بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان


منبع: تالاب

227

1398/12/15

00:15


بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان

استاد محمدرضا شجریان موسیقی دان معروف کشورمان که از دقایقی قبل خبر فوت ایشان در عده ای از شبکه های اجتماعی درج شده بود متولد یکم مهرماه 1319 بوده در شهر مشهد مقدس به دنیا آمده است که بیوگرافی محمدرضا شجریان و همسرش را در ادامه در سایت تالاب مرور خواهیم کرد.

 

استاد محمدرضا شجریان یکی از بهترین خواننده های ایرانی و هم چنین قاری قرآن است و موسس گروه موسیقی شهناز است. محمدرضا شجریان اکنون به سن 80 سالگی به سر میبرد و این هنرمند خوش صدا تاکنون 2 بار ازدواج کرده است.

 

وی در طول دوره زندگی اش شاگردان بسیاری را در عرصه موسیقی پرورش داد که از جمله آن ها می توان به ایرج بسطامی و حسام الدین سراج اشاره کرد.

 

عکس های محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

نام اصلی : محمدرضا شجریان

تاریخ تولد : ۱ مهر ۱۳۱۹ مشهد

سبک‌«ها»: موسیقی اصیل ایرانی

ساز «ها» : سنتور

سال‌های‌ فعالیت آواز: ۱۳۴۶ تاکنون

همسرها : فرخنده گل افشان – کتایون خوانساری

فرزندان : راحله افسانه مژگان همایون رایان 

 

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان

پدر محمدرضا شجریان قاری قرآن بوده است و به همین دلیل این استاد فرهیخته از کودکی تحت تعلیم پدر قرار گرفت و در سن 12 سالگی از رادیو خراسان قرآن تلاوت می‌کرد. استاد محمدرضا شجریان در سن 19 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پدرش برای وی یک مربی موسیقی اصیل ایرانی را فرا خواند.

 

محمدرضا شجریان در آنتوان جوانی به دلیل صدای خوبی که داشت مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت و در حدود سی سال ربنای ماه رمضان را میخواند. وی یک سال پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به تدریس قرآن مشغول شد و سرانجام پس از 30 سال ممنوع الصدا شد.

 

محمدرضا شجریان پس از اتمام دوره تحصیل به مدت 15 سال معلم شد و تا سال 1347 دبیر آموزش و پرورش شهرستان رادکان در استان خراسان رضوی بود.

 

محمدرضا شجریان

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

ازدواج و همسران محمدرضا شجریان

ازدواج اول محمدرضا شجریان در سال 1340 و در سن 21 سالگی رخ داده است و فرخنده گل افشان همسر اول محمدرضا شجریان شد که از این پیوند زناشویی یک پسر به اسم همایون و سه دختر دارد.

 

استاد محمدرضا شجریان در نخستین تابستان سال 1370 بعد از سی سال زندگی مشترک از همسر اولش طلاق گرفت. کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان است که هم اکنون با او زندگی میکند.

 

این زوج در سال 1370 با وجود اختلاف سنی که داشتند زندگی شان بادوام تر بوده است. ازدواج استاد شجریان در سن 53 سالگی رخ داده است و یک همسر جوان 26 ساله را اختیار کرد. حاصل ازدواج دوم استاد محمدرضا شجریان یک پسر به اسم رایان است که در سال 76 در کشور کانادا به دنیا آمد.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

اوج شهرت استاد شجریان

محمدرضا شجریان در سال 1354 و در سن 35 سالگی در جشن هنر شیراز شرکت کرد و به همراه یک اکیپ موسیقی اجرای زنده داشت و در سال 54 در سن 37 سالگی در تلاوت قرآن کشوری اول شد و به شهرت رسید. از شروع دهه 70 شهرت جهانی استاد شجریان نیز شروع شد. وی به دلیل صدای خوشی که داشت در سال 78 موفق به دریافت جایزه پیکاسو سازمان یونسکو شد و از سال 1379 همکاری با حسین علیزاده و کیهان کلهر را آغاز کرد و سرانجام در دهه 1380 از او به عنوان افسانه موسیقی شرق جهان یاد شد.

 

بیماری استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان سال 95 با پیام‌های تبریک فراوانی از سوی دولتمردان و چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری کشور همراه بود و در میان تمام این تبریک‌های ریز و درشت، یک تبریک از همه ی ي بارزتر بود، تبریکی که یک شوک بزرگ به جامعه موسیقی و طرفداران موسیقی سنتی کشور وارد کرد و موجی از نگرانی در میان طرفداران محمدرضا شجریان به راه انداخت.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، در پیام نوروزی‌اش اعلام کرد که، حدود 15 سالی می‌شود که با مهمانی در وجودش خو گرفته است، مهمانی که بعدها از سوی نزدیکان استاد و عده ای از خبرگزاری‌ها اعلام شد که سرطان کلیه بوده و دوستی دیرینه استاد با این بیماری، باعث شده است که او مو های سرش را برای ادامه مسیر درمان‌هایش بتراشد.

 

محمدرضا شجریان از سوی دیگر، دکتر حسن هاشمی، وزیر بهداشت، هم در اینستاگرامش از گفتگوی تلفنی‌اش با استاد خبر داد و نوشت که خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ایشان خوب است و روند درمانی‌شان به خوبی صورت میگیرد و ایشان احتمالا طی دو تا سه ماه آینده به ایران بازمی‌گردد، تا روند درمانی خود را در کشور ادامه ‌دهد. به همین بهانه، در گفتگویی با دکتر سروش راد، فوق‌تخصص هماتولوژی و انکولوژی، سعی کرده‌ایم، اطلاعات بیشتری درباره علل، علایم و درمان‌های سرطان کلیه و وضعیت فعلی استاد به دست آوریم.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

علت مرگ استاد محمدرضا شجریان

ساعتی پیش اخبار موثق از درگذشت استاد محمدرضا شجریان، در بیمارستان جم تهران خبر داد این خبر اکنون توسط همایون شجریان تکذیب شد استاد محمدرضا شجریان شب گذشته و بر اثر وخامت بیماری به بیمارستان جم در تهران منتقل شد. از شب گذشته خبرهایی درباره درگذشت ایشان منتشر شده بود که امروز تمامی این خبرها از سوی تیم پزشکی بیمارستان تکذیب شد.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

استاد شجریان درگذشت

ساعتی پیش طی یک خبر موثق به خبرنگار عصر ایران، خبر فوت محمدرضا شجریان تایید شده‌ است. با این حال لحظاتی پیش همایون شجریان این خبر را تکذیب کرد. علت مرگ محمدرضا شجریان سرطان است و خوشبختانه خبر درگذشت ایشان درست نبود و مـا برای استاد بی‌همتای آواز ایران آرزوی طول عمر داریم و از همه ی ي مردم ایران به‌خصوص خانواده ایشان عذرخواهی می‌کنیم.

 

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

تحصیلات محمدرضا شجریان

استاد محمدرضا شجریان فارغ‌التحصیل دیپلم دانشسرای عالی «تربیت معلم مشهد» می باشد و در کنار خواندن درس به قرائت قرآن هم مشغول بوده است. محمدرضا شجریان در سن بیست و هفت سالگی با یکی از بهترین نوازندگان سه تار آشنا گردید و که ایشان اسماعیل مهرتاش نام داشتند و محمدرضا تصمیم گرفت در کلاس های این استاد ساز سه تار شرکت کند.

 

محمدرضا شجریان در سال 1347 و در سن 28 سالگی در کنار موسیقی، خوشنویسی را زیر نظر حسن میرخانی شروع کرد و به دلیل هوش سرشاری که داشت بعد از 2 سال موفق به اخذ درجه ممتازی شد.

 

محمدرضا شجریان در دوره تحصیل به دلیل خط خوشی که داشت همواره مورد حمایت اساتید بزرگ قرار می گرفت و بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرای عالی با ساز سنتور آشنا و شروع به یادگیری این ساز نزد استاد جلال اخباری کرد.

 

در سال 1350 و در سن 31 سالگی زیر نظر فرامرز پایور استاد موسیقی شروع به یادگیری سنتور و ردیف های آوازی کرد و همزمان زیر نظر چند تن دیگر از اساتید شیوه های تصنیف خوانی را فرا گرفت.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

آلبوم آهنگ های محمدرضا شجریان

استاد شجریان به احترام پدرش که از قاریان معروف مشهد بودند، و میخواستند خاندان شجریان با خواندن قرآن شهرت داشته باشند، با نام سیاوش بیدگانی آثارش را ارائه می‌کرد اما در دهه 50 با اجازه پدر نام شجریان در آواز ایرانی شنیده شد.

 

محمدرضا شجریان بعدها و در اواخر دهه 50 به گروه چاووش پیوست که قطعه معروف سپیده «ایران ای سرای امید» برای همان دوران است. محمدرضا شجریان پس از انقلاب هم به فعالیت‌اش در زمینه آواز ایرانی ادامه که عمده فعالیت‌های او به همراه پرویز مشکاتیان، آهنگساز صاحب سبک و نوازنده چیره دست سنتور بود.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

ورود به عرصه خوانندگی

استاد محمدرضا شجریان با اسم مستعار سیاوش بیدگانی، خوانندگی را آغاز کرد و در ابتدا در شبکه های رادیویی آواز میخواند.به گزارش سایت پارس ناز او از همان دوران جوانی عاشق خوانندگی بود. محمدرضا شجریان، استاد بی بدیل آواز ایران است که طی نیم قرن، جاوادانه‌های بزرگی در موسیقی ایران خلق کرده‌ است.

 

طبق آن چه اساتید و کارشناسان موسیقی باور دارند، استاد محمدرضا شجریان صدای بی‌ همتای یک قرن گذشته موسیقی ایران بوده‌است. او کار حرفه‌ ای اش را با تلاوت قرآن و در دهه 30 شمسی آغاز کرد.

 

در دهه 40 شمسی به تهران آمد و موسیقی را نزد اساتیدی چون احمد عبادی و اسماعیل مهرتاش فراگرفت. در دهه 50 شمسی سنتور نوازی و ردیف آوازی ایران را نزد استاد فرامز پایور آموخت و در مکتب اساتیدی چون نورعلی‌خان برومند با شیوه آوازی سید حسین طاهرزاده آشنا شد. او هم چنین ردیف آوازی را در مکتب استاد عبدالله دوامی نیز آموخته است.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

کنسرت های جهانی محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان از سال 1370 با همکاری مرتضی عیان و پیرنیاکان کنسرت های جهانی اش را کلید زد. وی در کنسرت های خارج از کشور آلبوم های معروفی چون، دل مجنون و پیام نسیم را اجرا کرد و در آنجا هم بسیار خوب و موفق عمل کرد.

 

ممنوع الصدا شدن محمدرضا شجریان

شجریان در دهه 80 به همراه استاد حسین علیزاده و استاد کیهان کلهر و پسرش همایون شجریان تور کنسرتی را در اروپا و کشور کشور آمریکا برگزار میکند که حاصل ان چندین آلبوم موسیقی شد. در اواخر دهه 80 شمسی محمدرضا شجریان به دلایلی پخش آثارش را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ممنوع کرد و از آن تاریخ دیگر موفق به برگزاری کنسرت در ایران نشد. اما فعالیت‌های او در نقاط مختلف جهان ادامه داشت. در دهه 90 دچار بیماری سختی شد که برای درمان به کشور کشور آمریکا رفت و مدتی آنجا بود و سپس در حالی‌که گفته می ‌شد حال جسمانی او بهتر شده به ایران بازگشت.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

 

صفحه اینستاگرام محمدرضا شجریان

همایون پسر استاد شجریان در پیج اینستاگرام officialshajarian نوشت:عزیزان خواهشمندم به شایعات توجه نفرمایید و به انها دامن نزنید. پدر بخاطر مشکلات ریوی که ناشی از بیماری قبلیشون هست و در دو هفته اخیر کمی ادامه دار شده است تحت مراقبت و رسیدگی های ویژه هستند و وضعیتشان از دیروز بهتر شده است. خواهشمندم خبر صحیح را فقط و فقط  از طریق صفحه اینستاگرام اینجانب دنبال کنید.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

جمع زیادی از مردمی که نگران حال استاد ‎شجريان هستند آمده‌ اند مقابل بیمارستان جم.آقای ‎صدیق تعریف آمدند و گفتند خبر فوت ایشان کذب است.مردم باور نکرده‌ اند و با وجود درخواست پلیس متفرق نمیشوند.

بیوگرافی محمدرضا شجریان + عکس های محمدرضا شجریان

تصاویر محمدرضا شجریان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو