آموزش کاشت آناناس و پرورش آن در خانه

آموزش کاشت آناناس و پرورش آن در خانه


منبع: آرگا

147

1398/12/12

14:37


کاشت آناناس که امروزه اغلب افراد به پرورش آن در محیط منزل می پردازند تا بتوانند به راحتی از میوه های پرخاصیت آن استفاده نمایند و به همین منظور در این مطلب سعی داریم تا شما را با چگونگی کاشت این گیاه پر خاصیت آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید پرورش آناناس اغلب به دلیل تولید میوه های آن انجام می شود ولی انواعی از آناناس ها نیز هستند که می توانند یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی باشند. توجه داشته باشید که برای کاشتن آناناس در محیط خانه نیاز به یک آناناس سالم و تازه دارید و اگر خوش شانس باشید به راحتی می توانید میوه های پر خاصیت این گیاه را در خانه تولید کنید زیرا اغلب آناناس ها عقیم می باشند و به راحتی قابل تکثیر شدن نیستند به همین خاطر توصیه می شود که در انتخاب آناناس برای کشت بسیار دقت کنید.

آشنایی با کاشت آناناس

بهتر است بدانید که آناناس در واقع گیاهی میوه دار،علفی و چند ساله است که بومی مناطق گرمسیری می باشد ولی اگر تحت شرایط کنترل شده قرار بگیرد می تواند در سایر اقلیم ها نیز رشد خوبی را تجربه نماید. توجه داشته باشید که از نظر باغبانان گیاه آناناس در مقایسه با سایر گیاهان نیاز به مراقبت کمتری دارد و به همین خاطر پرورش و کشت آن بسیار راحت خواهد بود و اغلب افراد می توانند به پرورش آن بپردازند. بهتر است بدانید که برای کاشت این میوه بایستی بخش بالایی را به همراه ۱ الی ۲ اینچ بخش آبدار جدا کنید و سپس درون خاک بکارید. همچنین جهت القاء ریشه زایی می توانید تاج ها را بدون غوطه ور شدن برگ ها به مدت چندین روز درون آب قرار دهید و هنگامی که ریشه ها به اندازه کافی توسعه پیدا کردند آن ها را داخل بستر کشت قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر هوای منطقه سرد باشد می توان به جای کشت آناناس درون زمین آن ها را در ظرف کشت نمایید. همچنین توجه داشته باشید خواص میوه آناناس بسیار زیاد است و شما می توانید اغلب مواقع به مصرف این میوه خوشمزه بپردازید.

راه های کاشت آناناس در خانه

دستور العمل کشت آناناس:

به طور کلی بهترین روش برای تکثیر گیاه آناناس جدا نمودن جوانه ها از اطراف گیاه است و همچنین می توانید جوانه هایی را که به صورت رویشی باقی مانده اند را نیز جدا کنید و از آن یک گیاه کامل به دست آورید. در ادامه به بیان مراحل و دستور کاشت آناناس پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

توصیه می شود که میوه انتخابی به اندازه کافی رسیده باشد و دارای برگ های سالم و یک دستی باشد. توجه داشته باشید که استفاده از آناناس های بیش از حد رسیده که دارای برگ های خشکیده می باشند برای کاشت مناسب نیست.

حالا بایستی با استفاده از چاقوی تیزی تاج گیاه را جدا نمایید و سپس پوست و بقیه میوه را نیز با دقت جدا کنید. توجه داشته باشید که جدا نمودن تمامی بخش های گوشتی میوه که احتمال فاسد شدن آن ها وجود دارد مهم است.

سپس در ساقه های آناناس برش های بسیار نازکی ایجاد کنید و این کار را تا زمانی انجام دهید که نقاط قهوه ای رنگی را مشاهده نمایید زیرا این قسمت همان بخش آغازین و شکل نگرفته ریشه است که بایستی شما پرورش دهید.

توصیه می شود که تاج آناناس را به مدت ۲ روز در معرض هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت موجود در آن کامل گرفته شود و در محل بریدگی خشک گردد. از آنجایی که میوه آناناس بسیار سریع فاسد خواهد شد بایستی انتهای بریدگی ها پیش از کاشت کاملا خشک باشند.

شرایط لازم برای پرورش آناناس

توجه داشته باشید که برای ریشه دهی سریع تر گیاه می توانید ریشه آناناس ها را درون هورمون ریشه زایی فرو کنید.

حالا بایستی گلدان مورد نظر خود را انتخاب کنید و داخل آن را با مخلوطی از کود گیاه،ماسه،پرلیت و پیت ماس پر نمایید و سپس سر آناناس را تا حدود ۲ الی ۳ سانتی متر در خاک فرو کنید و به آرامی خاک اطراف را سفت کنید.

توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه آناناس را کنار پنجره جنوبی آپارتمان قرار دهید و سطح خاک را تا زمانی که خشک نشده اقدام به آبیاری نکنید. همچنین می توانید گلدان را داخل کیسه پلاستیکی شفاف قرار دهید تا گیاه بتواند رطوبت را تامین نماید.

توجه داشته باشید که از زمان کاشت آناناس ها در گلدان حدود ۱ الی ۳ ماه طول خواهد کشید تا گیاه رشد کند. برای اینکه از رشد گیاه مطمئن شوید بایستی سر آناناس ها را بسیار آرام تکان دهید تا ببینید در داخل خاک محکم است یا خیر. توصیه می شود که این کار را با شتاب انجام ندهید زیرا ریشه ها جدا خواهند شد.

پس از اینکه آناناس ها ریشه داد برگ های جدیدی از وسط آن شروع به رشد خواهند کرد و در این مواقع لازم است تا گلدان حاوی آناناس را عوض کنید.

بهتر است بدانید که روند گل دادن و تشکیل میوه های آناناس به حدود ۳ الی ۴ سال زمان نیاز دارند و شما می توانید از زیبایی گلدان و میوه های خوشمزه آن نهایت استفاده را داشته باشید.

مراحل کاشت آناناس

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه آناناس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای رشد بهتر نیاز به فراهم کردن شرایط و محیطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت گیاه آناناس پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که از استقرار کامل آناناس ها در گلدان بایستی در طول هفته یک بار آن را آبیاری نمایید و توصیه می شود که از آبیاری بیش از حد نیز جلوگیری نمایید زیرا با پوسیدگی ریشه گیاه مواجه خواهید شد. توصیه می شود که روند مه پاشی را نیز جهت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه گاه گاهی انجام دهید.

آبیاری منظم گیاه برای رشد بهتر

نور:

از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرمسیری بوده و بهترین رشد خود را در شرایط نوری نشان خواهد داد بایستی آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید و توجه داشته باشید که آناناس برای داشتن رشد بهتر و سریع تر نیاز به حداکثر ۶ ساعت نور در طول روز دارد.

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه آناناس می تواند در انواع خاک ها رشد نماید البته به شرطی که این خاک دارای زهکشی مناسب و غنی از مواد مغذی باشد. برای داشتن گیاهی زیبا بایستی آن را درون خاک لومی شنی بکارید و البته برای دستیابی به اسیدیته مطلوب می توانید از مقداری گوگرد نیز استفاده نمایید.

استفاده از خاک مقوی برای گیاه

دما:

بهتر است بدانید که گیاه آناناس به بازه دمایی ۶۰ الی ۷۵ درجه سانتی گراد نیاز دارد و در شرایط اقلیمی گرمسیر گیاه می تواند در تمامی طول سال در محیط خارج خانه رشد خوبی داشته باشد و در غیر این صورت بایستی جهت حفاظت از گیاه در مقابل یخ زدگی آن ها را به داخل خانه منتقل نمایید.

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که انجام فرآیند تعویض گلدان بایستی دو مرتبه انجام گیرد. اولین مرتبه بایستی ۳ ماه پس از کاشت بذر ها در گلدان و دومین مرتبه بایستی یک سال پس از تعویض اول انجام گیرد. توصیه می شود که در انتخاب سایز گلدان دقت داشته باشید که بزرگ ترین را انتخاب نکنید و استفاده از دستکش هنگام تعویض گلدان ها به دلیل تیز بودن تیغ های اطراف برگ لازم و ضروری می باشد.

تعویض گلدان حاوی گیاه آناناس

کوددهی:

بهتر است بدانید که مکمل ها و کود های مورد نیاز گیاه بایستی در فصول بهار و تابستان که گیاه در بهترین حالت خود قرار گرفته انجام شود و شما می توانید برای تغذیه گیاه از کود های مایع یا جامد در طول ماه یک مرتبه استفاده نمایید و در مقابل نیز توصیه می شود که از تغذیه گیاه آناناس در طول فصل های پاییز و زمستان خودداری نمایید زیرا گیاه در این فصول غیر فعال می باشند.

آفات و بیماری ها:

همانطور که می دانید رایج ترین مشکل آناناس ها در زمینه آفات و بیماری ها حمله شپشک ها می باشد و معمولا توسط مورچه ها در گیاه گسترش پیدا می کنند و به همین منظور کنترل مورچه ها برای رهایی از این آفات بسیار مهم می باشد. از دیگر خساراتی که می تواند به این گیاه وارد شود می توان به کنه ها، تریپس و نماتدها اشاره نمود. توجه داشته باشید که استفاده از آب و صابون برای رهایی از این آفات بسیار مناسب خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو