درمان با روش آی وی اف، قلب نوزاد مشکل دار می شود؟

منبع: نی نی بان

100

1398/12/10

17:45


براساس نتایج یک پژوهش که در استرالیا صورت گرفته، دوقلوهای متولد شده از آی‌وی‌اف چهار برابر بیشتر از سایر نوزادان از مشکلات قلبی مادرزادی رنج می‌برند.
 
بیماری قلبی سهم نوزادان متولد شده از آی‌وی‌اف
براساس نتایج  یک پژوهش که در استرالیا صورت گرفته، دوقلوهای متولد شده از آی‌وی‌اف چهار برابر بیشتر از سایر نوزادان از مشکلات قلبی مادرزادی رنج می‌برند.
مایکل دیویس از دانشگاه آدلاید برای بررسی میزان بروز مشکلات قلبی در دوقلوهای به دنیا آمده توسط لقاح آزمایشگاهی با محققان کانادایی همکاری کرد و درنهایت طی پژوهش‌های آنها مشخص شد، بیماری قلبی در نوزادان دوقلو به دنیا آمده توسط آی‌‌وی‌اف دیده می‌شود.
محققان استرالیایی که این پروژه پژوهشی را انجام داده‌اند دراین‌باره می‌گویند: «ما قبلاً نشان داده بودیم که نوزادان حاصل از روش‌های کمک‌کننده بارداری مانند IVF دو برابر بیشتر از نوزادان معمولی دچار بیماری قلبی مادرزادی می‌شوند. اما تحقیقات اخیر ما حاکی از آن است که این شانس برای دوقلوها نسبت به تک قلوهای حاصل از این روش‌ها، ضرب‌در دو می‌شود».
تقریباً از هر ۱۰۰۰ نوزاد در استرالیا ۱۵ نوزاد با نقایص قلبی متولد می‌شوند که می‌تواند باعث ناتوانی یا حتی مرگ در سال‌های اول زندگی آنها شود.
نقایص قلبی مورد اشاره ممکن است شامل باریک شدن شریان‌ها، وجود سوراخ‌هایی در دیواره‌های جداکننده محفظه‌های قلب و همچنین توسعه‌نیافتگی این عضو مهم باشند.

آیا IVF برای من مناسب است؟
این روش می تواند به شما در هنگام بارداری کمک کند، اگر شما مشکلات تخمک گذاری یا کیفیت تخمک، لوله های فالوپی مسدود شده یا اندومتریوز دارید؛ اگر شریک زندگی شما مشکلی با تعداد اسپرم یا تحرک داشته باشد؛ یا اگر از تخم های اهدا کننده برای بارداری استفاده می کنید.
همچنین این روش اگر پزشک شما نمی تواند مشکل را دقیقا مشخص کند ( به عنوان “ناباروری غیرقابل توصیف” نامیده می شود) یا اگر سایر درمان ها ناموفق بوده اند ممکن است گزینه ای موثر باشد.

چه موقع‌ آی.وی.اف انجام می‌گیرد؟
آی.وی.اف معمولا به‌عنوان اولین خط درمان و بهترین روش درمانی در انسداد دوطرفه لوله‌های تخمدان به کار می‌رود. این روش در شرایط دیگر نیز به‌کار می‌رود از جمله اندومتریوز، ناباروری به علت مشکلات گردن رحم، نازایی با علت مردانه،‌اختلالات تخمک‌گذاری و ناباروری با علت نامشخص. اگر مشکلات تخمک‌گذاری و یا مسدود بودن لوله‌های رحمی وجود دارد، یا اگر شوهر تعداد اسپرم کمی دارد و اگر سایر روش‌های درمان نازایی ناموفق بوده است، می‌توان از‌آی.وی.اف کمک گرفت.

طول درمان در آی.وی.اف
حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا یک دوره‌آی.وی.اف کامل شود. باید چند هفته صبر کرد تا تخمک‌ها رسیده شود. حدود نصف روز طول می‌کشد تا تخمک و اسپرم گرفته و در آزمایشگاه تلقیح شود. ۲ تا ۵ روز دیگر هم باید صبر کرد تا جنین را به داخل رحم مادر وارد کنند، البته همان روز مادر مرخص شده و می‌تواند به منزل برود.
پیامد آی.وی.اف به نوع مشکل نازایی زوج‌ها و سن آنان بستگی دارد. معمولا خانم‌های جوان‌تر تخمک‌های سالم‌تری دارند و میزان موفقیت‌آی.وی.اف در آنها بیشتر است. به‌طور متوسط ۵۳ درصد شانس حامله شدن و ۹۲ درصد امکان زایمان سالم در هر دوره از درمان برای آنها وجود دارد. البته در مورد هر بیمار احتمال حاملگی قابل پیش‌بینی نیست چرا که به عوامل مختلفی چون: سن وسلامت دستگاه‌های تولیدمثل در دو جنس بستگی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو