تاثیر شایعه فوت استاد شجریان بر انتخابات ۹۸

منبع: برترین ها

89

1398/12/15

09:54


عضو جبهه پیروان درباره پایین بودن مشارکت در انتخابات می گوید: یکی هراسی است که در بین مردم درباره کرونا ایجاد کردند. دوم شایعاتی بود که شب انتخابات مثل فوت آقای شجریان پخش کردند که اینها بر روی روحیه مردم تاثیر منفی داشت.

خبرآنلاین: عضو جبهه پیروان درباره پایین بودن مشارکت در انتخابات می گوید: یکی هراسی است که در بین مردم درباره کرونا ایجاد کردند. دوم شایعاتی بود که شب انتخابات مثل فوت آقای شجریان پخش کردند که اینها بر روی روحیه مردم تاثیر منفی داشت.

حسن غفوری فرد، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری که در سوابقش از استانداری گرفته تا وزارت و مشاورت رئیس جمهور و نمایندگی را به ثبت رسانده می گوید یکی از علل پایین آمدن مشارکت در انتخابات هراس افکنی از کرونا بود.

او حتی شایعه فوت استاد شجریان را هم در این موضوع دخیل می داند و البته به اصلاح طلبان هم کنایه می زند که انتخابات را تشریفاتی دانسته و از عدم ارائه لیست سخن می‌گفتند. بخشی از گفتگوی خبرآنلاین با نماینده ادوار مجلس را بخوانید؛

آقای غفوری فرد! فکر می کنید بدنه رای اصولگرایان در انتخابات اسفندماه پای صندوق آمدند و به آنها رای دادند یا آنکه در غیاب رقیب اصلاح طلب بود که این نتیجه رقم خورد؟

سطح مشارکت نسبت به دوره های قبل یک مقدار پایین تر بود که فکر می کنم دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. یکی هراسی است که در بین مردم درباره کرونا ایجاد کردند. دوم شایعاتی بود که شب انتخابات مثل فوت آقای شجریان پخش کردند که اینها بر روی روحیه مردم تاثیر منفی داشت.

شایعه درگذشت استاد شجریان ساعت ۱۱ شب روز انتخابات یعنی نیم ساعت مانده به پایان زمان رای گیری پخش شد.

نه از شب قبل بود. این شایعه شب قبل از انتخابات پخش شد.

یعنی پایین بودن درصد مشارکت را فقط بخاطر کرونا و شایعه درگذشت استاد شجریان می دانید؟

نه عوامل مختلفی نقش داشت، یکی از آن دلایل این شایعات بود. دیگری ترسی که در ارتباط با کرونا در دل مردم ایجاد کردند بود. این شایعات تاثیر بسیار منفی بر روی کل مردم داشت. گروه های اصلاح طلب نیز اعلام کرده بودند ما نمی آییم یا می آییم و لیست نمی دهیم. در صورتی که بسیاری از این ها با حقیقت فاصله فراوان داشت. از ۳۰ نفر نمایندگان اصلاح طلب تهران ۲۲-۲۳ نفر تایید صلاحیت شده بودند. بنابراین اینکه ما هیچ کس را نداریم حرفی کاملا خلاف واقع بود. در تهران حداقل ۲۳ نفر از لیست قبلی آنها حضور داشتند و تایید صلاحیت شده بودند.

آنها دائما اعلام می کردند که انتخابات تشریفاتی است. این ها اثر منفی داشت و متاسفانه باعث تفرقه در بین مردم شد؛ مردمی که هم در تشییع جنازه سردار قاسم سلیمانی و هم در ۲۲ بهمن با آن شور شرکت کرده بودند با این شایعات یک مقدار ترسیدند. اما اگر به روحیه ای که مردم برای ۲۲ بهمن یا حرکت خودجوش تشییع جنازه شهید سلیمانی داشتند صدمه وارد نمی‌شد، حتما آن شور برای مجلس هم وجود می داشت. اما این صحبت ها که "انتخابات معنی ندارد"، "ما هیچ کس را نداریم"، "رد صلاحیت کردند" و "انتخابات تشریفاتی است" بسیار تاثیرگذار بود، آن هم در زمانی که بیشتر از همیشه به وحدت احتیاج داریم. مخصوصا این موضوع کرونا الان جهانی شده و همه نیروها باید به مردم روحیه دهند و آنها را به فعالیت، کمک، یکپارچگی و وحدت تشویق کنند.

اگر عواملی که می گویید نبود میزان مشارکت چقدر فرق می کرد؟

من قبلا پیش بینی کرده بودم که مشارکت بالای ۵۰ درصد می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو