برای پیشگیری از ویروس کرونا چه غذاهایی بخوریم؟

منبع: نمکستان

148

1398/12/13

18:36


مصرف الگوی غذایی مناسب برای مقابله با بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا برای بدن ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان: مصرف الگوی غذایی مناسب برای مقابله با بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا برای بدن ضروری است. اصلاح الگوی غذایی یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی یا عفونی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا ویروس کرونا است. زمانی که سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی قوی باشد، می‌تواند در برابر انواع ویروس‌ها و عوامل عفونی به خوبی مقابله کند.

به همین دلیل افرادی با سیستم دفاعی ضعیف‌تر، بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از کرونا قرار می‌گیرند، در حالی که افرادی با سیستم ایمنی قوی‌تر بهتر می‌توانند از پس این بیماری بربیایند و پس از ابتلا به بهبود کامل برسند.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

ویتامین C جزو قدرتمندترین ترکیبات آنتی اکسیدانی است که دریافت آن رابطه مستقیمی با بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن دارد. زمانی که شما ویتامین C کافی در طول روز دریافت کنید، میزان تولید گلبول‌های سفید خونتان افزایش پیدا می‌کند.

در این روز‌ها برای دریافت ویتامین C بیشتر، روزانه خوراکی‌هایی مانند: گریپ‌فروت، پرتقال، نارنگی، نارنج، لیموترش، لیموشیرین، کیوی، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و پیاز خام را در رژیم غذایی خود جای دهید.

در صورت دریافت نکردن ویتامین C به اندازه کافی با تجویز پزشک از قرص جوشان استفاده کنید.

دریافت ویتامین A و E

از دیگر آنتی‎اکسیدان‌های مفیدی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن ویروس در داخل بدن می‌شوند، ویتامین‌های A و E هستند.

این ویتامین‌ها در هویج، کلم بروکلی، کدوحلوایی، سیب‌زمینی شیرین، انواع مغز‌ها و دانه‌های خام وجود دارد. استفاده از این مواد غذایی در این روز‌ها به بهبود شرایط سیستم دفاعی بدنتان کمک بزرگی خواهید کرد.

مصرف سیر و زنجبیل به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنند

سیر حاوی ترکیبات سولفوری مانند آلیسین است که این ترکیب می‌تواند به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک کند. زنجبیل هم به دلیل داشتن ترکیبات بسیار قدرتمند ضدالتهابی می‌تواند سطح استرس اکسیداتیو در بدن را کاهش دهد و به این ترتیب به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا کمک کند.

سیر و زنجبیل به تنهایی جلوی هیچ بیماری را نمی‌گیرند، اما گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه کمک بزرگی به ارتقای سلامت عمومی بدن می‌کند.

مصرف سبزی‌های برگ سبز تیره

انواع سبزی‌های برگ سبز تیره مانند: اسفناج، نعناع، ریحان، جعفری و گشنیز مقادیر قابل قبولی از ویتامین C، فیبر غذایی و ویتامین‌های گروه B به جز B۱۲ را در خود جا داده‌اند که تمام این مواد می‌تواند باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شود.

به همین دلیل متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در این روز‌ها برای تقویت سیستم دفاعی بدن در کنار وعده‌های اصلی غذایی یا میان وعده‌ها ۲ تا ۴ وعده از این سبزی‌ها استفاده کنید.

نوشیدن چای سبز

چای سبز حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهاست. این ترکیبات موجود در چای سبز می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب در بدن کمک کنند، به همین دلیل مصرف ۱ تا ۲ فنجان چای سبز گرم در طول روز می‌تواند سلامتی عمومی شما را تقویت کند.

مصرف تخمه آفتابگردان و بادام خام

تخمه آفتابگردان، منبع خوبی برای دریافت ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است. بادام هم منبع غذایی ارزشمندی برای دریافت ویتامین E، منیزیم و منگنز است. از‌ این‌رو، مصرف روزانه تعداد کمی بادام خام یا تخمه آفتابگردان به‌دلیل ریزمغذی‌های ارزشمندی که دارند، می‌توانند به شدت باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی شوند و بدن را برای مقابله با عوامل بیماری‌زا آماده کنند.

مواد غذایی مفید برای مقابله با کرونا

همه افراد جامعه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کرونا لازم است از الگوی غذایی درستی پیروی کنند. بر اساس این الگوی غذایی درست باید این موارد رعایت شوند:

۱- حتما خوراکی‌هایی سرشار از ویتامین‌های C، A و D در طول روز مصرف کنید؛ انواع مرکبات، خانواده کلم، شلغم، فلفل سبز، فلفل دلم های، هویج، اسفناج، برگ چغندر، کدو حلوایی و سبزی‌های برگ سبز تیره باید به صورت روزانه مصرف شوند، زیرا سرشار از ویتامین‌های نامبرده هستند.

۲- هر روز همراه با غذا، سبزی یا سالاد به علاوه آب لیموترش تازه یا آب نارج تازه استفاده کنید.

۳- همراه با غذا‌های مختلف، خوردن پیاز خام را که سرشار از ویتامین C است، فراموش نکنید.

۴- از خوردن غذا‌ها و مایعات در مکان‌هایی مانند آبخوری‌های عمومی یا اغذیه فروشی‌های عمومی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، بپرهیزید.

۵- در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذا‌های آبکی مانند آش یا سوپ همراه با آبلیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.

۶- در رژیم غذایی روزانه، خوراکی‌های مفیدی مانند: جوانه گندم، جوانه ماش و جوانه شب در را بگنجانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو