اصول نگهداری و پرورش گل آشلانتوس

اصول نگهداری و پرورش گل آشلانتوس


منبع: آرگا

173

1398/12/16

02:42


بهتر است بدانید که گیاه آشلانتوس در واقع از دسته گیاهان بومی اروپا به شمار می آید که البته امروزه در سراسر جهان مورد کشت قرار می گیرد و به همین منظور سعی داریم تا شما را با چگونگی پرورش گل آشلانتوس در محیط خانه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

اصول نگهداری و پرورش گل آشلانتوس

بهتر است بدانید که گل آشلانتوس در واقع گیاهی یک ساله است که برگ های آن به طول ۲ الی ۳ سانتی متر رشد خواهد کرد و دارای لکه های رندگی مانند بنفش و قرمز می باشد. توجه داشته باشید که این گیاه در برابر سرما بسیار حساس است و به دلیل برگ های رنگی و باریکی که دارد اغلب افراد به پرورش گل آشلانتوس می پردازند.

پرورش گیاه آشلانتوس

این گیاه در واقع از دسته گیاهان آمارانتوس است که سال ها در ایران مورد کشت قرار می گیرد و کشت آن در حاشیه های گلکاری شمال کشور رایج است. این گیاه که از گیاهان یک ساله محسوب می شود بسیار کوتاه است و به دلیل برگ های زیبایش کشت می شود. توجه داشته باشید که این گیاه دارای گل های سفید و غیر قابل تشخیص می باشد و اغلب بر روی سنبله جانبی گیاه رشد می کند. این گیاه قادر است تا ارتفاع ۱۰۰ سانتی متر و گاهی نیز تا ۱۵۰ سانتی متر رشد کند و توجه داشته باشید که برای رشد نیاز به آفتاب کامل دارد و با قرارگیری در محیط های سایه رشد خوبی نخواهد داشت. بهتر است بدانید که روند پرورش گل آشلانتوس را می توان پیش از آغاز فصل بهار در محیط خانه و یا گلخانه انجام داد و با آغاز فصل بهار آن را به زمین منتقل نمود. توجه داشته باشید که بسته به منطقه کشت گیاه حدود ۶۰ الی ۱۱۰ روز طول خواهد کشید تا گیاه وارد مرحله گلدهی شود.

چگونگی پرورش گل آشلانتوس

دستورالعمل کشت گیاه آشلانتوس:

اگر قصد کاشت و پرورش گل آشلانتوس را دارید بایستی یک ترکیب خاک عالی ایجاد کنید و سپس سطح خاک را خوب صاف نمایید و پس از پی از پاشیدن بذر ها سطح خاک را به خوبی آبیاری نمایید و بعد اقدام به پاشیدن بذر ها بکنید. پس از ریختن بذر ها داخل خاک لازم است تا حدود نیم سانت کود دامی پوسیده شده به خاک اضافه نمایید و مجدد آبیاری کنید.

اما اگر تنها مقدار کمی از بذر ها تهیه نموده اید و سعی دارید آن ها را به اندازه چندین گلدان پرورش دهید بایستی از روشی که در ادامه بیان کرده ایم استفاده نمایید:

در این روش بایستی ظرفی که برای پرورش استفاده می کنید کوچک باشد.

حالا گلدان خود را از ترکیبی که در بالا بیان شده پر کنید و سپس به خوبی آبیاری نمایید تا خاک به خوبی نشست پیدا کند. سپس بذر ها را بر روی بستر کشت بپاشید و حدود نیم سانت بر روی آن کود بریزید و مجدد آبیاری کنید.

اگر کود دامی در دسترس نداشتید می توانید از ورمی کمپوست و یا پیت ماس استفاده نمایید و اگر هم هر دوی این ها در دسترس نبودند از همان خاکی که ترکیب کرده اید برای روی بذر ها استفاده نمایید.

پس از اینکه بذر ها جوانه زدند و گیاه حدود ۵ الی ۸ رشد کرد بایستی آن ها را از گلدان خارج نموده و در جای اصلی بکارید.

مراحل کاشت گیاه آشلانتوس

شرایط لازم برای کاشت گیاه آشلانتوس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به فراهم کردن شرایط و اصولی دارند که بایستی شما آن را فراهم آورید به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول لازم برای پرورش گل آشلانتوس پرداخته ایم که می توانید در این زمینه از آن بهره بگیرید:

آبیاری:

بهتر است بدانید برای اینکه پرورش گل آشلانتوس به خوبی انجام شود بایستی نیاز آبی آن به صورت کامل رفع گردد و لازم است که به صورت قطره ای،سیستم نشتی و جوی مورد آبیاری قرار بگیرد و توصیه می شود که برای جلوگیری از تنش های آبی توصیه می شود که هنگام صبح و یا در پایان روز آبیاری را انجام دهید. توجه داشته باشید که بایستی از بروز تنش خشکی در گیاه جلوگیری نمایید زیرا این کار باعث کوتاهی قامت و تولید تاج ضعیف خواهد شد و به همین خاطر بایستی در روند آبیاری گیاه خود نظارت کاملی داشته باشید.

آبیاری لازم برای رشد گیاه آشلانتوس

نور:

توجه داشته باشید که گل آشلانتوس برای رشد خود نیاز به نور کامل خورشید دارد و با قرار گرفتن در شرایط سایه رشد خوبی را نخواهند داشت. از آنجایی که راندمان تولید در گیاه بسیار بالا است برای بهره برداری از توانایی های گیاه بایستی آب و مواد غذایی مورد نیاز آن تامین گردد. از آنجایی که گیاه آشلانتوس گیاهی کوتاه قامت است معمولا روند رشد آن نیز با کوتاه شدن روز های تابستان آغاز می گردد.

خاک:

بهتر است بدانید که خاک های غنی از مواد آلی و حاصلخیز برای پرورش این گیاه مناسب هستند ولی از آنجایی که این بسیار کم توقع است در خاک های فقیر نیز می تواند به خوبی رشد کند. توجه داشته باشید خاک های خنثی و کمی اسیدی برای رشد این گیاه مناسب هستند و باعث توسعه اندام های هوایی گیاه خواهند شد. توصیه می شود که برای تقویت خاک گلدان و جلوگیری از مشکلاتی که مانع جوانه زنی و رشد آن می شود از مواد آلی استفاده نمایید.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت آشلانتوس

دما:

بهتر است بدانید که گیاه آشلانتوس برای تولید مناسب و انجام فرآیند فتوسننتز نیاز به دمای مناسب دارد و به همین خاطر یکی از عوامل محدود کننده رشد آن دمای پایین می باشد. توجه داشته باشید که دمای مناسب برای رشد این گیاه ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد و با وجود این دمای مشخص گیاه باز هم می تواند با شرایط جوی مختلف کشور سازگار شود. توجه داشته باشید دمای پایین ۱۵ درجه برای رشد و پرورش این گیاه مناسب نمی باشد و به تدریج روند رشد آن متوقف خواهد شد و در نهایت از بین خواهد رفت.

بیماری ها و آفات موجود در گیاه آشلانتوس:

توجه داشته باشید که پوسیدگی ریشه و لکه برگی ها از دسته شایع ترین بیماری های موجود در این گیاه هستند که در اثر عواملی مختلفی ایجاد می شوند. برای مقابله با این بیماری های گیاه بایستی با نکاتی مانند عدم استفاده از آبیاری بارانی،تراکم مناسب،حذف برگ ها و شاخه های اضافی برای کاهش رطوبت اضافی توجه داشته باشید. همچنین این گیاه ممکن است مورد هجوم آفاتی مانند امنیا و لارو آگروتیس قرار بگیرد که در مرحله جوانه زنی می توانند خسارات شدیدی را به گیاه وارد کنند و روند رشد گیاه و پرورش آن را با اختلال روبرو سازند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو