نشانه های سرطان سینه و نحوه تشخیص آن در منزل

نشانه های سرطان سینه و نحوه تشخیص آن در منزل


منبع: آرگا

647

1398/12/10

11:38


سرطان سینه یکی از بیماری های شایع خطرناک است که بنا به به دلایل مختلفی ایجاد می شود و با علایمی نیز همراه است که در این مقاله شما عزیزان را با نشانه های سرطان سینه آشنا خواهیم کرد.

سرطان سینه از رشد بیش از حد سلول های غیر طبیعی در پستان ایجاد می شوند که در هر دو نوع تومورهای خوش خیم و بد خیم رشد زیاد و سریع سلول ها وجود دارد و روند پیشرفت سلول ها در تومورهای خوش خیم در یک مرحله مشخصی متوقف می شوند اما در تومور های بدخیم این رشد به صورت غیر قابل کنترل ادامه پیدا می کند که در صورت عدم درمان تمامی قسمت های بدن را از کار می اندازد که به طول معمول سرطان سینه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد و در جامعه ای که زنان به معاینات شخصی ماهیانه سینه ها اهمیت می دهند سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود و در نتیجه باعث آسان تر شدن درمان می شود.

بررسی نشانه های سرطان سینه

بررسی نشانه های سرطان سینه

سرطان سینه مانند هر بیماری دیگری با نشانه هایی همراه است که در ادامه با این علایم آشنا خواهیم شد:

ترشح از نوک پستان

 از علائم سرطان سینه ترشح پستان به رنگ های مختلف است که معمولا خون واضح و یا خونابه ای  یا در برخی موارد بی رنگ است و همچنین ترشح خونی یا آبکی که خود به خودی بوده و از یک پستان و از یک مجرا ترشح می شود و یا با غده ی در پستان همراه است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

علائم سرطان پستان

تغییرات نوک پستان

در برخی از افراد ممکن است پس از شیر دهی یا دوران بلوغ فرورفتگی در نوک پستان ایجاد شود که معمولا با دستکاری خود فرد یا خود به خود قابل برگشت به حالت اولیه است، در حالی که در سرطان سینه فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان وجود غده ای در هاله و نوک پستان ممکن است تشخیص داده شود همچنین قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن نوک پستان ممکن است علایم نوعی از سرطان به نام پاژه باشد.

تغییرات پوست پستان

این تغییرات به شکل کشیدگی و یا فرورفتگی پوست پستان ایجاد می شوند که این فرورفتگی امکان دارد به صورت ثابت و مشخص وجود داشته باشد و یا در شکل خاصی از معاینه پستان مشاهده شود، کشیدگی پوست هر چند نشانه مهمی است ولی به صورت قطعی دلیل بر سرطان نیست و در برخی موارد ناشی از بیماری های خوش خیم پستان می باشد.

علایم هشداردهنده سرطان پستان

توده یا تومور پستان

از دیگر نشانه های سرطان سینه این است که در زمان لمس کردن سینه به صورت سفت یا سخت توده هایی مشکوک به سرطان که در برخی موارد غیر متحرک و یا چسبندگی به اطراف دیده می شوند و اغلب بودن درد و منفرد هستند و قضاوت درباره بدخیم یا خوش خیم بودن توده بر عهده پزشک می باشد.

بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل

 بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل ممکن است به دلیل التهاب، ضربه به ناحیه دست و یا پستان و به دلیل ضایعات خوش خیم باشد این حالت از ابتدا نگران کننده نیست و با مشاهده نشانه های گفته شده باید بررسی های دقیق تری انجام داد.

آشنایی با نشانه های سرطان سینه

تغییر اندازه پستان

اندازه دو پستان در افراد سالم نیز کاملا شبیه یکدیگر نیست اما بزرگی یک پستان به نسبت دیگری که اخیراً ایجاد شده است از نشانه های سرطان سینه می باشد که بهتر است مورد توجه قرار گرفته شود و با انجام معاینات لازم از نداشتن توده و سلامت پستان اطمینان حاصل نمایید که در برخی موارد خونریزی و یا التهاب ناشی از تجمع شیر در پستان ( به خصوص در خانم های باردار و شیرده)، ضربه به پستان ، تومورهای خوش خیم و کیست های بزرگ باعث ایجاد تغییرات اندازه سینه می شود که با کمک روش های تشخیصی و معاینه می توانید به علت آن پی ببرید.

نشانه های هشدار دهنده سرطان پستان

دلایل ابتلا سرطان سینه

عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند که عبارتند از:

  1. سابقه سرطان پستان در فرد
  2.  سن اولین زایمان بالاتر از ۳۵ سال
  3. نازایی
  4. بلوغ زودرس
  5. سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه به ویژه در مادر، خواهر یا دختر
  6. یائسگی دیر رس
  7. مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی
  8. چاقی بعد از یائسگی
  9.  برخی از بیماری های خوش خیم پستان
  10. سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه

دلایل ابتلا به سرطان سینه

البته داشتن یک یا تمام این موارد به معنای ابتلا قطعی به سرطان سینه نمی باشد و فقط احتمال ابتلا را افزایش می دهند.

سن ابتلا به سرطان سینه

این سرطان شایع که در بین زنان رخ می دهد از هر نه زن یک زن را به خود گرفتار می کند و معمولا در خانم ها بالایی پنجاه سال اتفاق می افتد اما ممکن است زنان جوان نیز به آن مبتلا شوند که به منظور جلوگیری از سرطان سینه بهتر است خانم ها معاینات شخصی سینه را آموزش ببینند و به صورت مرتب از سن ۲۵ سالگی آن را انجام دهند و با توجه به اینکه از ایجاد سرطان سینه نمی توان پیشگیری کرد اما با تشخیص به موقع آن شانس بیشتر برای درمان وجود دارد.

سن ابتلا به سرطان پستان

روش تشخیص سرطان سینه

زمانی که برای تشخیص سرطان سینه به پزشک مراجعه می کنید پزشک از تست های معمولی به منظور تشخیص آن استفاده می کند که عبارتند از:

  • معاینه پزشکی
  • بررسی سابقه پزشکی
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • ام آر آی
  • بیوپسی

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با انواع سرطان زنان از جمله : درمان سرطان رحم،  علائم سرطان تخمدان و  علائم کیست سینه بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو