مواد غذایی بسیار ضروری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

مواد غذایی بسیار ضروری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا


منبع: زیبامون

227

1398/12/14

12:57


برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا لازمه با نکات تغذیه ای که در این مورد وجود داره بیشتر آشنا بشید. این نکات رو در زیبامون بخوانید!

مواد غذایی بسیار ضروری برای جلوگیری از ابتلا به کرونا

کرونا ویروس این روزها به یکی از اصلی ترین دغدغه های فکری برای تمام افراد تبدیل شده و باعث شده تا این موضوع همه جوانب زندگی رو تحت تاثیر قرار بده! اگر قصد دارید از ابتلا شدن به این ویروس پیشگیری کنید و به فکر حفظ سلامت خود و خانواده هستید، بهتره در کنار تمام توصیه های بهداشتی و مراقبتی که برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس وجود داره، تغییراتی رو هم در برنامه غذایی خودتون ایجاد کنید و با استفاده از مواد غذایی ضد ویروس و مواد غذایی که تاثیر خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، مقاومت بدن خود و عزیزانتون رو در برابر این ویروس افزایش بدید و احتمال ابتلا به این بیماری رو تا حد امکان کاهش بدید.

با ما در این بخش از زیبامون دات کام همراه باشید و با بهترین مواد غذایی ضد ویروسی و بهترین مواد غذایی و ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا بشید!

 

کدام مواد غذایی دارای خاصیت ضد ویروس هستند؟

بدن ما معمولا در فصل زمستان، نسبت به بیماری هایی که ریشه ویروسی دارند، مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و به تازگی کرونا، آسیب پذیر تر میشه و لازمه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری های ویروسی، شناخت کافی نسبت به عوامل ویروسی داشته باشید و با استفاده از مواد غذایی که خاصیت ضد ویروسی دارند، از ابتلا به این بیماری ها تا حد امکان پیشگیری کنید و یا روند بهبودی این بیماری ها رو سریع تر کنید.

 

سیر

 

سیر

 

سیر یکی از داروهای طبیعی محبوب برای درمان و پیشگیری از طیف گسترده ای از شرایط مانند عفونت های ویروسی هست. علاوه بر این برخی از مطالعات آزمایشگاهی این طور نشان داده است که استفاده از سیر میتونه دارای فعالیت ضد ویروسی در برابر آنفولانزا، HSV ،HIV، ذات الریه ویروسی و ... هم داشته باشه. در واقع مطالعات در این زمینه نشان داده است که سیر با تحریک سلول های ایمنی محافظ، سیستم ایمنی بدن رو تقویت کرده و از بدن در برابر عفونت های ویروسی مراقبت و محافظت خواهد کرد.

 

نعنا تند

 

نعنا

 

نعنا تند دارای خواص ضد ویروسی قدرتمندی هست و به خاطر همین موضوع به عنوان عصاره در تولید نوشیدنی ها و سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیره و به طور طبیعی تاثیر خیلی خوبی در درمان عفونت های ویروسی داره.

برگها و روغن اساسی نعنا حاوی اجزای فعالی از جمله منتول (menthol) و اسیدرزمارینک (rosmarinic acid) بوده و دارای فعالیت ضد ویروسی و ضد التهابی هستند. طی مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته، به این نتیجه رسیده اند که عصاره نعنا تند، فعالیت ضد ویروسی قدرتمندی در برابر ویروس های تنفسی داره و سطح التهابات رو به پایین تر حد ممکن می رسونه.

 

رزماری

 

رزماری

 

رزماری معمولا کاربردهای زیادی در اشپزی داره اما به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی بیشمار از جمله اسید اولانولیک (oleanolic acid) دارای کاربردهای درمانی نیز هست. اسید اولانولیک، دارای فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس تبخال، HIV، آنفولانزا و هپاتیت هست و این موضوع در آزمایشگاه و بعد از آزمایش بر روی حیوانات به تایید رسیده است.

 

شیرین بیان

 

شیرین بیان

 

شیرین بیان، قرن هاست که جایگاه ویژه ای در طب سنتی چین داره و به عنوان یکی از روش های طبیعی برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیره. گلیسیریزین (Glycyrrhizin)،  لیکیریتوژنین (liquiritigenin) و گلابیدین (glabridin) تنها برخی از مواد فعال در شیرین بیان بوده که دارای خواص ضد ویروسی فوق العاده قدرتمندی هستند. 

مطالعات نشان داده است که عصاره ریشه شیرین بیان در برابر بیماری های ویروسی تنفسی، HIV، ویروس تبخال، کرونا ویروس مرتبط با سندرم تنفسی و ... بسیار موثر هست.

 

زنجبیل

 

زنجبیل

 

زنجبیل دارای غلظت بالایی از ترکیبات گیاهی قوی هست و به همین دلیل به عنوان یکی از بهترین گیاهان با خاصیت ضد ویروسی شناخته شده است. در واقع عصاره زنجبیل تاثیر فوق العاده در درمان و بهبودی بسیاری از مشکلات و بیماری های ناشی از ویروس داره و همچنین مانع از تکثیر ویروس نیز می شود.

 

بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن از ارگان ها، سلول ها، بافت ها و پروتئین های مختلفی تشکیل شده است. اینها با همکاری یکدیگر از بدن در برابر عوامل بیماری زا از جمله باکتری، ویروس و ...مراقبت و محافظت می کنند و باعث میشن تا همیشه بدن سالمی داشته باشیم.

هنگامی که سیستم ایمنی بدن با یک عامل بیماری زا مواجه بشه، یک پاسخ ایمنی برای مقابله با این عامل بیماری زا در بدن ایجاد میشه. در این مواقع، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی آزاد میکنه که به آنتی ژن های موجود در پاتوژن متصل شده و عوامل بیماری زا رو از بین می برند.

به همین دلیل هست که گفته میشه در مواقع بیماری، بهترین کار این هست که سیستم ایمنی بدن رو به بهترین شکل ممکن تقویت کنید. برای مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از این ویروس هم لازمه تا با استفاده از بهترین مواد غذایی که در ادامه معرفی کرده ایم، سیستم ایمنی بدن رو تقویت کرده و در برابر این بیماری مقاوم شوید!

 

بلوبری

 

بلوبری

 

بلوبری، دارای نوعی فلاونوئید به نام آنتوسیانین هست که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هست. یک مطالعه مهم در این زمینه ثابت کرده است که فلاونوئیدها نقش اساسی در سیستم دفاعی دستگاه تنفسی دارند.

در واقع افرادی که از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید استفاده می کنند، احتمال ابتلا به عفونت دستگاه تنفس فوقانی و سرماخوردگی در انها به شدت کاهش می یابد.

 

کلم بروکلی

 

کلم بروکلی

 

کلم بروکلی یک منبع عالی از ویتامین C هست و همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قوی هست که اگر به طور مرتب در برنامه غذایی مورد استفاده قرار بگیره، میتونه تاثیر فوق العاده ای در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشه.

 

اسفناج

 

اسفناج

 

اسفناج حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های بسیار زیادی از جمله فلاونوئید، کاروتنوئید، ویتامین C و ویتامین E هست که هر کدام از این ترکیبات به نوبه ی خود، تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. علاوه بر این فلاونوئیدها تاثیر خیلی زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های مشابه از جمله کرونا رو هم دارند.

 

سیر و زنجبیل

 

سیر و زنجبیل

 

همونطور که در بالا اشاره، شد سیر و زنجبیل دارای خاصیت ضد ویروسی هستند و به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی و انتی اکسیدانی نیز، تاثیر خیلی خوبی در تقویت سیستم ایمنی بدن هم دارند. علاوه بر این، سیر رو میتونیم به عنوان یکی از بهترین درمان های خانگی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و موارد مشابه هم معرفی کنیم. 

 

ویتامین C

 

مواد غذایی دارای ویتامین سی

 

پرتقال، لیمو و کیوی یک منبع فوق العاده از ویتامین C هستند و معمولا افراد در هنگام مواجه با علائم سرماخوردگی، خیلی سریع و فوری به سراغ این ویتامین می روند. ویتامین C نه تنها کمک میکنه تا روند بهبودی سرماخوردگی سریع تر بشه بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک میکنه تا در برابر این مدل از بیماری ها مقاوم تر شوید.

 

فلفل دلمه قرمز

 

فلفل دلمه قرمز

 

اگر در استفاده از قند موجود در میوه ها دارای محدودیت هستید، میتونید فلفل قرمز رو در برنامه غذایی خودتون بگنجونید و از یک منبع سرشار از ویتامین C بهره مند بشید و سیستم ایمنی بدن رو به بهترین شکل ممکن تقویت کنید.

 

بادام و ویتامین E

 

مواد غذایی دارای ویتامین ای

 

ویتامین E یکی دیگه از ویتامین های ضروری و لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن هست. بادام سرشار از ویتامین و چربی های سالم هست که اگر به اندزاه کافی در رژیم غذایی گنجانده شود، میتواند در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر و کارآمد باشه. استفاده از نصف فنجان بادام در طول روز میتونه 100 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E رو تامین کنه.

از دیگر مواد غذایی دارای ویتامین E میتونیم به روغن جوانه گندم، دانه آفتابگردان، فندق و کره بادام زمینی اشاره کنیم.

 

زینک یا روی

 

مواد غذایی دارای زینک

 

زینگ یا روی، یکی از مواد معدنی اساسی هست که در برخی سلول های ایمنی بدن نقش دارد. کم بودن مقدار زینک در بدن میتونه عملکرد سیستم ایمنی بدن رو با اختلال مواجه کنه. از بهترین مواد غذایی حاوی زینک میشه به صدف خوراکی، لوبیای پخته، بادام هندی، سبوس و نخود اشاره کنیم. البته میتونید با مشورت و تجویز پزشک، در صورت نیاز از مکمل های روی نیز استفاده نمایید. (خواص بی نظیر زینک برای سلامت بدن)

 

کاروتنوئیدها

 

میوه و سبزیجات رنگی

 

کاروتنوئیدها دسته ای از رنگدانه ها هستند که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارند و نوعی انتی اکسیدان هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسیار مهمی دارند. هنگام مصرف، کاروتنوئیدها به ویتامین A تبدیل م شوند تا هضم و جذب راحت تر و بهتری در بدن داشته باشند. هویج، کلم پیچ، زردآلو، پاپایا و انبه بهترین منابع غذایی طبیعی دارای کاروتنوئید هستند.

 

امگا 3 و اسیدهای چرب

 

اسید چرب امگا3

 

اسیدهای چرب امگا 3، نوعی اسید چرب ضروری هستند که برای سرکوب التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن، لازم و ضروری اند. استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 در برنامه غذایی میتونه از سیستم ایمنی بدن در برابر اختلالاتی که داره، محافظت کنه و مقاومت بدن در برابر عفونت ها و ویروس ها رو افزایش میده. از بهترین منابع غذایی حاوی امگا3 میشه به ماهی روغنی از جمله ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین، شاه ماهی، دانه کتان، گردو و ... اشاره کرد.

 

مواد غذایی با طبع گرم برای مقابله با ویروس کرونا

گفته می شود استفاده از مواد غذایی که دارای طبع گرم هستند، میتونن تاثیر خوبی در پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس داشته باشند و بهتره در مدت زمانی که این ویروس در کشور وجود داره و احتمال ابتلا به کرونا ویروس، بیشتر از هر زمان دیگری هست، با استفاده از مواد غذایی ضد ویروسی، مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و همچنین مواد غذایی دارای طبع گرم، بدن رو در مقابل این ویروس مقاوم کنید و از سلامتی بدن به بهترین شکل ممکن مراقبت نمایید.

 

غذا با طبع گرم

 

غذاهایی که دارای مزاج و طبع گرم هستند

قیمه، فسنجان، خورشت کرفس، قورمه سبزی، سبزی پلو، دم پختک، شیرین پلو، مرصع پلو، کوفته ریزه، تاس کباب، کوکو سبزی، شامی، آش شله قلم کار، اشکنه، کله جوش، آبگوشت، سمنو، کاچی، کباب کوبیده، کباب برگ، بریانی، فلافل نخود، حلیم گندم، دلمه بادمجان، حلوا، ارده با شیره انگور، ارده با عسل، فسنجان بادام، خورشت به، قلیه ماهی، رنگینک، خورشت کنگر.

 

میوه ها، سبزیجات و خوراکی های دارای طبع گرم

انجیر، به، انواع توت، شلغم، هویج، آناناس، انبه، خرما، نارگیل، چای دارچین، موم عسل، هل، خردل، کرفس، پسته، فندق، بادام، کنجد، لوبیا قرمز، قیسی، گلابی، گوشت کبوتر، گوشت اهو، گوشت شترمرغ، شیر میش، شیر شتر. (غذاهای گرم مزاج + ویژگی افراد با طبع گرم)

 

نقش حیوانات خانگی در انتقال ویروس کرونا

 

حیوانات خانگی

 

به گفته سازمان جهانی بهداشت (who) هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا وجود نداره. اما با این حال لازمه بعد از تماس با این حیوانات، دستهاتون رو به خوبی با آب و صابون شست و شو بدید. با این کار شما خودتون رو در برابر باکتری های مقاومی مانند E.coli و Salmonella که معمولا بین انسانها و حیوانات اهلی و خانگی مشترک هست، محافظت خواهید کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو