چهره ها و افراد مشهور متولد 13 اسفند

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 اسفند


منبع: ستاره

261

1398/12/12

02:30


سیزده اسفند سالروز تولد سه چهره سرشناس کشورمان است. طالقانی، پانته آ بهرام و مرجان محتشم سه چهره‌ای هستند که در ۱۳ اسفندماه به دنیا آمده‌اند.

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 اسفند


ستاره | سرویس چهره‌ها - در ادامه خلاصه‌ای از زندگینامه این سه چهره معروف را می‌خوانیم و با دنیای شخصی و حرفه‌ای آن ها بیشتر آشنا می‌شویم.


چهره‌ها و افراد مشهور متولد سیزده اسفند

در صورت تمایل به مطالعه درباره شخصی خاص، با انتخاب نام وی از فهرست موضوعی زیر به توضیحات مربوطه برسید.

۱. طالقانی
۲. پانته آ بهرام
۳. مرجان محتشم


محمود طالقانی

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 اسفند


سید محمود طالقانی در ۱۳ اسفند سال ۱۲۸۹ در طالقان متولد شد. او تحصیلاتش را در مدرسه فیضیه و رضویه قم تا درجه اجتهاد ادامه داد و زیر نظر مدرسین حوزه علمیه قم، چون «مرعشی نجفی» و «محمد تقی اشراقی» تعلیم یافت. وی روحانی شیعه ایرانی، نواندیش دینی، فعال سیاسی و اجتماعی، عضو جبهه ملی دوم و از موسسین نهضت آزادی ایران بود. او در دوره نهضت ملی شدن صنعت نفت به همراه «سید رضا زنجانی» از «دکتر مصدق» حمایت کرد و سپس به همراه جمع کثیری از طرفداران مصدق به نهضت مقاومت ملی پیوست. وی چند بار توسط رژیم پهلوی به علت فعالیت‌های سیاسی‌اش دستگیر شد و به زندان رفت و یک بار نیز تبعید شد.

طالقانی از رهبران انقلاب ۵۷ بود که پس از ترور «مرتظی مطهری» به سمت ریاست شورای انقلاب دست یافت. وی در اواخر عمرش به دستور «روح الله خمینی» به عنوان امام جمعه تهران انتخاب شد و یک ماه پس از ورود به مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۹ شهریور  ۱۳۵۸ به درگذشت. از دیگر دلایل شهرت او تالیف مجموعه "پرتو قرآن" بود که در این کتاب نگاه تازه‌ای به مذهب داشت.


پانته آ بهرام

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 اسفند


پانته آ بهرام متولد ۱۳ اسفند ۱۳۴۸ در تهران، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. او در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما رشته ادبیات نمایشی خواند و سپس در سال ۱۳۶۶ با ورود به مدرسه صدا و سیما گرایش بازیگری را به طور آکادمیک آموخت. او برای اولین بار در سال ۱۳۶۷ با بازی در مقابل تماشاگر در تالار هنر و قصه شبنم بر روی صحنه تئاتر رفت. اولین حضورش در تلویزیون با بازی در سری سوم مجموعه "آئینه" در سال ۱۳۶۶ رقم خورد و همچنین ۱۳۷۵ با فیلم "زشت و زیبا" وارد سینما شد. وی در سال ۱۳۷۹ و با ایفای نقش در سریال "مسافر" به کارگردانی «سیروس مقدم» شناخته‌تر شد و با بازی در فیلم "چهارشنبه سوری" در سال ۱۳۸۶ بر شهرت خود افزود.

پانته‌آ سال‌ها پیش ازدواج کرده و ازدواجش به طلاق انجامیده است. از جمله جوایز او می‌توان به جایزه اول بازیگری نمایش "مرگ یزدگرد"، جایزه اول بازیگری جشنواره دفاع مقدس"زمستان ۶۶"، برنده دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (برای فیلم "روز روشن") اشاره کرد. او همچنین در تابستان سال ۹۷ در سری پنجم "خندوانه"، به عنوان داور مسابقه "خنداننده شو" حضور یافت.


مرجان محتشم

چهره ها و افراد مشهور متولد 13 اسفند



مرجان محتشم در ۱۳ اسفند سال ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. او بازیگر سینما و تلویزیون بوده و عمده شهرتش برای بازی در سریال "پس از باران" در نقش "شهربانو" است. وی اولین بار حضور در تلویزیون را با بازی در سریال "حقیقت آیینه" به کارگردانی «اسماعیل میهن دوست» تجربه کرد. اولین فعالیت حرفه‌ای محتشم در سال ۱۳۷۶ و با بازی در سریال "بهشت گمشده" به کارگردانی «کامران قدکچیان» شکل گرفت. او به گفته خود بازیگری نیست که فقط بازیگری را سرلوحه اهدافش قرار دهد و علت کنار گذاشته شدن از بازیگری را تن ندادن به روابط نامشروع می‌داند.

محتشم از سال ۹۱ با بیماری سختی دست و پنجه نرم می‌کند و در تامین هزینه‌های بیماری‌اش دچار مشکل است و تنها با طراحی داخلی ساختمان امرار معاش می‌کند. او در سال ۹۶ در برنامه دورهمی حضور یافت و علت کم کاری و غیبت هنری اش را از دست دادن پدر و برادر و مادرش در سال‌های متوالی دانست. شایعاتی مبنی بر ازدواج او و «عادل فردوسی پور» در فضای مجازی منتشر شد که صحت ندارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو