تداوم در خوشنویسی و نگارگری تا فضاهای متنوع تصویرگری / نگاهی به سه بخش "طوبای زرین" دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر (3)

138

1398/12/8

12:06


مریم درویش: دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش‌های نگارگری، خوشنویسی و تصویرسازی پذیرای آثارمتنوعی است.

تداوم در خوشنویسی و نگارگری تا فضاهای متنوع تصویرگری / نگاهی به سه بخش "طوبای زرین" دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر (3)

سرویس تجسمی هنرآنلاین: "طوبای زرین" نام بخش اصلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که به شکل رقابتی برگزار می‌شود. هنرمندان سراسر کشور با ارسال آثار خود در شاخه‌های ده‌گانه هنرهای تجسمی، برای شرکت در این مسابقه بزرگ اقدام کردند و پس از بررسی آثار توسط شورای هنری، آثار منتخب برای نمایش در جشنواره معرفی شدند. در این گزارش نگاهی داریم به سه شاخه نگارگری، خوشنویسی و تصویرسازی.

خوشنویسی پس از نقاشی دومین رشته‌ای است که بیشترین تعداد شرکت‌کننده را در جشنواره تجسمی فجر امسال دارد. این هنر کهن که در طول قرن‌ها با وجود ایرانیان آمیخته شده است، همچنان طراوت و تازگی خود را حفظ کرده و در دنیای معاصر نیز جوانان زیادی را به خود جلب می‌کند. در این شاخه 73 اثر در بخش مسابقه شرکت دارد و 52 هنرمند مدعو نیز آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

تعداد زیادی از آثار این بخش به خوشنویسی کلاسیک اختصاص داشته و همان‌گونه که انتظار می‌رود خط نستعلیق جایگاه نخست را در میان انواع خطوط دارد. پس از آن خط شکسته‌نستعلیق قرار دارد و تعداد محدودی از آثار هم با خطوطی مانند نسخ، ثلث و... نگاشته شده‌اند.

فرامرز پالیزبان از اندیمشک یک سطر نستعلیق را نوشته و مرتضی جهانی از لاهیجان و کوروش مظفربیگی سیاه‌مشق نستعلیق را به نمایش گذاشته‌اند. فرهاد اعتمادی از همدان سیاه‌مشق را در فضایی نو تجربه کرده است و سیدنجف مسعودی از گچساران، ابراهیم دلاوران از شوشتر و  محمد سلطانی لرستانی از کوهدشت نیز چلیپای نستعلیق را نمایش داده‌اند.

 تعدادی از آثار هم در حوزه خط‌نقاشی قرار می‌گیرد. روح‌الله حسین‌زاده نوری قالهری از ملارد، حبیب موسوی چرندابی از مشهد، سید مهدی طاهری از سمنان، رضا بیداریان و حوریا سریری از تهران آثار خط‌نقاشی را ارائه کرده‌اند و نمونه‌هایی از خط نسخ توسط زهرا مسعودی از مشهد و علیرضا یوسفی از کاشان ارائه شده است.

سیدرسول آقامیری، احمد احمدی حیدری، متین اعتباریان، فرهاد اعتمادی، مهین امینی، حمید باغبان بصیر، کبری(فریبا) براتی، مظفر بزرگ امید، رضا بیداریان، فرامرز پالیزبان، محمد پورقلی‌زاده، رامین تاج‌بخش، ناهید تفرشی، حمیدرضا توکلی، امیر جعفری، سیدمرتضی جعفری، مهرداد جمشیدی، مرتضی جهانی، روح‌اله حسین‌زاده قالهری، فائق خالدی، لیلا خانی، علیرضا خدامرادی، محمدرضا خدایاری، ابراهیم دلاوران، طاهره دهقانی، یونس رضائی، علیرضا زندی دشت بیاض، حوریا سریری، مجید سعید کافی، محمد سلطانی لرستانی، معین شماعی چهارسوق، محمد شهریاری، احسان شوروزی، ناصر صادقی، سیداصغر صادقیان مطهر، نوید صبحی، سیدمهدی طاهری، ملیحه طبسی حبیب‌آبادی، مصطفی عابدینی، نیلوفر فتاحی روان، محمد مهدی فیروزی، مریم فیض‌پور، نظام‌علی مرادی، زهرا مسعودی، سیدنجف مسعودی، عادل مطلبی، کوروش مظفربیگی، حبیبه موسوی چرندابی، شهربانو نجفی، امیرعباس نصیری، هادی هنردوست و علیرضا یوسفی شرکت‌کنندگان این بخش هستند.

بخش طوبای زرین در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر / نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی

در بخش نگارگری آثار متنوع تذهیب و نگارگری ارائه شده است که بعضی از آنها تطابق زیادی با نمونه‌های کهن دارند و در بعضی دیگر نشانه‌هایی از تغییر و به روز شدن دیده می‌شود. در این شاخه 45 اثر در بخش مسابقه شرکت کرده و 38 هنرمند مدعو آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

سعید عباسی از اصفهان از تکنیک‌های نگارگری استفاده کرده اما کمترین مقدار رنگ را به کار برده است. در این اثر منظره‌ای از رودخانه و سنگ‌ها دیده می‌شود که جریان آب چهره مردی سردر گریبان را شکل داده است. سمانه دوستی‌نیا از مشهد نیز در تابلوهای مینیاتور خود برخلاف رویه معمول، رنگ‌های زیادی را به کار نبرده و در اثری با عنوان "پریچهر" چهره‌ای شیطانی را به تصویر کشیده است. فاطمه گرامی از اصفهان در تابلوی نگارگری با عنوان "شب و روز" یک شیر و یک گاو را به عنوان نماد روز و شب با رنگ‌های آبی و طلایی درون دایره‌ای در حال چرخش به تصویر کشیده است.

مریم شاکری چالشتری از شهرکرد، سارا شعله‌ور مبرهن، زهرا جعفری از اصفهان، مریم فضلی، ارغوان کریمی و... با آثار تذهیب و شمسه در این نمایشگاه حضور دارند.

امیرحسین آقامیری، ناهید اسکندری، پروین بیرانوند، سیاوش بیگی، زهرا جعفری، سیده ندا جواهری، شیوا چاوشیان، سمانه دوستی‌نیا، حبیب‌الله سوخته‌سرایی، مریم شاکری چالشتری، سارا شعله‌ور مبرهن، عاطفه شفیعی، طاهره شهبازی، آزاده شوش‌پور، رویا طهماسبی، مهدی ظهرابی، شهلا عباسپور، سعید عباسی، مجتبی علی بخشی کناری، سارا فروردین، مریم فضلی، هادی فقیهی، نگار فلاحی، فاطمه گرامی، الهام گل‌افروز نفوتی، محیا محمد، زهرا محمدزاده، هاجر محمدی‌منش، زینب مسعودی، سعید میرزایی، طیبه نداف، میثم نیلی، محمدرضا هادیان، مریم هرندی‌زاده، ارغوان کریمی، مریم کفایی فنایی‌پور، زهرا کیا و شقایق یزدانی هنرمندان حاضر در این بخش هستند.

بخش طوبای زرین در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر / نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی

تصویرسازی یکی از رشته‌های هنری است که آثار آن به دو شکل سفارشی و شخصی تولید می‌شوند. آثار سفارشی معمولاً تصاویری بر اساس داستان‌ها و متن‌های مختلف هستند که برای چاپ در کتاب یا نشریات استفاده می‌شود و در عین‌حال تعدادی از هنرمندان موضوع یا دغدغه شخصی خود را در قالب تصویرسازی ارائه می‌کنند. در بخش تصویرسازی دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثاری در هر دو دسته حضور دارد که در میان آنها می‌توان تکنیک‌های متنوع، نگاه‌های مختلف و فضاهای جذاب شخصی را مشاهده کرد. در این شاخه 36 اثر در بخش مسابقه شرکت کرده و 19 هنرمند مدعو نیز آثار خود را به نمایش گذاشتند.

نفیسه صالحی از قم داستان روباه و خروس "مرزبان‌نامه" را انتخاب کرده و روباه و خروس را در فضایی برگرفته از نقاشی گل‌ و مرغ‌های ایرانی به تصویر کشیده است. ساناز مجتهدی مقدم اثر تصویرسازی خود را با کلاژ کاغذ به وجود آورده و جنگ دو شیر را در سرزمینی کهن نمایش داده است. صدیقه ادراکی از رشت بخشی از داستان‌های هزار و یک شب را انتخاب کرده و فضایی جذاب و خیال‌انگیز را به تصویر کشیده است.  احمدرضا قائم امیری از تبریز داستان الدوز و کلاغ‌ها را دستمایه کار خود قرار داده و در اثری دیگر داستان پوریای ولی را به تصویر کشیده است. اما زهرا عاشوری تصویرسازی‌های خود را به شکلی متفاوت ارائه کرده است. آثار او حجم‌هایی نیم برجسته هستند که بر دیوار نصب شده و سه شخصیت به عنوان آقای دلتنگ، آقای خانه و آقای ذهن سبز را به تصویر کشیده است.

صدیقه ادراکی، حمیده اکبری، پژمان باغین‌زاده، ندا بشرخواه، مجید ذاکری یونسی، محسن رزاقی، امیر سلیمانی، نفیسه صالحی بذل، زهرا عاشوری، علی فلاح کردی، احمدرضا قائم امیری، ساناز مجتهدی مقدم، جواد مشاوری، نسرین نادری طاقانکی، پرنیا ناصری، سیده زهرا نبئی، سحر نعمتی، شادی ودایی و الهام کدیور شرکت‌کنندگان بخش مسابقه و جواد حنیفه، اکبر نیکان‌پور، کتایون عمادی، سمیرا خدایی، سیدحسام الدین طباطبایی، یگانه صنعتی، سید علیرضا حسینی، شیما ادیب‌زاده و... از جمله هنرمندان مدعو این بخش هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو