فواید سونا خشک و سونا بخار و بیماری هایی که با بهره گیری از سونا می توان درمان کرد

فواید سونا خشک و سونا بخار و بیماری هایی که با بهره گیری از سونا می توان درمان کرد


منبع: آرگا

129

1398/12/11

16:04


سونا و استفاده در از به صورت منظم و دوره ای باعث تاثیرات مثبتی بر سلامت روان و بدن می شود. برخی از فواید شنا شامل مواردی مثل تقویت پوست و مو، کاهش دهنده وزن، بهبود عملکرد قلب و پیشگیری از مشکلات قلبی، بهبود و تسکین دهنده درد و … می شود.

با ورود به اتاق سونا و عرق کردن نه تنها استرس را از خود دور می کنید بلکه جریان خونتان نیز تقویت خواهد شد. سونا باعث عرق ریختن و حذف مواد ذائد و سمی از بدن خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با مزایا و فایده های مهم سونای خشک و بخار در این مطلب همراه ما باشید.

فواید سونا خشک و بخار

افراد ورزشکار و بیشتر مردم عادی با سونا و مفهوم آن آشنایی دارند ولی برخی از آنها توجه زیادی به آن ندارند. سونای خشک مشهورترین و پر طرفدارترین سونا در سطح جهان می باشد که نام آن از زبان فنلاندی گرفته شده است، سونا در حالت کلی معمولا از چوب ساخته می شود و در دو نوع مرطوب و خشک مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از تفاوت های سونای خشک و بخار در ادامه آورده شده است:

  • در سونای خشک حرارت معمولا بین ۸۰ تا ۱۳۰ درجه می باشد ولی در سونای بخار حدود ۵۰ درجه است.
  • سونای بخار بیشترین درجه رطوبت را دارد و بعضی بر این عقیده هستند که بخار حاوی مواد شیمیایی و کلر و برخی از فلزات سنگین می باشد به همین دلیل از آن استفاده نمی کنند.
  • سونای خشک اتاقکی چوبی با دمای کنترل شده دارد که در هر دو حالت خشک و مرطوب از آن استفاده می شود.

در ادامه با مهمترین فواید سونا خشک و بخار آشنا می شویم.

فایده های سونا

کاهنده فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی

افرادی که در طول هفته ۴ تا ۷ بار از سونا استفاده می کنند نسبت به سایرین رگ های خونی سالمتری خواهند داشت. سم زدایی بدن برای مقابله با عوامل محیطی و اثرات منفی آنها بر بدن بسیار ضروری می باشد. ورزش کردن و تعریق زیاد باعث دفع سموم از بدن خواهد شد. سونا درمانی باعث تاثیر مثبت به قلب و عروق افراد مسن خواهد شد. همچنین داشتن فشار خون بالا باعث به خطر افتادن سلامت بدن و کاهش کارایی آن خواهد شد و شطح سمی بودن جریان خون را افزایش خواهد داد، استفاده از سونا باعث تعریق شده و یک روش عالی برای کاهش فشار خون است.

کاهش استرس و اضطراب

یکی از فواید سونا کاهش استرس و اضطراب است. سونا فعالیتی آرامش بخش و خوشایند می باشد. سونا باعث بهبود گردش خون در تمام قسمت های بدن به ویژه مغز می شود که این موضوع بسیار موثرر در شادمانی و مبارزه با استرس می باشد. گرمای خشک سونا باعث ترشح بهتر اندروفین شده و دقیقا مثل ورزش کردن باعث کاهش اضطراب خواهد شد. همچنین در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که سونای خانگی سبب آرامش ضربان های عصبی شده و اضطراب را به طور قابل توجه ای کاهش می دهد. همچنین در سونا بدن دارای وضعیت ضد درد مطلوبی است که برای بیماران اسکیزوفرنی یک درمان عالی برای پاکسازی ذهنی است.برای پاکسازی سیستم عصبی و کاهش اضطراب سونا را از یاد نبرید.

سونا و فایده های مختلفش

کاهش سردرد با سونا

یکی دیگر از فواید سونا کمک به درمان سردر است و یک مسکن خوب و قوی برای رفع سردردها محسوب می شود. سردرها هر منشئی که داشته باشند با سونا قابل برطرف شدن هستند. سونا مستقیما بر روی سیستم فیزیولوژیکی داخلی بدن که باعث آزاد سازی درد عصبی شدید در عضلات می شود تاثیر می گذارد. بر طبق یکی از تحقیقات انجام شده سونا درمانی منظم شدت درد و ناراحتی را کمتر می کند. اگر در شقیقه های خود احساس درد می کنید سونا را به عنوان یک درمان در نظر گرفته و انجام دهید.

آشنایی با فواید سونا

بهبود دهنده عضلات بعد از تمرینات قدرتی

سونای مادون قرمز یکی از انواع سونا است که برای تمرین های قدرتی و استقامتی بسیار مفید می باشد. جلسات منظم حمام سونا بعد از تمرینات استقامتی باعث تحرک و بهبود ورزیدگی می شود و تاثیر مستقیمی بر عملکرد عصبی عضلانی بعد از تمرین دارد. بر خلاف انعطاف پذیری ماهیچه ها بعد از تمرینات استقامتی نیاز به استراحت دارند که با استفاده از سونا این امر میسر می شود.

بهبود آرتریت روماتوئید

از دیگر فواید سونا بهبود آرتریت روماتوئید است. آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمن است که باعث التهاب مفاصل، به خصوص در دست ها و پاها می شود. در این مشکل سیستم ایمنی به بافت ها حمله می کند. برخی از علائم این اختلال ورم، خشکی مفاصل و قرمز شدگی است. طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده افراد دچار آرتریت روماتوئید با استفاده منظم از سونا بهبود داشته اند. سونا باعث بهتر شدن عملکردهای حرکتی در سالمندان می شود و خستگی مفرط را کاهش می دهد و باعث کمتر شدن درد مفاصل در حین آرامسازی عضلات می شود.

فواید سونا خشک و بخار

کاهنده خطرات مرگ ناشی از مشکلات قلبی

سونا باعث افزایش سرعت ضربان شده و مقاومت عروقی را کاهش می دهد تا فشار خون پایین بیاید. این موضوع در بیماران قلبی عروقی باعث می شود تا خطر مرگ کاهش یابد. سونای منظم جریان خون را کاهش داده و ناراحتی های قلبی را کاهش می دهد و باعث کاهش درد قفسه ی سینه و ریتم غیر عادی تپش قلب در بیماران قلبی می شود. این موضوع در افراد مسن نیز بسیار مفید است. با انجام سونای منظم خطر حملات قلبی را کاهش دهید.

پیشگیری از سرماخوردگی های معمول

افرادی که به طور منظم از سونا استفاده می کنند کمتر دچار سرماخوردگی شده و علائم سرماخوردگی را دارند. گرمای تولیدی در سونا باعث تمیزی مجرای بینی شده و تنفس را راحتتر می کند و بسیار مفید برای کسانی است که آلرژی یا مشکلات سینوسی دارند. پیشگیری از سرما خوردگی را می توان یکی دیگر از فواید سونا دانست.

فواید مختلف سونا

سم زدایی بدن با سونا

سونای روزانه باعث سم زدایی از بدن می شود. سم زدایی بدن شامل سم زدایی از کبد، کلیه ها و همچنین سایر قسمت های بدن می شود. پوست یکی از ارگان های اصلی در فرایند سم زدایی محسوب می شود و حمام سونا بسیار مفید برای سم زدایی از پوست و سایر اعضاء بدن می باشد. مواد سمی از طریق تعریق از بدن خارج می شوند موادیی مثل آرسنیک، فلزات، سلول های چربی با عرق کردن به راحتی از بدن خارج خواهند شد.

کاهش وزن با سونا

حمام سونا باعث افزایش سوخت و ساز در بدن شده و به کاهش وزن کمک می کند. سونا باعث بهبود سلامت عروق شده و در کاهش وزن موثر می باشد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید حتما در هفته یک یا دوبار سونای را امتحان کنید تا کالری بدنتان سوزانده شود، سونا با تحریک عرق کردن زیاد باعث می شود تا سوختن کالری بیشتر شود.

سونا و فواید آن

افزایش طول عمر با سونا

یکی دیگر از فواید سونا افزایش طول عمر می باشد. قرار گرفتن در معرض گرما در سونا درمانی فواید ضد اکسیداتیو دارد و باعث می شود آسیب به پروتئین ها، سمی بودن پرتوهای ماورا بنفش و پروکسید هیدروژن در بدن کمتر شده و طول عمر افزایش می یابد. برای داشتن بدنی سالم و بدون استرس سونا را به طور منظم انجام دهید.

سونا و فایده های آن برای پوست

سونا باعث باز شدن رنگ پوست و باز شدن منافذ و حذف ناخالصی ها از روی پوست می شود. سونا با افزایش ضربان قلب جریان خون را به سمت پوست بیشتر می کند و از طریق عرق کردن نمک اضافه در بدن را دفع می کند این کار باعث می شود تا از التهاب در فولیکول های مو و حساسیت پوست جلوگیری شود. قرار دادن پوست در معرض گرمای خشک به مدت ۱۵ دقیقه باعث می شود تا مواد سمی و ناخالصی ها از آن پاک شوند و پوستی بدون جوش و شفاف داشته باشید.

سونا خشک و مرطوب و فایده های آن

محافظت از مغز و افزایش عملکرد ذهنی

برخی از تحقیقات نشان دهنده ارتباط سونا با بیماری های حافظه در مردان است. سونا باعث شل شدن عضلات بدن شده و باعث می شود تا ترشح اندورفین در مغز بهبود یافته و تسکین یابد و در مبارزه با آلزایمر بسیار مفید است.

درمان عضلات و زخم ها با سونا

سونا با پیشگیری از استرس اکسیداتیو باعث رشد بهتر عضلات می شود. بدن در طی حمام سونا در معرض گرمای خشک قرار گرفته و در زمان احیاء و ریکاوری توده ی عضلانی را حفظ خواهد کرد. عضلات برای درمان زخم ها و بهبود زخم یا عمل جراحی نیاز به حفاظت آنتی اکسیدانی دارند که این موضوع با سونا درمانی میسر خواهد شد. بدن زمانی که در معرض فشار گرما قرار می گیرد، پروتئین های گرما شوک را آزاد کرده و استرس اکسیداتیو را در عضلات کمتر می کند.

فایده های استفاده از سونا

سونا و خاصیت ضد اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو یکی از عوامل مهم و اصلی در مشکلات قلبی عروقی، متابولیک و ایمنی در افراد است، که باعث می شود عامل التهاب و آسیب های رادیکال های آزاد در جریان خون بیشتر شود. گرمازدگی متناوب باعث می شود تا استرس اکسیداتیو ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را برای تقویت رشد اسکلت و عضلات بدن بیشتر کند.

تاثیر مثبت بر روی غدد درون ریز

از دیگر فواید سونا این است که باعث ترشح هورمون ها می شود. در معرض سونا و حرارت ناشی از آن بودن باعث افزایش هورمون ضد ادرار و همچنین افزایش ترشح پرولاکتین و هورمون های رشد خواهد شد. قرار گرفتن در حمام سونا باعث می شود تا سطح هورمون ها نرمالیزه شده و تاثیر مثبتی بر روی سیستم غدد درون ریز برای مبارزه با شرایط استرس بیرونی و درونی داشته باشد.

سونا و بررسی فواید آن

از بین برنده علائم آسم

از دیگر فواید سونا می توان به از بین برنده علائم آسم اشاره کرد. آسم نوعی بیماری مزمن می باشد که باعث مسدود شدن مجرای هوای ریه ها می شود و همچنین ملتهب شدن مجرای تنفسی را به دنبال دارد و ورم، تنگی نفس و درد قفسه ی سینه را به همراه خواهد داشت. حمام سونا باعث تاثیر مثبت بر درمان آسن های برونشیال دارد. سونا باعث می شود عضلات و بافت های بدن به خصوص مجرای تنفسی شل و آرام شود.  سونای خشک مجرای سینوسی را پاکسازی کرده و به باز شدن شیپور استاش کمک می کند، زمانیکه بخار به داخل ریه ها می رود باعث رفع انسداد سینوس ها خواهد شد.

سونا و یک کاهنده کلسترول خوب

سونا بر لیپیدهای بدن تاثیر گذار است. بر اساس یکی از مطالعات مهم انجام شده، حمام سونا بر میزان لیپیدهای بدن تاثیر می‌گذارد. طی سه هفته سونا در مانی کاهش بسیاری در سطح کلسترول مشاهده می شود که این موضوع بخاطر عرق کردن زیاد است که سطح کلسترول کل و کلسترول بد را بخصوص در مردان کم می کند.

بررسی فایده های مختلف سونا

درمان کننده پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمن می باشد که تاثیر بر پوست داشته و غیر واگیر می باشد. حمام سونا نوعی درمان برای مشکلات پوستی و ضایعات پوستی است. قرار داشتن در معرض گرمای ملایم التهاب را کاهش داده و باعث وضعیت بهتر پوست می شود و در مسائل مربوط به پسوریازیس با افزایش جریان خون و جذب مواد مغذی سلول های پوستی را بهبود می دهد. بیماران دچار این مشکل با بهره گرفتن منظم از سونا می توانند مشکل خود را تاحدودی برطرف نمایند.

افزایش تعاملات اجتماعی با سونا

سونا باعث افزایش تعاملات اجتماعی با افراد جدید می شود. سونا محیطی آرام برای تعاملات اجتماعی و گپ دوستانه و خانوادگی می باشد. محیطی بدون تنش و آرامش بخش که با ترشح هورمون های اندورفین و هورمون های خوب در بدن ارتباط شدیدی دارد.

افزایش رشد مو و درخشندگی موها با سونا

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم گرما درمانی روشی مناسب برای باز کردن فولیکول های مو و از بین بردن آلودگی ها است، که باعث تقویت رشد مو و افزایش جریان خون در فولیکول ها می شود. سونا باعث افزایش جریان خون در پوست شده و موها را تقویت می کند. سونا درمانی باعث می شود تا روغن های سالم و نرم کننده مو به خوبی در عمق ساقه ی مو نفوظ نمایند. همچنین برای مبارزه با وزی موها و خشک بودن آنها سونا روشی سریع محسوب می شود.

بهبود عملکرد عضلات در بزرگسالان

برای تقویت جریان خون و بهبود آن در عضلات سونا گزینه ی خوبی است که به همه پیشنهاد می شود. بعلاوه باعث می شود تا گلوکز، اسیدهای چرب ضروری و اکسیژن برای تقویت عضلات سریتر عمل نمایند. بر طبق مطالعات انجام شده در افراد بزرگسال افزایش حرارت در بدن باعث کاهش کلیگوژن در عضلات شده و عملکرد آنها را بهبود می دهد.

سونا درمانی و تاثیر آن بر سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن باعث خستگی بیش از حد در افراد می شود که به خاطر عوامل محیطی یا ژنتیکی اتفاق می افتد. افرادی که دچار این مشکل هستند باید ورزش درمانی و درمان رفتار شناختی را انجام دهند. استفاده از سونا برای این بیماران نتایج خوبی در پی داشته است و باعث رفع مشکل تا حدودی می شود. خستگی مفرط بعد از ۳۵ جلسه سونا درمانی نتایج خوبی به همراه داشته است.

حمام سونا و نابودی سلول های سرطانی

افزایش حرارت بدن برای مقابله با سلول های سرطانی بسیار مفید است و نشانه های مثبتی را در پی داشته است. دمای بالا در سرکوبی تومورها نقش بسیاری داشته است، دمای بالا با رادیکال های آزاد که باعث سرطان می شوند مبارزه کرده و باعث نابودی آنها می شود. در معرض دمای بالا و سونا قرار گرفتن باعث کند شدن تکثیر سلول های سرطانی در استخوان ها می شود.

بررسی فایده های سونا

نکته پایانی:

در حالت کلی سونا و سونا درمانی باعث تغییر سبک زندگی می شود و یکی از قدیمی ترین روش های سنتی برای مقابله با بیماری ها و افزایش سلامت بدن است. سونا تاثیر مستقیم بر عملکرد جسمی و ذهنی همه افراد و همچنین کودکان دارد و دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو