بررسی دامای x7 و نگاهی به ویژگی های فنی و امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو

بررسی دامای x7 و نگاهی به ویژگی های فنی و امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو


منبع: آرگا

127

1398/12/11

17:38


خودرو دامای x7 یک کراس اوور جذاب و لوکس چینی با جثه بزرگ است که کمپانی زوتی در سال ۲۰۱۶ در چنگدو چین از آن بهره برداری کرد و بعد از مدتی «یاران خودرو الوند» آن را به بازار ایران وارد کرد. این خودرو چینی طراحی و امکانات مناسبی داشته و از نظر طراحی متفاوت با دیگر خودرو های چینی است با بررسی بیشتر دامای x7 همراه ما باشید.

     شرکت خودرو ساز چینی دامای زیر شاخه ای از کمپانی زوتی در چین است. خودرو دامای x7 یک کراس اوور زیبا و لوکس از این کمپانی است. این خودرو گران قیمت توسط شرکت «یاران خودرو الوند» در تعداد محدود وارد بازار ایران شده است. این کراس اوور چینی طراحی جدید و امکاناتی قابل توجه داشته که در این مطلب به آن می پردازیم.

بررسی خودرو دامای x7

کمپانی زوتی، از خودرو دامای x7 را برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در چنگدو چین پرده برداری کرد. زورتی بعد از فروش های ناموفق در ایران با وارد کردن خودرو های مثل آریو و ریگان کوپا توانست مقعیت خوبی در بازار کسب کند. حال نوبت به بررسی محصول متفاوت این کمپانی یعنی x7 رسیده است پس با ما همراه باشید.

نقد و وارسی دامای x7

طراحی ظاهری دامای x7

در ابتدا به طراحی داخلی این خودرو می پردازیم. یکی از جذابترین و با ابهت ترین خودروهای وارداتی چینی در ایران دامای x7 است که با توجه به ظاهر خشن و ابعاد بزرگ آن کاملا مشخص است. در این خودرو کپی برداری از خودرو فولوکس واگن به وضوح دیده می شود. در طراحی این خودرو در تمامی قسمت ها از خطوط مناسبی استفاده شده است و توانسته به کمک خط های ساده، جذابیت و زیبایی هماهنگی داشته باشد. نمای جلو این خودرو مجذوب چهره خشن و چراغ ها می شویم. نمای جلو پنجره و وجود نوار کرومی سراسری به صورت دو خط افقی موازی این کراس اوور تک دیفرانسیل را شبیه به یک شاسی بلند دو دیفرانسیل نشان می دهد.

وارسی خودرو دامای x7

در نمای کناری رینگ های ۱۹ اینج و خطوط برجسته کاپوت و شانه و شکل عضلانی گاگیر باعث شده تا خشن بودن خودرو بیشتر به چشم بیاید همچنین ستون ها و سقف خودرو به رنگ مشکی بوده و ریل سقفی کرومی است. در بررسی قسمت عقب دامای x7 با چراغ های بزرگ دو تکه افقی رو به رو می شویم که به وسیله یک نوار مشکی به هم وصل شده اند که با طراحی متوسط داشته و جذابیت نمای جلو را ندارد. این خودرو با بکارگیری طراحی اسپرت و ظاهری خشن توجه ماشین بازهای زیادی را به خود جلب کرده است.

طراحی کابین دامای x7

در طراحی کابین دامای x7 می بینیم که تریم آبی و کرم رنگ، بسیار زیبا و مناسب در کنار هم قرار گرفته اند. صفحه نمایش در قسمت مرکز کنسول طراحی شده که در دو طرف آن خروجی های تهویه مطبوع به حالت ایستاده دیده می شوند. با بررسی بیشتر دامای x7 می بینیم که در بخش مرکزی کنسول کلید دایره ای تغییر دنده شبیه به خودرو رنجرور و جک وار طراحی شده است. دکمه استارت نیز در این قسمت تعبیه شده است. کیفیت و مواد بکار رفته در طراحی داخلی این خودرو در حد مناسب و خوبی است. پشت آمپر کلاسیک به یک نمایشگر بزرگ تبدیل شده است. پوشش چرمی داخل کابین حس یک خودرو اروپایی و مدرن را القا می کند و آثار زیادی از طراحی چینی و کره ای در آن دیده نمی شود. سیستم تهویه در قسمت عقب کابین نیز وجو دارد که دست و دلبازی طراح را نشان می دهد. وجود فرمان D شکل، طراحی زیبای دوخت و نورپردازی در داخل کابین بر لوکس بودن این کراس اوور چینی افزوده است.

بررسی خودرو دامای x7

امکانات رفاهی و ایمنی

در این مرحله نوبت به بررسی امکانات رفاهی و ایمنی دامای x7 می رسد. از اپشن های رفاهی این خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل فشار باد لاستیک ها، ترمز پارک الکترونیکی و Auto Hold، سیستم هوشمند استارت و استاپ، انتخاب رانندگی نرمال یا اسپرت، ورود و استارت بدون کلید، چراغ روشنایی روز، چراغ های اتوماتیک به همرته سیستم همراهی، آینه های جانبی تاشو برقی، سیستم وکیوم درب ها، تهویه مطبوع دو گانه به همراه دریچه جدا در قسمت عقب، رهیاب ماهواره ای، کروز کنترل، دستیار صوتی، سیستم مالتی مدیا با مانیتور ۱۰ اینچی، صندلی راننده با ۳ حافظه، سنسور پارک کامل (در جلو، عقب و جانب خودرو)، صندلی های جلو با تنظیمات برقی و گرمکن، ۸ بلندگو و یک ساب ووفر، صندوق بار الکترونیکی، سقف پانورما و سانروف برقی و فرمان برقی.

همچنین با نگاهی به بخش ایمنی دامای x7 با آپشن های زیر روبه رو می شویم:

ترمز های چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم های کمکی ترمز BA و ABS و EBA، ترمز هوشمند Brake Override، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی و پرده ای، رادار شناسایی نقاط کور BSD.

متاسفانه در رابطه با این خودرو گزارش ایمنی به ثبت نرسیده است.

ملاحظه خودروی دامای x7

پیشرانه و قوای فنی

در بررسی دامای x7 با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری که تکنولوژی میتسوبیشی را دارد روبه رو می شویم . همچنین این خودرو با پیشرانه ۱.۵ و ۱.۸ لیتری نیز تولید شده است که همه به پرخوران توربوشارژ تجهیز شده اند. این موتور ها به ترتیب ۱۷۷، ۱۷۰ و ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰، ۲۴۵ و ۲۱۰ نیوتن متری تولید می کنند. کلیه این نسخه ها مجهز به جهبه دنده ۵ سرعته دستی بوده که به جهبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز تجهیز شده اند. صفر تا صد این خودرو در گشتاور ۲ لیتری ۹.۵ ثانیه به طول می انجامد و حداکثر سرعت برای آن ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. دامای x7 یک خودرو دیفرانسیل جلو است که امتیاز منفی برای این خودرو محسوب می شود. مصرف این خودرو حدود ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

بررسی کراس اوور دامای x7

تجربه رانندگی با دامای x7

با نشستن پشت فرمان خودرو بیشتر متوجه بزرگ بودن این کراس اوور می شویم. دامای x7 دو متر عرض و ۱.۷ متر ارتفاع دارد. این خودرو در اکثر موارد راننده را راضی نگه می دارد. عایق بندی صوتی فوق العاده عالی این خودرو باعث شده تا در سرعت بالا هم صدای آزار دهنده به داخل کابین نرسد. تجهیزات مناسب و صندلی های بزرگ دامای x7 بر راحتی این خودرو افزوده است. سیستم تعلیق مک فرسون چند مفصلی جلو و سیستم تعلیق مستقل عقب از نوع مولتی لینک ضربات به وجود آمده از ناهمواری های جاده را به خوبی می گیرد. پایداری خودرو با وجود رینگ های ۱۹ اینچی و تایر های پهن در سطح مناسب و قابل انتظار است. ترمز ها به خوبی عمل کرده و واکنش سریعی دارند. تنها عیب خودرو جثه بزرگ آن در رانندگی شهری است که با پیدا کردن جای پارک و مشکل در ترافیک مواجه می شویم. اندازه قدرت و شتابگیری و واکنش پدال گاز در حد مناسبی از این نوع خودرو است و در مقایسه با پیشرانه های دو لیتری سریع است. این خودرو بجز گشتاور کافی و ارتفاع مناسب قابلیت آفرودی دیگری نداشته و توانایی زیادی در عبور از مسیر های سخت و صعب العبور ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو