مهران اما‌م‌بخش: تقویم اجرایی سالن‌های نمایشی باید به تعویق بیافتد / در وضعیت فعلی نمایش‌ها تماشاگر نخواهند داشت

90

1398/12/10

12:32


مهران امام‌بخش معتقد است باید اجرای نمایش‌ها به تعویق بیافتد و تاریخ مشخصی برای آن اعلام شود و این تعطیلی مقطعی نباشد.

مهران اما‌م‌بخش: تقویم اجرایی سالن‌های نمایشی باید به تعویق بیافتد / در وضعیت فعلی نمایش‌ها تماشاگر نخواهند داشت

سرویس تئاتر هنرآنلاین، اجرای نمایش "شک" اثر جان پاتریک شنلی با ترجمه محمد منعم و کارگردانی مهران امام‌بخش که از ۲۷ بهمن‌ماه در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفته بود به دلیل سفر بهناز جعفری برای شرکت در بخش "جنریشن برلیناله" جشنواره فیلم برلین چند روزی متوقف شد و طی ارسال خبری قرار بر آن شد تا این نمایش از روز پنجشنبه هشتم اسفند ماه روی صحنه برود. اما در پی شیوع کرونا ویروس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ سوم اسفندماه اطلاعیه مبنی بر توقف اجراها تا نهم اسفند ماه به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری و حفظ سلامتی مخاطبان و هنرمندان منتشر کرد. پس از آن نیز در تاریخ هشتم بهمن‌ماه اطلاعیه دیگری از سوی این وزارتخانه به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری اجتماعات غیرالزامی، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور به مدت یک‌ هفته دیگر و تا تاریخ شانزدهم اسفندماه منتشر شد و در بخشی از این اطلاعیه آمده است: " نحوه ادامه برنامه‌ها پس از این تاریخ، مطابق شیوه‌نامه‌ای خواهد بود که با همکاری و پیشنهاد صنوف تخصصی تهیه و اطلاع‌رسانی می‌شود".

بر این اساس مهران امام‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین" درباره تعطیلی تالارهای نمایشی به منظور پیشگیری و شیوع کرونا ویروس گفت: به نظرم تصمیم به تعطیلی اجرای نمایش‌های روی صحنه با توجه به شرایط و وضعیت موجود لازم الاجراست اما به اعتقاد من تقویم اجرایی سالن‌های نمایشی باید به تعویق بیافتد و اداره کل هنرهای نمایشی نیز باید فکری به حال این شرایط کند که قرار است چه اتفاقی روی دهد.

او در ادامه افزود: اکنون در وضعیت بحرانی به سر می‌بریم که همه نهادها، سازمان‌ها، ادارات و تشکیلات مبتلا به یک سری مشکلات در خصوص این بیماری هستند و اداره کل هنرهای نمایشی نیز باید تمهیدی برای این شرایط داشته باشد. اعلام سه روزه تعطیلی مدارس، هفتگی دانشگاه‌ها و بلاتکلیفی در تعطیل کردن ادارات نشان از آن دارد که ستاد بحران کرونا هم هنوز نتوانسته است تصمیم قطعی اتخاذ کند.

این بازیگر همچنین اضافه کرد: در صورتی‌که نمایش‌ها با استقبال مخاطبان هم اجرا شوند که این اتفاق در این شرایط قطعاً نخواهد ‌افتاد، باز هم چه لزومی دارد که در این موقعیت حساس نمایش‌ها اجرا شوند؟ تنها برای اینکه بگوییم نمایش‌ها در حال اجرا هستند؟ تماشاگران در موقعیتی که اعلام شده در خانه بمانند و به مکان‌های پر تجمع نروند چرا باید به تماشای نمایشی بنشینند؟  

امام‌بخش با بیان اینکه به نظرم باید تعاملی میان اداره کل هنرهای نمایش و سالن‌های خصوصی صورت گیرد تا تقویم اجرایی گروه‌های نمایشی کمی به تعویق افتد و اجراها به سال بعد موکول شود، عنوان کرد: اکنون در موقعیتی هستیم که باید به یکدیگر کمک کنیم و اینکه اداره کل هنرهای نمایشی به صورت قاطع اعلام کند اجراها باید از فلان روز و هفته آینده آغاز شود، امکان‌پذیر نیست. در شرایط موجود تکلیف ورزش مشخص شده، بازی‌های فوتبال‌ها در استادیوم‌های خالی انجام می‌شود. به اعتقاد من باید فعالیت‌های غیرضروری تعطیل شوند تا شرایط بحرانی پشت سر گذاشته شود.

او اضافه کرد: در صورتی‌که اجرای نمایش ما هم به زمان دیگری موکول شود قطعاٌ مشکلاتی با هماهنگی دوباره بازیگران به دلیل مشغله‌های دیگر کاری‌شان به منظور اجرای مجدد خواهیم داشت و شکی در این نیست اما در این شرایط در صورتی‌که بخواهم نمایش را در سالن خصوصی اجرا کنم و تماشاگر هم نداشته باشم، در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این مدرس دانشگاه یادآور شد: پیشنهاد من این است که تکلیف ادامه اجراها را رسانه‌ها به صورت قاطع از اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری کنند. در صورتی‌که اجراها از سرگرفته شود و نمایش‌ها تماشاگر نداشته باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا تماشاگر باید در این وضعیت نامناسب به تماشای تئاتر بنشیند؟ در حالی‌که در شرایط عادی تئاتر چندان مخاطبی هم ندارد. اداره کل هنرهای خود را در این اتفاقات منفعل نکند.

امام بخش در پایان صحبت‌هایش گفت: در صورتی‌که به صورت قطعی تاریخی به منظور از سرگیری اجراها اعلام شود ما نیز بلاتکلیف نمی‌مانیم و هماهنگی‌هایی صورت خواهد گرفت. متاسفانه مشکل دیگری که وجود دارد این است که در این شرایط اگر هم به صورت قاطع اعلام شود که تا ایام نوروز دانشگاه‌ها، مدارس و فعالیت فرهنگی هنری تعطیل شود، آیا مردم کشور ما در منزل خواهند ماند؟ واقعیت این است ما مشکلات بسیاری داریم و اساسا نمی‌دانم باید چه کرد؟ اما در بحث اجرای نمایش‌ها معتقدم باید اجرای نمایش‌ها به تعویق بیافتد و تاریخ مشخصی برای آن اعلام شود و این تعطیلی مقطعی نباشد.

بازیگران نمایش "شک" بهناز جعفری، شبنم فرشادجو، ندا عقیقی، مبینا روزبهانی و مهران امام بخش هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: پارسا مخملی، مجری طرح: میلاد دبیری، طراح صحنه و لباس: میترا افضلی، منشی صحنه: مُبینا روزبهانی، مدیر صحنه: اشکان شریعت، طراح نور: فرشاد نصیری، گریم: ندا کریمی، مجری دکور: سعید معروف پور، عکاس: رضا قاضیانی (مهمان از گروه تئاتر پراکسیس)، طراح پوستر و بروشور: مهدی غلامی، انتخاب موسیقی: پیمان بهمنی، مجری نور: امیر بیطرفان، دستیار تولید: هدیه بختیاری و مشاور رسانه‌ای و روابط عمومی: سارا فرجی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند پس از سرگیری مجدد اجراها بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو