جائو روز یکشنبه در پکن با اشاره به طرح پیشنهادی واشنگتن برای گفت و گوی سه کشور روسیه، آمریکا و چین برای کنترل تسلیحاتی گفت: ما قصدی برای ورود به این گفت و گوها نداریم.

وی اما تاکید کرد که پکن با همه کشورها ارتباطات و همکاری هایش را در چارچوب توافقات و پیمان های موجود تقویت می کند.

دولت آمریکا در پنجاهمین سالگرد اجرایی شدن پیمان منع کنترل تسلیحات کشتار جمعی موسوم به « ان پی تی» پیشنهادی برای گفت و گوی سه جانبه برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی و ساخت دنیای بهتر مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: ما بارها اعلام کرده ایم که هیچ علاقه ای برای پیوستن به گفت و گوهای کنترل تسلیحاتی باآمریکا و روسیه نداریم و این موضع ما شفاف بوده و تغییری نکرده است.

وی گفت: سیاست دفاعی ملی چین همیشه ماهیت دفاعی داشته است این کشور یک قدرت هسته ای است اما آن را برای امنیت ملی در پایین ترین سطح حفظ کرده است و حجم زرادخانه هایش هرگز به اندازه آمریکا و روسیه عظیم نیست.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین ، این کشور راه توسعه صلح آمیز را بی آنکه به دنبال مسابقات تسلیحاتی باشد ، ادامه می دهد.

جائو ادامه داد: اینکه در مذاکرات سه جانبه شرکت نمی کنیم به این معنا نیست که در تلاش های مربوط به خلع سلاح هسته ای بین المللی مشارکت نمی کنیم. 

او گفت : در مورد مسایل راهبردی نیز گفت و گوهای دوجانبه با آمریکا انجام می دهیم و امیدواریم که این کشور اقدامات اشتباه خود را برطرف کرده و به منافع چین لطمه نزند و راه را برای گفت و گوی سازنده دو کشور هموار کند.