از علت تا درمان بیماری لوسمی

118

1398/12/11

12:25


لوسمی نوعی سرطان بافت‌های خون‌ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است که در آن گلبول‌های سفید به شکل نامناسبی در بدن تولید و باعث عملکرد نامناسب می‌شوند.

از علت تا درمان بیماری لوسمی

به گزارش بهداشت نیوز:  لوسمی نوعی سرطان بافت‌های خون‌ساز بدن از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی است.

انواع مختلفی از لوسمی وجود دارد که برخی از آنها در میان کودکان و برخی دیگر در میان بزرگسالان شایع است.

لوسمی معمولاً شامل گلبول‌های سفید خون می‌شود، گلبول‌های سفید مبارزان قوی بر ضد عفونت در بدن است. آنها به‌طور معمول رشد کرده و به شکل منظمی به اندازه مورد نیاز بدن تقسیم می‌شوند  اما این فرآیند در مبتلایان به لوسمی متفاوت است. مغز استخوان این بیماران گلبول‌های سفید غیرطبیعی تولید می‌کند که عملکرد مناسبی در بدن ندارند.

بسته به نوع لوسمی و سایر شاخص‌‌ها درمان این نوع سرطان می‌تواند پیچیده باشد ولی استراتژی‌ها و منابعی می‌تواند به موفقیت درمان آن کمک کند.

علائم لوسمی چیست؟

با توجه به نوع این سرطان علائم آن متفاوت است ولی برخی از نشانه‌های مشترک و معمول آن عبارتند از: تب و لرز، خستگی و ضعف مداوم، کاهش وزن بدن بدون هیچ فعالیتی، متورم شدن گره‌های لنفاوی، بزرگ شدن کبد یا طحال، خونریزی یا کبودی آسان، لکه‌های قرمز در خون، تعریق بیش از حد به‌ویژه در شب، استخوان درد و ...

دلایل بروز لوسمی چیست؟

دانشمندان دلایل دقیقی را برای ظهور این نوع سرطان کشف نکرده‌اند. به‌نظر می‌رسد آنچه در ایجاد لوسمی دخیل است ناشی از ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی است.

در میان عواملی که برای لوسمی عنوان می‌شود آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین علل است. برخی از دانشمندان قرار گرفتن در معرض بخارهای بنزن یکی از دلایل ظهور و بروز این نوع سرطان خون می‌دانند.

لوسمی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان ممکن است قبل از شروع علائم لوسمی مزمن بیماری را در یک آزمایش خون معمولی مشاهده کنند.

در صورت تشخیص علائم، بیمار برای بررسی‌های بیشتر تحت معاینات مختلف از جمله معاینه بدنی، آزمایش مغز استخوان و آزمایش خون قرار می‌گیرد.

روش‌های درمان لوسمی چیست؟

درمان این سرطان به عوامل زیادی همچون میزان پیشرفت سرطان در نقاط مختلف بدن، سن و سلامت کلی بدن بستگی دارد اما درمان‌های متداولی که برای آن انجام می‌شود عبارتست از: شیمی درمانی، بیولوژی درمانی، درمان هدفمند، پرتو درمانی و پیوند سلول‌‌های بنیادی اشاره کرد.

منبع: آنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو