آشنایی با انواع بدترین تنبیه برای کودک که هرگز نباید انجام دهید

آشنایی با انواع بدترین تنبیه برای کودک که هرگز نباید انجام دهید


منبع: آرگا

212

1398/12/8

14:09


تنبیه کردن کودک یکی از روش های نادرست تربیتی است که اغلب والدین آن را انجام می دهند. اما در برخی وارد این تنبیهات بسیار آزار دهنده و نادرست است و عواقب روحی و روانی بدی برای کودک به همراه دارد. برخی از بدترین تنبیه ها برای کودک حبس کردن، فلفل ریختن در دهان او، ترساندن از پلیس و داغ کردن کودک است.

به طور حتم هر فرد در کودکی توسط والدینش تنبیه شده است. بعضی از والدین خیلی بیرحمانه کودک خود را تنبیه می کنند و باعث می شوند تا کودک دچار آسیب های روانی و شخصیتی شود. در برخی از موارد شدت این آسیب ها به قدری است که تا بزرگسالی ادامه دارد. در این مقاله با بدترین تنبیه هات و بهترین روش های تربیتی برای کودک آشنا می شویم.

آشنایی با بدترین تنبیه ها برای کودک

برخی والدین تنبیه کردن کودک را یکی از رودش های تربیتی او می دانند که در صورت نادرست و بیرحمانه بودن تنبیه عواقب بدی برای کودک و آینده او دارد. در این مطلب به بررسی بدترین تنبیه های بکار رفته برای کودک پرداخته ایم.

بدترین مجازات برای تادیب کودک

خواباندن کودک در رختخواب خیس شده از ادرار

شب ادرای در کودکان به خاطر مشکلات کلیوی، ترس و یا ناتوانی در کنترل ادرار اتفاق می افتد. برخی از والدین برای تنبیه کودک خود، آنها را مجبور به خوابیدن در رختخواب خیس خود می کنند تا مجددا این کار را تکرار نکنند. از عواقب این تنبیه می توان به عواملی چون احساس تحقیر و سرخوردگی، پایین آمدن اعتماد به نفس، احساس نفرت نسبت به پدر و مادر و تشدید مشکل شب ادراری اشاره کرد. این نوع تنبیه با توجه به عواقب و آسیب های روحی روانی که برجای می گذارد در رده بدترین تنبیهات کودکان قرار می گیرد.

بدترین تنبیه برای تادیب کودک

تظاهر به زنگ زدن به پلیس

یکی دیگر از بدترین تنبیه ها برای کودک هنگام مواجهه با کار نادرست او این است که والدین تظاهر به تماس با پلیس می کنند و با پلیس درباره  به زندان بردن کودک صحبت می کنند. در برخی موارد این تنبیه در خیابان و بیرون از خانه با ترساندن کودک از پلیس و نشان دادن دستبند و تفنگ او انجام می شود. در برخی موارد هم پلیس با پدر والدین در این رابطه همکاری کرده و کودک را می ترساند. این تنبیه عواقبی چون احساس گناهکار بودن همیشگی و نهادینه شدن ترس از پلیس و والدین را به همراه دارد.

پوشک کردن کودک

در برخی موارد دیده شده است که والدین در زمان روبه رو شدن با رفتار کودکانه در فرزند نوجوان خود، برای تنبیه با او مثل یک نوزاد رفتار می کنند. همچنین اعلام شده که والدینی برای تنبیه کودک ۱۰ یا ۱۲ ساله خود که نمره بدی در مدرسه گرفته، در حضور خانواده و دوستانش او را پوشک کرده اند. این گونه تنبیهات آسیبی شدید به عزت نفس کودک وارد می کند و تا سال ها تاثیر بدی بر فرد می گذارد. این گونه تنبیهاتی که باعث خرد شدن و تحقیر کودک می شوند نیز در رده بدترین تنبیه برای کودکان قرار دارند.

بدترین مجازات برای ادب کودک

دادن فلفل به کودک

یکی دیگر ار تنبیهات کودکان که در گذشته بیشتر شایع بود ریختن فلفل در دهان کودک است که علاوه بر تنبیه نمونه ای بارز از کودک آزاری محسوب می شود و از بدترین تنبیه ها برای کودک بشمار می رود.

زندانی کردن کودک

یکی دیگر از بدترین تنبیه های که والدین از گذشته تا الان برای کودک خود در نظر می گرفتند زندانی کردن کودک در اتاق، انباری، زیرزمین، حمام و دستشویی است. این تنبیه اگر در زمان طولانی و همچنین در شرایط بدی مثل تاریکی یا بودن حیوانات یا اشیاء ترسناک در آن برای کودک، عواقبی چون اختلالات روانی برای کودک به همراه دارد. از نظر روانشناس و مربی تربیتی کودک، تنها بودن کودک در زمان انجام کار اشتباه فقط برای یک دقیقه به اندازه هر سال سن کودک در محیطی امن و مناسب قابل قبول است. مثلا برای کودت چهار ساله ۴ دقیقه تنها بودن کافیست.

بدترین مجازات برای کودک

داغ کردن کودک

یکی دیگر از بدترین تنبیه ها برای کودک سوزاندن او با سیگار، کبریت و یا قاشق داغ است که از بیرحمانه ترین تنبیهات بشمار می رود. علاوه بر این نوع بارزی از کودک آزاری است. و بیشتر در والدینی دیده می شود که به مشکلات روانی و یا اعتیاد دچارند. در صورت مواجهه با این مورد از کودک ازاری حتما ماجرا را به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ اطلاع دهید.

یک کودک هرچند کار اشتباهی انجام داده باشد سزاوار این نوع از تنبیهات نیست. رفتار و شخصیت کودکان چه آگاهانه و چه ناآگاهانه بازتابی از رفتار والدین است. در مواجهه با رفتار نادرست کودک به دنبال ریشه یابی باشید.

روش های تربیت فرزند بدون تنبیه

یکی از مهمترین وظایف والدین در برابر کودک آموزش رفتار مناسب و درست به کودکان است. این وظیفه به زمان و حوصله زیادی نیاز دارد. بعد از ارائه ی بدترین تنبیه ها به بررسی نکات گفته شده توسط آکادمی کودکان آمریکا (AAP) درباره روش های تربیت کودک بدون تنبیه می پردازیم.

بدترین تنبیه برای اشتباه کودک

بر طبق گفته ی آکادمی کودکان آمریکا استفاده از روش های مثبت در جهت آموختن نظم و انضباط به کودک باعث مدیرت درست رفتار در آن ها می شود. همچنین کودکان را از هر نوع آسیب احتمالی حفظ می کند. انجام ده گام زیر شما را در اعمال این روش کمک می کند.

۱.نشان دادن رفتار اشتباه به کودک: کودک اشتباه بودن یک عمل را با توجه به رفتار آرام و کلمات مناسب شما درک می کند. اگر دوست دارید رفتار مناسبی از کودک خود ببینید خودتان آن کار را در ابتدا انجام دهید.

۲.حد و مرز ها را تعیین کنید: برای کودک خود قانون های روشن، ساده و عملی تعیین کنید. و از اینکه کودک قوانین را متوجه شده است اطمینان پیدا کنید. قوانین را به ساده ترین حالت ممکن به کودک انتقال دهید.

۳.نتیجه رعایت نکردن قوانین را به کودک گوشزد کنید: بعد از آموزش قوانین به کودک برایش توضیح بدهید که  رعایت نکردن آنها عواقبی درپی دارد. مثلا به کودک خود بگویید در صورت جمع نکردن اسباب بازی بعد از بازی کردن،  آن اسباب بازی را در ساعات دیگر روز به او نمی دهید و روی حرف خود بمانید. این مسئله شامل موارد مورد نیاز کودک مثل غذا نمی شود.

بدترین مجازات برای ادب کردن بچه

۴.به کودک خود گوش دهید: قبل از اینکه راه حلی برای مشکل کودک خود بدهید بگذارید تا او کل ماجرا را برایتان توضیح داده و بگوید. وقتی که رفتار کودتان بخاطر احساساتی مثل حسادت بود، قبل از گفتن نتیجه کار با کودک درباره احساسی که دارد صحبت کنید.

۵.توجه به کودک: یکی از قویترین و بهترین روش های ایجاد نظم و انضباط مفید در کودک، توجه به آن برای تقویت رفتار خوب و بی توجه بودن به اعمال نادرست است. به این نکته توجه داشته باشید که هر کودکی به توجه والدین خود نیاز دارد.

۶.مشخص کردن رفتار مثبت و منفی برای کودک: کودک باید بداند که چه رفتاری درست و چه رفتاری نادرست است و آن ها را از هم تشخیص دهد. اگر کودکتان کار درستی انجام داد با تشویق و توجه به کودک، درست بودن کارش را نشان دهید.

۷.بی توجهی به رفتار نامناسب: بی توجه بودن نسبت به کار نادرست کودک (نه خطرناک) و نادیده گرفتن آن روشی تاثیر گذار برای جلوگیری از تکرار آن است. در برخی موارد بی توجهی به کار بد کودک عواقب رفتار بد را به کودک نشان می دهد. به عنوان مثال اگر کودک شما شیرینی یا شکلات خود را روی زمین بیاندازد، دیگر چیزی برای خوردن ندارد، که این یک نتیجه طبیعی از رفتار اشتباه اوست.

۸.آمادگی لازم برای روبه رو شدن با مشکلات را داشته باشید: برای زمانی که کودک ممکن است رفتار اشتباهی انجام دهد خود را محیا کنید و برنامه ای برای آن در نظر بگیرید.

۹.در فعالیت یا مکان تغییر ایجاد کنید: در برخی موارد کودک به دلیل خستگی از محیط و بی حوصله بودن رفتار بدی را انجام می دهد. برای جلوگیری از این موضوع سرگرمی تازه ای برایش پیدا کنید و یا مکان کودک را عوض کنید.

۱۰.روش وقفه را بکار ببرید: وقتی که قانونی مشخص توسط کودک شکسته می شود می توان او را در مدت زمان مشخص (یک دقیقه برای هر سال از سن) در مکانی دیگر قرار داد. مثلا بعد از مشاهده رفتار نادرست از کودک از او بخواهید به اتاق رفته و وقتی حالش بهتر شد برگردد. این روش به کودک در یادگیری مهارت های خود کنترلی کمک می کند.

بدترین نوع تنبیه برای کودک

نتیجه گیری

همیشه در برخورد با رفتار اشتباه کودک خود حوصله داشته و صبور باشید. و به این مسئله توجه داشته باشید که رفتار شما الگویی برای کودکتان است پس در درجه اول خود را اصلاح کنید، تا کودکتان رفتار مناسبی داشته باشد. همچنین برای آشنایی با معایب تنبیه بدنی کودک کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو