ژاپن نیوز گزارش داد، اپراتور شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن گفت: تعداد مسافران بین اول تا ۱۹ فوریه در مسیر توکیو و اوزاکا، ۱۵ درصد کاهش‌یافته است.

این سرعت نزول تقریبا با میزان کاهش در ماه مه سال ۲۰۱۱ که اقتصاد این کشور در اثر وقوع زلزله، سونامی و فاجعه هسته‌ای در شمال شرقی ژاپن با رکود روبرو شد، برابر است.

هفته گذشته، نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه به‌طور ناگهانی خواهان تعطیلی همه مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان‌های این کشور تا پایان تعطیلات بهاری یعنی اوایل آوریل شد.

دولت آبه همچنین از برگزارکنندگان رویدادهای بزرگ ورزشی و فرهنگی خواسته است که طی دو هفته آینده این مراسم را برگزار کنند و در نظر داشته باشند که ممکن است این مراسم طی زمان مهمی که ژاپن برای مهار افزایش عفونت‌های جدید کروناویروس لازم دارد، لغو و یا به تعویق افتند.

به گفته تحلیلگران، بسیاری از شرکت‌های ژاپنی کارکنان خود را به دورکاری و به حداقل رساندن تماس با دیگران ترغیب می‌کنند، با این روند صنعت گردشگری و سرگرمی متحمل ضررهای بیشتری خواهد شد.

درآمدهای فروشگاه‌های بزرگ و هتل‌ها که توسط شرکت‌های گروه JR Central اداره می‌شوند، کاهش‌یافته است، به‌ این دلیل که گردشگران به دلیل شیوع کروناویروس جدید که اواخر سال گذشته میلادی از ووهان منشا گرفته، مایل به بازدید از ژاپن نیستند.

شین کانکو مدیر شرکت JR در نشست مطبوعاتی در اواخر هفته گذشته گفت: "ارزیابی چشم‌انداز مشاغل دشوار است، زیرا مشخص نیست چه موقع شیوع ویروس پایان یابد."

در حمل و نقل هواپیمایی، نیز فرودگاه بین‌المللی ناریتا روز پنجشنبه اعلام کرد: تعداد مسافرانی که بین اول تا ۲۲ فوریه به چین عزیمت کردند ۶۶.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش‌یافته و به ۴۲۴۰۰ نفر رسیده است.

کروناویروس جدید  که باعث بیماری کووید -۱۹ می‌شود، ضربه مهمی به بخش گردشگری در سراسر ژاپن وارد کرده زیرا همه سفرهای گروهی از چین به کشورهای دیگر از اواخر ماه گذشته ممنوع شده است.

نتایج تحقیقات شرکت تحقیقاتی توکیو شوکو نشان می‌دهد که محدودیت ورود چینی‌ها به ژاپن جریان پول ژاپن را بدتر می‌کند.

این شرکت تحقیقاتی اعتباری گفت:" این اولین شکست کسب‌وکار در ژاپن مربوط به شیوع کروناویروس است."

طبق تحقیقات توکیو شوکو، حدود ۷۰ درصد از ۱۲۳۴۸ شرکت‌های ژاپنی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند، اظهار کردند: شیوع اخیر کروناویروس جدید شرکت‌های آنان را تحت تأثیر قرار داده یا انتظار می‌رود فعالیت شرکت‌های آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

در سال ۲۰۱۹ تعداد بازدیدکنندگان خارجی به ژاپن به رکورد بالای ۳۱.۸۸ میلیون نفر رسید وچین با ۹.۵۹ میلیون بازدیدکننده در ژاپن پیشرو بوده و تعداد گردشگران چینی در سال گذشته ۱۴.۵ درصد افزایش‌ داشته است.

نماینده انجمن اتوبوس هوکایدو گفت: " نه‌تنها بازدیدکنندگان چین، بلکه گردشگران جنوب شرقی آسیا نیز سفرهای خود را لغو کردند و با روند پرهیز مردم از ازدحام جمعیت، احتمالا شاهد تأثیرات منفی بیشتری خواهیم بود.

در نظرسنجی اعضاء اپراتور اتوبوس مشخص شد که حدود ۱۷۰۰ اتوبوس برای سفرهای بین ژانویه و مارس لغو شده‌اند که معادل از بین رفتن ۱۱۰ میلیون ین (۱ میلیون دلار)است.

هوکایدو، شمالی‌ترین جزیره ژاپن، تعداد زیادی استراحتگاه اسکی و مناطق دیدنی دارد و یکی از محبوب‌ترین مناطق توریستی در بین چینی‌های ثروتمند است.

به گفته اپراتور پارک‌های موضوعی، توکیو دیزنی لند و توکیو دیزنی سوا تا ۱۵ مارس بسته‌شدند و این تعطیلی مطابق با درخواست دولت در این هفته اجرا شده است.

وزیر حمل‌ونقل و گردشگری ژاپن، کازووشی آکابا گفت: دولت آبه اقدامات لازم برای حمایت از شرکت‌های آسیب‌دیده از شیوع ویروس را در دستور کار خود قرار داده است.

اقتصاد ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان، در سه ماه اکتبر تا دسامبر، ۶.۳ درصد افت داشته، که شدیدترین میزان در بیش از پنج سال بوده است، در برابر آن نرخ مالیات بر مصرف دودرصدی افزایش داشته که طوفانی ویرانگر محسوب می شود.