باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشای شیراز


منبع: تاپ تراول

402

1398/4/1

21:23


خرید بلیط هواپیما

باغ دلگشا شیراز

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی شیراز یکی از جاذبه های بسیار زیبای این شهر تاریخی و باستانی یعنی باغ دلگشا را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای بسیار دیدنی این شهر می باشد.  در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید…

باغ دلگشا در شهر شیراز یکی از باغ های مربوط به دوران ساسانیان، صفویه و قاجار می باشد. این اثر تاریخی در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۹۱۲ به عنوان یک آثار ملی به ثبت رسید.

این باغ در ناحیه آرامگاه سعدی قرار گرفته است و پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان باز می گردد.

باغ‌ دلگشا در بخش شمال شرقی شهر شیراز در ضلع جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوهستان قرار دارد. این باغ در کنار قنات ماریز سعدی و در منطقه دژی به نام کهندژ جای گرفته است و فاصله آن تا آرامگاه سعدی چند گامی بیشتر نیست.در تصاوير به جا مانده از جهانگردان اروپايي به اين باغ اشاره هاي فراوان شده است.

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، درسمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. اين باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده و مورد توجه جهانگردان بود.

در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

عمارت باغ به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است که از یک تالار با چهار شاه‌نشین شکل گرفته است. این عمارت دارای سه طبقه و یک ایوان با دو ستون است. ساخت این عمارت در دوره زندیه انجام گرفته است. این عمارت دارای آینه کاریهایی به همراه نقاشی‌های رنگ روغن با سقف‌هایی از چوب و گچبری‌هایی آراسته به نقش گل و بته است. اين عمارت دو در ورودی در دو سوی ساختمان و ایوانی در طبقه میانی و رو به استخر روبروی ساختمان دارد، ايوان و بارگاهی كه نشانگر روزگار شکوه باغ است.

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا شیراز

عمارت این باغ نیز به شکل سه طبقه با دو ورودی در دو طرف و ایوانی در طبقه میانی که مشرف به استخر مقابل عمارت است، خبر از روزگار شکوه و عظمت باغ می‌دهد. طی چند سال گذشته این بنا چندین بار دستخوش حریق شده و به شکل مخروبه درآمده ‌است.
در پیرامون ايوان نیز بر روی گچ، شعرهایی از شوریده به خط نستعليق نگاشته شده است، نخستین کلاه فرنگی در ایران نیز در اين باغ به ثبت رسيده است. روبروی ساختمان نیز حوض سنگی بزرگی جای گرفته است.

سراسر این باغ را درختان نارنج و اندکی پرتقال فرا گرفته است. این درختان از میانه‌های فروردین تا میانه‌های اردیبهشت به بار می‌نشینند و شکوفه‌های سفید و زیبای آنها بوی خوش دل‌انگیزی را در هوا می‌پراکند.

آبی که از چشمه قنات آرامگاه سعدی جاری است از این باغ می‌گذرد. این باغ هم اکنون در مالکیت شهرداری شیراز می‌باشد.

باغ دلگشای شیراز

باغ دلگشا شیراز

چرا باید از این مکان دیدن کرد؟

صفا وزیبایی و نظم این باغ با فواره های زیبایش بسیار دل انگیز است. آرامشی که بر این مکان حاکم است کمتر جایی میتوان تجربه کرد.
بویژه اینکه در چند قدمی آرامگاه سعدی واقع شده و براحتی میتوان از هردو مکان دیدن کرد.

  • قدیمی ترین باغ شهر شیراز می باشد که در گذر تاریخ بارها ویران و از نو آباد شده است.
  • دارای ۳۰۰۰ درخت بهار نارنج که در فصل بهار عطر و زیبایی خاصی به این باغ می دهد
  • آبنماها، فواره‌ها و جوی‌های آن به سبک باغ ایرانی طراحی شده است.
  • داخل آن نخستین عمارت کلاه فرنگی ایران ساخته شده که امروز به عنوان موزه تغییر کاربری یافته است.
  • نورپردازی بسیار زیبای مجموعه آن را به مکانی جذاب برای قدم زدن در شب تبدیل کرده است.

باغ دلگشا کجاست ؟

آدرس: ایران، استان فارس، شهر شیراز، سعدیه جنوبی، باغ دلگشا

 ساعت بازدید و بهای بلیت

ساعت بازدید: از ۰۸:۰۰ الی ۲۳:۰۰ در نیمه اول سال و ۰۸:۰۰ الی ۲۲:۰۰ در نیمه دوم سال
ایام تعطیل: ۹ و ۱۰ محرم تاسوعا و عاشورای حسینی، ۲۱ رمضان شهادت امام علی، ۲۸ صفر رحلت پیامبر، ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق

بهای بلیت:

گردشگران ایرانی: ۱۵۰۰ تومان

گردشگران خارجی: ۱۳۰۰۰ تومان


  تبلیغات   

          هتل انقلاب تهرانرزرو هتل ارزان | هتل های مشهدهتل ترنج کیش | اقامت اروپا


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو