مناظره دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی

منبع: برترین ها

64

1398/12/7

18:01


چهار روز مانده به انتخابات مقدماتی نامزد‌های دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی، یک مناظره با حضور هفت نامزد پیشتاز برگزار شد؛ مناظره‌ای که می‌توان آن را اینطور خلاصه کرد: «هجمه همه نامزد‌های دموکرات به برنی سندرز».

انتخاب: خبرگزاری «رویترز» درباره مناظره نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کارولینای جنوبی گزارشی تحت این عنوان منتشر کرد: «در یک مناظره داغ و بی‌نظم، رقبای دموکرات سندرز هشدار دادند که نامزدی نهایی او برای حزب فاجعه‌بار خواهد بود».

مناظره دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی با حضور برنی سندرز، مایکل بلومبرگ، پیت بوته‌جج، الیزابت وارن، جو بایدن، ایمی کلوباچار و تام استیر» برگزار شد.

رویترز در ابتدای گزارش به اقدامات نامزدهای دموکرات در قطع صحبت‌های رقبای خود اشاره می‌کند و می‌نویسد: «نامزدهای دموکرات در مناظره کارولینای جنوبی به کرات بر سر یکدیگر فریاد زدند و بارها به محدودیت زمانی برای سخن گفتن هیچ توجهی نکردند».

طبق این گزارش، مخالفان سندرز در تاختن به او و هشدار درباره ریسک انتخاب وی برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) موضع واحدی داشتند.

«پیت بوته‌جج» نامزد جوان دموکرات‌ها و شهردار سابق «ساوث بند» از برنامه‌های برنی سندرز در زمینه بهداشت و خدمات درمانی عمومی به شدت انتقاد کرد و درباره هرج و مرج ناشی از پیروزی سندرز هشدار داد.

بوته‌جج افزود: «(اگر سندرز نامزد نهایی دموکرات‌ها شود)، این به معنای افزوده شدن چهار سال (به ریاست جمهوری) دونالد ترامپ».

به باور رویترز، «سندرز به رغم دریافت حملات از سوی دیگر نامزدهای دموکرات تا حد زیادی توانست موضع خود را حفظ کند. او ضمن دفاع از برنامه اقتصادی و اجتماعی خود، دستیابی به خدمات درمانی برای همه آمریکایی‌ها را به عنوان بخشی از حقوق بشر آنها دانست».

سندرز در این مناظره خطاب به رای‌دهندگان آمریکایی گفت: «اگر شما می‌خواهید ترامپ را شکست دهید، برای این کار به پایگاه مردمی بی سابقه‌ و جنبشی متشکل از سیاه پوستان، سفیدپوستان، لاتین تبارها، آمریکایی‌های بومی و آسیایی تبارها نیاز دارید تا این جنبش برخیزد و برای عدالت بجنگد. این همان چیزی است که جنبش ما در حال انجام دادن است».

مایکل بلومبرگ میلیاردر آمریکایی یکی دیگر از نامزدهای دموکرات هم در این مناظره به برنی سندرز تاخت و گزارش‌ اخیر واشنگتن پست درباره ادعای کمک روسیه به سندرز برای پیروزی در انتخابات را تکرار کرد.

بلومبرگ که طبق برخی نظرسنجی‌ها در رتبه دوم نامزدهای دموکرات قرار دارد، خطاب به نامزد پیشتاز این حزب گفت: «ولادیمیر پوتین فکر می‌کند که دونالد ترامپ باید رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد و به همین دلیل روسیه دارد به شما برای انتخاب شدن (در حزب دموکرات) کمک می‌کند تا به او (ترامپ) ببازید».

سندرز در رد این اظهارنظر بلومبرگ گفت: «آهای آقای پوتین! اگر من رئیس‌جمهور ایالات متحده باشم، حرف مرا باور کنید که به شما اجازه دخالت در هیچ انتخاباتی را نخواهم داد».

یکی از محورهای حملات به برنی سندرز، اظهارات او درباره فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا و کارنامه او در بالا بردن سطح بهداشت و درمان در این کشور بود.

رقبای دموکرات سندرز او را متهم کردند که بدون توجه به «دیکتاتوری» کاسترو به تمجید از او پرداخته است اما نامزد پیشتاز دموکرات‌ها با رد این اظهارنظر گفت: «من با همه دیکتاتوری‌ها چه در عربستان سعودی باشد چه در کوبا یا چین مخالفت کرده‌ام».

سندرز در دفاع از مواضع خود به اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اشاره کرد و در رد آن گفت: «البته شما مجبور نیستید که نامه‌های عاشقانه رد و بدل کنید».

نامزد پیشتاز دموکرات‌ها که خود یهودی است، درباره رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو مواضع قبلی خودش را تکرار کرد و نتانیاهو را نژادپرست خواند.

او با دفاع از تصمیم خودش برای تحریم و شرکت نکردن در اجلاس هفته آینده لابی صهیونیستی آیپک هم دفاع کرد و از لزوم بازگرداندن سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به تل‌آویو سخن گفت

سندرز در این مناظره گفت: «چیزی که اکنون اعتقاد دارم، این است که با وجود بی‌بی نتانیاهو در اسرائیل، شما یک نژادپرست مرتجع دارید....سیاست خارجی ما در خاورمیانه باید درباره حمایت کامل از استقلال و امنیت اسرائیل باشد، البته نباید از درد و رنج مردم فلسطینی نیز غافل شد».

رویترز در ادامه گزارش خود به تلاش‌های «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای جلب توجه رای دهندگان ایالت کارولینای جنوبی اشاره کرد؛ ایالتی که دهم اسفندماه در آن رای‌گیری مقدماتی نامزدهای دموکرات انجام می‌شود.

این رسانه گزارش داد: «جو بایدن که تا همین چند وقت پیش نامزد پیشتاز بود، برای زنده نگهداشتن کارزار انتخاباتی خودش باید در کارولینای جنوبی پیروز شود و او در این مناظره گفت که انتظار پیروزی در این ایالت دارد».

رویترز می‌افزاید: «معاون رئیس‌جمهور سابق (باراک اوباما) به حمایت سنتی و قوی رای دهندگان سیاه پوست که حدود ۶۰ درصد رای دهندگان ایالت کارولینای جنوبی را تشکیل می‌دهند حساب باز کرده است اما طبق آخرین نظرسنجی رویترز و ایپسوس نشان داده که سنرز از منظر جلب حمایت در این ایالت از بایدن پیشی گرفته است».

بایدن در این مناظره به حاضران و بینندگان تلویزیونی مناظره گفت: «من اینجا هستم که پیروزی را به دست بیاورم البته من قصد پیروزی در کارولینای جنوبی دارم و آرای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار در کارولینای جنوبی را کسب خواهم کرد».

«ایمی کلوباچار» یکی دیگر از سناتورهای دموکرات و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این مناظره بارها از مواضع و کارنامه «میانه‌روی» خود در کنگره سخن گفت و مواضع برنی سنرز و همچنین «الیزابت وارن» دیگر سناتور دموکرات و دارای افکار سوسیالیستی را به باد انتقاد گرفت.

به گفته کلوباچار، او کسی بوده است که توانسته در عرصه عمل به اقدامات مختلفی دست بزند و درباره تفکران و ایده‌های «افراطی» سندرز هشدار داد.

از جمله نکات قابل تامل مناظره روز گذشته در کارولینای جنوبی، تاختن الیزابت وارن به برنی سندرز بود؛ کسی که مواضعش تا حد زیادی به نامزد پیشتاز دموکرات‌ها نزدیک بوده است.

وارن در این مناظره گفت: «من و برنی مواضع مشترک زیادی داریم اما فکر می‌کنم که من در قیاس با برنی، رئیس‌جمهور بهتری خواهم بود و دلیل این حرف من هم این است که اجرایی کردن یک دستور کار مترقی بسیار سخت خواهد بود و من کسی هستم که توان آن را دارم».

حملات لفظی الیزابت وارن به مایکل بلومبرگ به دلیل بد رفتاری با زنان در شرکت‌های این میلیاردر آمریکایی و اجبار آنها به انعقاد قراردادهایی درباره محرمانه ماندن محتوای این قراردادها، بخش دیگری از مناظره شب گذشته بود.

سناتور وارن با اتهام‌زدن به بلومبرگ درباره سوء رفتار با زنان کارمند و کارگر خود، خواستار انتشار علنی قراردادهای منعقد شده بین بلومبرگ با کارگران و کارمندانش شد.

بلومبرگ که سه دوره شهردار نیویورک هم بوده، اتهام‌ها درباره بد رفتاری با زنان در شرکت‌های وابسته به خودش را رد کرد و به درخواست برای انتشار علنی محتوای قراردادهایش توجهی نکرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو