بررسی مزدا ۳ جدید و شناخت ویژگی های مثبت و منفی این خودروی محبوب ژاپنی

بررسی مزدا ۳ جدید و شناخت ویژگی های مثبت و منفی این خودروی محبوب ژاپنی


منبع: آرگا

138

1398/12/17

17:43


خودروی مزدا ۳  جدید از امکانات و تجهیزات عالی با پیشرانه قوی و شتاب بسیار بالا بهره مند می باشد و توانست در کمتر از چند سال جایگاه ویژه ای در بازار خودوری جهان به دست آورد. همچنین طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب کند. این مقاله مزدا ۳ جدید را مورد بررسی قرار می دهد.

بررسی مزدا ۳ جدید و شناخت ویژگی های مثبت و منفی این خودروی محبوب ژاپنی

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزدا ۳ جدید بپردازیم. مزدا ۳ جدید با ظاهری جذاب و عملکرد مناسب پیشرانه از آغاز ورود به بازار بسیار مورد استقبال قرار گرفت و با فروش خوبی روبرو شد. این خودرو با امکانات زیاد، پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی و گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک تجربه رانندگی بی نظیری را به ارمغان خواهد آورد.  همچنین مزدا ۳ جدید موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا گردیده است.

شناخت و بررسی مزدا ۳ جدید

  

بازنگری مزدا 3 جدید

گروه بهمن خودرو از سال ۱۳۳۸ به همکاری با شرکت بزرگ مزدا پرداخته است و از سال ۱۳۸۶ خودروی مزدا ۳ پر طرفدار را به بازار کشور ارائه نمود. این خودرو محبوبترین محصول شرکت مزدا در تمام دنیاست که از طراحی جذاب و  جوان پسند، سواری هیجان انگیز، کیفیت خوب و امکانات رفاهی متعددی بهره می برد. در سال ۱۳۸۹ شرکت بهمن خودرو بعد از سه سال، نسل دوم مزدا ۳ را جایگزین نسل اول نمود. مزدا ۳ جدید از تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری بهره مند بوده و همچنین مدرن تر نیز می باشد.

به طور کلی همه نسل های مزدا ۳ از طراحی جوان پسندی برخوردار بوده و در کشور ما نیز بسیار مورد توجه خریداران جوان می باشد. مزدا ۳ نیو در دو مدل صندوقدار (سدان) و هاچبک تولید شده که نسخه هاچبک در آغاز در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفت اما اندکی بعد از فروش نه چندان خوب، تولید آن متوقف شد. اما تیپ سدان آن از طرفداران بیشتری برخوردار است.

مشخصات فنی مزدا 3 جدید

بعد از تحریم های کمپانی وارد کننده از سوی شرکت مادر و کاهش قطعات و لوازم  خودرو  قیمت مزدا ۳ به طور ناگهانی افزایش یافت  و این امر فروش مزدا۳ را با افت مواجه ساخت. استهلاک خودرو مزدا ۳ کم می باشد و از بازار دست دوم خیلی خوبی نیز بهره می برد. از رقبای اصلی این خودرو می توان به کیا سراتو ، هوندا سیویک ، هیوندای النترا و میتسوبیشی لنسر اشاره نمود. مزدا ۳ جدید در چهار تیپ مختلف ارائه شده است که از نظر مشخصات فنی همه تیپها از لحاظ پیشرانه تفاوت قابل ملاحظه ای با یکدیگر نداشته اما از نظر امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می شود و سپس مشخصات خودرو مزدا ۳ جدید مورد بررسی قرار می گیرد.

بررسی تیپ های یک تا چهار مزدا ۳ جدید

بررسی تیپ یک: مزدا ۳ جدید

 

تیپ یک ساده‌ترین نسخه مزدا ۳ جدید می باشد و از آپشن های کمی مانند دسته دنده پی وی سی، فرمان پلی اورتان، رادیو ، پخش CD و کاست برخوردار است. در سالهای اخیر به دلیل امکانات خیلی کم و محبوبیت کمتر تولید آن متوقف شده است. در این تیپ آپشن هایی مانند روکش چرمی صندلی و سانروف مشاهده نمی شود.

بررسی تیپ دو : مزدا ۳ جدید

 

در این تیپ امکانات رفاهی بیشتری مانند روکش صندلی و فرمان چرمی، رادیو پخش CD ، دسته دنده چرمی، گرم کن صندلی و سقف شیشه ای وجود دارد.

بررسی تیپ سه: مزدا ۳ جدید

در این تیپ، علاوه بر همه امکانات رفاهی تیپ  دو ، سپر و جلو پنجره ای اسپرت، برف پاک‌ کن خودکار همراه با سنسور باران، چراغ جلو با ویژگی روشن و خاموش شدن اتوماتیک  و سانروف و در نظر گرفته شده است. در این نسخه امکانات رفاهی بالاتر از استانداردهای خودروهای داخلی بوده و بالطبع قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

 

بررسی تیپ چهار : مزدا ۳ جدید

این تیپ کاملترین نسخه مزدا ۳ می باشد که امکانات و آپشن های زیادی  همچون سانروف، شش عدد کیسه هوا، فرمان الکتروهیدرولیک،  سیستم تهویه مطبوع خودکار، صندلی‌ راننده برقی با قابلیت تنظیم در چهار سمت ، چراغ‌های هالوژن با قابلیت روشن و خاموشی خودکار، چرخش چراغ‌ در داخل پیچ‌، و سیستم سنجش میانگین مصرف سوخت، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک، دوربین دید عقب ، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان و … اشاره نمود. به طور کلی می‌توان گفت که تیپ سه و چهار مزدا ۳ از لحاظ آپشن هایشان، تقریبا در ردیف خودروهای لوکس با رده قیمتی متوسط قرار می گیرند.

تیپ 4 مزدا 3 جدید

بررسی ظاهر مزدا ۳ جدید

از لحاظ ظاهری این خودرو نسبت به نسل قبلی خود با تغییراتی مانند آینه های الکتروکرومیک، جلو پنجره ای متفاوت و  چراغ های مه شکن ال ای دی همراه می باشد. در روی بدنه خودرو خطوط مواج زیادی مشاهده می شود که سبب اسپرت شدن و عضلانی تر به نظر رسیدن خودرو گردیده است. در نمای جلویی خودرو چراغهای زاویه دار ، کشیده در هماهنگی کامل با بدنه، مشاهده می شود که بر جذابیت مزدا ۳ جدید افزوده است. این چراغ ها در ترکیب یا جلو پنجره ای و گلگیرها نیز نمایی ویژه و جوان پسند را خلق نموده اند. در نمای پشتی نیز چراغهای کشیده و بالچه انتهایی ترکیب زیبایی با صندوق عقب مزدا ۳ ایجاد می کنند. به طور کلی  این خودرو ظاهری بسیار خوش چهره و خوش استایل دارد و نگاه هر بیننده ای را به سمت خود جلب خواهد کرد.

 

بررسی طراحی داخلی مزدا ۳ جدید

کابین مزدا ۳ جدید از طراحی مدرن و به روزی برخوردار بوده و در نسخه ‌های کامل مانند تیپ ۴ در مرکز داشبورد آن یک  نمایشگر تعبیه شده است. جنس مواد به کار رفته در داشبورد از پلاستیک باکیفیت بوده و صندلی‌ها دارای روکش چرمی هستند همچنین از ارگونومی خوبی نیز بهره می برند. اما دریچه های تهویه طراحی خیلی ساده ای داشته و مورد انتقاد است. صندلی های جلو فضای کافی برای سرنشینان داشته ولی در عقب سرنشینان با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتی متر اندکی با محدودیت فضای پا و سر مواجه هستند. صندوق عقب از فضای کافی برای گذاشتن وسایل برخوردار می باشد و می توان گفت نسبت به برخی رقبایش طراحی بهینه تری دارد.

 

بررسی پیشرانه  و تست ایمنی مزدا ۳ جدید

این خودرو در بازارهای جهانی با پیشرانه های مختلف ارائه می گردد اما در کشور ما تنها یک نوع از این پیشرانه درنظر گرفته شده است. موتور مزدا ۳ جدید با ظرفیت باک ۵۵ لیتر، ۴ سیلندر  ۱۶ سوپاپه  با حجم موتور ۲ لیتری بوده که توانی برابر با ۱۴۷.۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور تولیدی ۱۸۷ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دارد. این پیشرانه با همکاری جعبه دنده ۵ سرعنه اتوماتیک تیپ ترونیک عملکرد بسیار خوبی دارد. سیستم تعلیق بکار رفته در هر چرخ مستقل بوده و در چرخهای جلو مک فرسون می باشد و برای چرخهای عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک(اتصال چندگانه) استفاده شده است.

کابین مزدا 3 جدید

حداکثر سرعت خودرو ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا صد آن ۹.۲ ثانیه می باشد. مصرف سوخت مزدا ۳ جدید در داخل شهر ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و در مسیرهای خارج از شهر ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و بالاخره مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می باشد. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو ۵ می باشد.

آشنایی با حداکثر سرعت مزدا 3 جدید

در ضمن این خودرو در تست ایمنی توسط موسسه Euro-NCAP موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا گردید. درباره  خلاصه امتیازات هم به غیر از وضعیت ایمنی عابر پیاده که متوسط بوده، در دیگر فاکتورها نمرات مناسبی کسب نموده است. از نظر سیستم ایمنی موجود در این خودرو می توان به سیستم ضد سرقت و دزدگیر،قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده و سیستم قفل دوبله اشاره نمود.

بررسی تجهیزات و امکانات مزدا ۳ جدید

پیشرانه مزدا 3 جدید

این خودرو از امکانات و تجهیزات بسیاری برخوردار می باشد. از جمله این امکانات می‌توان به سانروف برقی، ۶ عدد کیسه هوا(سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای)، ترمزهای ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (DSC)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، چراغ‌های Bi-Xenon اتوماتیک جلو به همراه سنسور تنظیم ارتفاع نسبت به افق و مه شکن، صندلی راننده با تنظیمات برقی، فرمان الکتروهیدرولیک با روکش چرم و کلیدهای کنترلی به همراه شیفترهای تعویض دنده، استارتر دکمه‌ای، کروز کنترل، نمایشگر چند منظوره لمسی، سنسور تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم جدا برای سرنشین کناری، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، برف پاک‌کن هوشمند، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی به همراه سیستم تاشو و گرمکن، چراغهای عقب ال ای دی به همراه مه شکن، سنسور باران، سیستم صوتی MP3 با ورودی AUX و کنترل از روی فرمان، شش بلند گو و … اشاره نمود.

 

بررسی ویژگی های مثبت و منفی مزدا ۳ جدید

از ویژگی های مثبت مزدا ۳ جدید می توان به محبوبترین برند در  بازار فروش مزدا ، بدنه ای با طراحی جذاب ، فرمان پذیری عالی و قابلیت رانندگی اسپرت اشاره کرد و کمبود قطعات یدکی و همچنین گران بودن فوق العاده زیاد آنها ، فضای کم ردیف عقب، کشیده شدن کف خودرو روی زمین از ویژگی های منفی خودرو محسوب می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو