خواص پاپریکا و نگاهی به فواید اعجاب انگیز مصرف این ادویه

خواص پاپریکا و نگاهی به فواید اعجاب انگیز مصرف این ادویه


منبع: آرگا

151

1398/12/18

12:28


پاپریکا یکی از ادویه های پر کاربرد و پر طرفدار است که طعم فوق العاده ای به غذا ها می دهد، این ادویه پر کاربرد از فواید شگفت انگیزی برخوردار است که در این مقاله شما عزیزان را با خواص پاپریکا بیشتر آشنا خواهیم کرد.

خواص پاپریکا و نگاهی به فواید اعجاب انگیز مصرف این ادویه

پاپریکا از جمله ادویه های بسیار رایج در بین مردم می باشد و در حقیقت این ادویه چهارمین ادویه پر کاربرد در جهان است که طعم آن می تواند از شیرین تا گرم متفاوت باشد این ادویه از آسیاب فلفل خشک شده تهیه می شود و دارای فواید زیادی می باشد و به خاطر اینکه یک ادویه همه کاره است برای تهیه انواع خورش، سوپ، سالاد، خوراک لوبیا، خوراک سبزیجات، پلو و خوراک عدس استفاده می شود.

فواید معجزه آسای پاپریکا

بررسی خواص پاپریکا

طعم پاپریکا نسبت به فلفل قرمز و فلفل هندی که به عنوان چاشنی های تند شناخته شده اند تا حدودی ملایم است و علاوه بر اینکه وضعیت سلامتی بدن تان را بهبود می دهند بر روی ظاهر پوست نیز تاثیر شگفت انگیزی دارد در ادامه با خواص پاپریکا آشنا خواهید شد .

۱. ضد پیری

پاپریکا به دلیل داشتن بتاکاروتن فراوان که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود نقش مهمی را در حفظ سلامت پوست ایفا می کند و سبب جلوگیری از بروز چین و چروک می شود در نتیجه باعث روشن تر شدن پوست می شود.

آشنایی با فواید پاپریکا

۲. پیشگیری از بروز آکنه

از دیگر خواص شگفت انگیز پاپریکا درمان مشکلات پوستی ناشی از باکتری ها می باشد که از جمله مشکلات پوستی آکنه می باشند که مصرف آن در رژیم غذایی امکان دارد در جلوگیری از بروز آکنه به شما کمک کند.

۳. جلوگیری از ریزش مو

پاپریکا سرشار از ویتامین ب ۶ می باشد در نتیجه برای جلوگیری از ریزش مو گزینه بسیار مناسبی است، همچنین پاپریکا دارای مقادیر فراوانی آهن است که به تسهیل انتقال اکسیژن به فولیکول های مو کمک می کند که  با بهبود گردش خون به پوست سر سبب تحریک رشد مو می شود.

خاصیت پاپریکا بر سلامت مو

۴. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

این ادویه به علت داشتن فیبر فراوان عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می دهد و با تحریک ترشحات معده به از بین رفتن سوء هاضمه کمک شگفت انگیزی می کند، همچنین این ادویه دارای ویتامین K است که باعث رشد و تکثیر باکتری های مفید روده و درمان خونریزی های داخلی معده و روده ناشی از زخم معده و روده می شود.

۵. درمان دیابت

پاپریکا به تنظیم سطح انسولین کمک می کند که طبق تحقیقات انجام شده بر اثر مصرف این ادویه هضم قندهای موجود در خون بهبود پیدا می کنند و در نتیجه سبب جلوگیری از بروز بیماری دیابت در افراد عادی و باردار می شود.

خواص پاپریکا بر سلامت بدن

۶. پاکسازی کبد

پاپریکا به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی سبب از بین رفتن سموم و چربی کبدتان می شود و در نتیجه به بازگرداندن جوانی و سلامتی به کبدتان کمک می کند و همچنین از دیگر اثرات پاپریکا درمان انواع بیماری های کبدی مانند : هپاتیت آ، هپاتیت ب، کبد چرب و …. می باشد.

۷. سلامت چشم

پاپریکا سرشار از آنتی اکسیدان های فراوان از جمله : لووتیان، ویتامین A و زاکسنتین می باشد که باعث می شود از چشم تان در مقابل انواع بیماری های چشمی محافظت کند همچنین ترکیبات غذایی موجود در این ادویه نقش مهمی را در تقویت بینایی ایفا می کند.

بررسی خاصیت پاپریکا

۸. درمان سرماخوردگی

ویتامین C فراوان موجود در این ادویه سبب کاهش طول مدت دوره سرماخوردگی می شود، همچنین کپسایسین موجود در پاپریکا دارای خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی است که باعث تقویت سیستم  ایمنی بدن می شود.

۹. بهبود زخم ها

پاپریکا سرشار از ویتامین E است که در نتیجه سبب تولید گلبول قرمز می شود و در شکل گیری لخته ها در صورت زخم ها و بریدگی ها و همچنین ترمیم سریع زخم بسیار موثر است.

فواید شگفت انگیز ادویه پاپریکا

۱۰. پیشگیری از سرطان

همانطور که می دانید پاپریکا دارای مقادیر فراوانی بتاکاروتن است که طبق تحقیقات انجام شده افزایش مصرف بتاکاروتن از ۱.۷ به ۲.۷ میلی گرم در روز خطر مبتلا شدن به سرطان ریه را بیشتر از چهل درصد کاهش می دهد.

۱۱. پایین آوردن فشار خون

کپسایسین موجود در پاپریکا در کاهش فشار خون نقش مهمی را ایفا می کند اگر چه میزان آن نسبت به دیگر فلفل ها کمتر است.

۱۲. کاهش کلسترول

مقادیر فراوان آنتی اکسیدان و کاروتنوئید ها در این ادویه سبب افزایش سطح کلسترول خوب خون و کاهش سطح کلسترول بد خون می شود و در نتیجه خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

خواص پاپریکا بر سلامت بدن

۱۳. درخشان شدن پوست

پاپریکا غنی از آهن، ویتامین ها و بتاکاوتن است که سبب جلوگیری از لکه های سنی و برجستگی ها می شود که با محدود کردن تولید ملانین به روشن شدن رنگ چهره شما کمک می کند، بنابراین می توانید یک قاشق غذا خوری پاپریکا را با دو قاشق غذا خوری عسل ترکیب کرده سپس ماسک به دست آمده را به صورت یک لایه به مدت بیست دقیقه بر روی صورت تان قرار دهید، استفاده از این ماسک به کاهش چین و چروک، خطوط ریز و افتادگی پوست کمک می کند همچنین سبب درمان جوش های سرسیاه نیز می شود.

هشدار : به منظور اطمینان از نداشتن واکنش آلرژیک پیش از استفاده موضعی ابتدا بر روی مچ دست تان امتحان کنید.

۱۴. افزایش انرژی بدن

وجود مقدار زیاد ویتامین B6 و آهن در این ادویه شگفت انگیز سبب بهبود واکنش هایی بیوشیمیایی در بدن شده و به زیاد شدن انرژی در بدن کمک می کند.

آشنایی با خواص پاپریکا

 

 

۱۵. جلوگیری از اسکوربوت

اسکوربوت یک بیماری نادر می باشد که با لق شدن دندان ها، ورم و خونریزی لثه ها، افزایش سرعت تنفس، اسهال، افسردگی، ورم استخوان و… همراه است که دلیل اصلی ایجاد این بیماری ویتامین C است و همانطور که می دانید پاپریکا سرشار از ویتامین C است بنابراین به منظور جلوگیری از بیماری هایی از جمله اسکوریت مصرف هرروز ویتامین C بسیار مفید است.

 آشنایی با طبیعت پاپریکا

طبیعت پاپریکا گرم و خشک است این ادویه پرکاربرد غنی از کاروتنوئید ها، آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین E، کپسایسین و فیبر می باشد که بیشتر در تهیه غذا های مجارستانی، اسپانیایی، اتریشی، هندی و مراکشی مورد استفاده قرار گرفته می شود که در واقع مجارستان از نظر کیفیت بهترین پاپریکا را تولید می کند.

فواید باور نکردنی پاپریکا

ارزش غذایی پاپریکا ( در یک قاشق غذا خوری)

  • کالری : ۱۹
  • چربی : کمتر از ۱ گرم
  • کربوهیدرات : ۴ گرم
  • پروتئین : کمتر از ۱ گرم
  • فیبر : ۲ گرم

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند باشد در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دیگر خواص مواد غذایی بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو