاهای حاوی تخم مرغ، جایگزین تخم مرغ کنید.

– چند تخم بلدرچین را به سوپ، خورش یا حتی سالاد خود اضافه کنید تا از خواص آن بهره مند شوید. همچنین می توانید آن را به شکل پخته، سرخ شده و یا پخته شده در فر مصرف کنید.

سوالات متداول درباره تخم بلدرچین:

آیا مصرف تخم بلدرچین باعث افزایش چربی می شود؟

خیر، اما باید همیشه آنرا به اندازه مصرف کنید، چرا که تخم بلدرچین حتی ممکن است باعث افزایش وزن هم شود.

تخم بلدرچین را چگونه مصرف کنیم؟

تخم بلدرچین بسیار ظریف است و به راحتی در فرایند پخت و پز می شکند و به این ترتیب توصیه می کنیم که از گام های زیر استفاده کنید :

قبل از هر چیز آن را در یک تابه با مقدار زیادی آب سرد بریزید، دقت کنید که نباید شناور باشد و آن را روی شعله قرار دهید و کمی نمک اضافه کنید و حداکثر 12 تا 15 دقیقه در آن را بگذارید، تا به جوش آید.

پس از پختن آن را در یک ظرف با آب سرد قرار داده و بیرون بیاورید و اجازه دهید چند دقیقه با آب سرد شود و بعد پوستش را بکنید.

زمان پخت و پز تخم بلدرچین چقدر است ؟

به طور کلی بین 12 تا 15 دقیقه است.

پخت تخم بلدرچین

زمان پخت و پز تخم بلدرچین

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو