راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید


منبع: نی نی بان

228

1398/12/19

16:45


آیا به‌هنگام تعویض پوشک نوزاد می‌ترسید که مبادا اشتباه کنید؟ جای نگرانی نیست. خیلی‌ها چنین تجربه‌هایی داشته‌اند، به‌ویژه کسانی که قبلا با بچه‌ها سروکار نداشته‌اند. تعویض پوشک بچه آن‌قدر‌ها هم که به نظر می‌رسد کار دشواری نیست. در مدت کوتاهی می‌توانید با چگونگی انجام آن آشنا شوید. در این مقاله، مطالبی را گردآوری کرده‌ایم که در این مسیر به کمک شما خواهند آمد. همراه ما باشید.

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید

بخش اول: راهنمای کامل تعویض پوشک نوزاد

مرحله ابتدایی: مهیاکردن هرآنچه برای تعویض پوشک بچه نیاز است

برای شروع کار، لازم است هرآنچه برای تعویض پوشک بچه ضروری است، آماده کنید و دم دست بگذارید؛ در غیر این صورت، ممکن است در حین تعویض پوشک مجبور شوید برای چند لحظه‌ای بچه را به حال خود بگذارید که خطرناک است.

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید

بنابراین، برای حفظ ایمنی بچه بهتر است این مرحله ابتدایی را جدی بگیرید. در ادامه، به‌صورت تیتروار، موارد لازم و ضروری جهت تعویض پوشک بچه را معرفی می‌کنیم:

  • یک عدد پوشک تمیز بچه؛
  • حوله گرم و خیس؛
  • پیش‌بند/ دستمال آروغ‌گیر نوزاد؛
  • مکانی مطمئن برای تعویض پوشک (تختخواب/ میز مخصوص تعویض پوشک بچه/ زمین)؛
  • پَد/ زیرانداز مخصوص تعویض پوشک بچه (اگر می‌خواهید بچه را روی زمین عوض کنید)؛
  • لوسیون (اختیاری)؛
  • پماد یا کرم مخصوص بهبود جوش یا دانه‌های ناحیه زیر پوشک (اختیاری).

راهنمای گام‌به‌گام تعویض پوشک بچه

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید



۱. بچه را روی محل موردنظر جهت تعویض پوشک بخوابانید.
۲. اگر از میز مخصوص تعویض پوشک استفاده می‌کنید، کمربند‌های ایمنی میز (که جهت جلوگیری از افتادن بچه تعبیه شده‌اند) را سر جایشان محکم کنید.
۳. لباس‌های بچه را درآورید.
۴. چسب‌های پوشک کثیف را باز کنید، اما فعلا آن را درنیاورید.
۵. پیش‌بند/ دستمال آروغ‌گیر را روی شکم بچه پهن کنید تا اگر اتفاقی ادرار کرد، خودش یا شما را کثیف نکند (به‌ویژه برای نوزادان پسر).
۶. با دستمال مرطوب یا حولهٔ گرم و خیس، ناحیه زیر پوشک را خوب تمیز کنید. برای تمیزکردن نوزادان دختر، دستمال/ حوله را از جلو به عقب بکشید؛ به این شکل از سرایت باکتری‌های عفونت‌زا به نواحی دیگر جلوگیری می‌کنید.

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید

۷. پوشکِ تمیز را باز کنید.
۸. به‌آهستگی پا‌های بچه را بالا بگیرید و پوشک کثیف را درآورید. پوشک تمیز را جایگزین آن کنید. قسمتی که چسب دارد، زیر پا‌ها قرار می‌گیرد.
۹. اگر لوسیون یا پماد تهیه کرده‌اید، در این مرحله می‌توانید استفاده کنید.
۱۰. قسمت رویی پوشک را از بین پا‌های بچه بیرون بکشید و با یک دست، به‌آهستگی آن را روی شکمش نگه دارید.
۱۱. با دست دیگر، یکی از چسب‌های پوشک را باز کنید و آن را سر جایش محکم کنید؛ سپس چسب دیگر را هم سر جایش ببندید.
۱۲. دو انگشت دستتان را زیر قسمت رویی پوشک (قسمتی که روی شکم بچه است) فرو کنید تا مطمئن شوید بیش از حد سفت یا شل بسته نشده است.
۱۳. در پایان هم لباس‌های بچه را بپوشانید.

استفاده از پماد، کرم و لوسیون اختیاری است؛ اما اگر پس از بازکردن پوشک کثیف، علائمی، چون قرمزی یا التهاب پوست مشاهده کردید، حتما از محصول مناسب جهت برطرف‌کردنشان استفاده کنید. همچنین پیش از بستن پوشک جدید، لازم است کمی صبر کنید تا پوست ناحیه زیر پوشک کاملا خشک شود.

بخش دوم: نکات و توصیه‌های ضروری درباره تعویض پوشک

چند وقت یک بار باید پوشک بچه را تعویض کرد؟

نوزادان در چندماههٔ ابتداییِ پس از به دنیا آمدنشان حدود ۲۰ بار در طول روز ادرار می‌کنند. اگر پس از هر بار خیس‌شدن پوشک بخواهید آن را عوض کنید، هزینه زیادی را متحمل می‌شوید و به‌علاوه، خودتان را هم خسته و کلافه می‌کنید. بهتر است تعویض پوشک را با وقفه‌های ۲ تا ۳ساعته انجام دهید.

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید

نکته دیگر اینکه ضرورتی ندارد بچه را شب‌هنگام برای تعویض پوشک از خواب بیدار کنید. البته اسید موجود در ادرار باعث بروز ناراحتی پوستی می‌شود و توصیه می‌کنیم به‌محض بیدارشدن، کار تعویض پوشک را انجام دهید.

فراموش نکنید که بوکشیدن راهنمای خوبی برای آگاه‌شدن از کثیفی پوشک نیست. به‌جای این کار، پوشک را از قسمت دور کمر بگیرید و کمی رو به بیرون بکشید یا ببینید سنگین شده است یا خیر. به هر عنوان، اجازه ندهید پوشک کثیف به‌مدت طولانی تن بچه بماند؛ در این صورت امکان پیداشدن جوش یا دانه، ناراحتی پوستی و عرق‌سوزشدن پا‌ها وجود خواهد داشت. در حالت عادی، چیزی حدود ۱۰ بار در روز باید پوشک بچه را تعویض کنید.

چطور از جوش یا دانه‌زدن پا‌های بچه جلوگیری کنیم؟

راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید



برای جلوگیری از ایجاد جوش، این نکات احتیاطی و ملاحظات را رعایت کنید:

  • زمان تعویض پوشک بچه را به تعویق نیندازید و این کار را با وقفه‌های ۲ تا ۳ساعته طی روندی منظم انجام دهید؛
  • به‌هنگام تعویض پوشک، تمامی ناحیه زیر پوشک را خوب و با دقت تمیز کنید؛
  • در این ناحیه از دستمال یا صابون معطر استفاده نکنید؛
  • بعد از حمام و به‌هنگام خشک‌کردن باسن بچه، این کار را با ضربه‌های ملایم و آهستهٔ حوله انجام دهید و حوله را روی باسن نکشید؛
  • شلوار پلاستیکی پای بچه نکنید و به‌هنگام تعویض پوشک، ببینید روی پوست جا انداخته است یا خیر (اگر جا انداخته بود، به‌معنی بیش از حد سفت بسته‌شدن پوشک است).

اگر جوش یا دانه‌ای به نظرتان عفونی آمد، حتما به متخصص مراجعه کنید.

چند توصیه بیشتر

  • اگر از پوشک مخصوص نوزاد تازه‌متولدشده استفاده نمی‌کنید، لازم است قسمت بالایی پوشک را رو به بیرون تا بزنید. به این صورت روی ناحیه درحال‌بهبودیِ بندناف کشیده نمی‌شود و بچه را اذیت نمی‌کند.
  • پس از تعویض پوشک بچه، دست‌های خود را بشویید. می‌توانید ضدعفونی‌کنندهٔ دست تهیه کنید و در کنار سایر وسایل لازم دم دست بگذارید تا مجبور نشوید بچه را برای شست‌وشوی دست‌ها ترک کنید.
  • به‌مرور که سن بچه بالاتر می‌رود، به‌هنگام تعویض پوشک، چیزی دستش دهید تا نگه دارد. به این صورت، هم حواسش پرت می‌شود و هم به شما اجازه می‌دهد راحت کارتان را بکنید.
  • صبور باشید و اگر بچه بی‌قراری کرد، خودتان را نبازید. درنهایت، مطیع می‌شوند و می‌گذارند کارتان را بکنید؛
  • ممکن است تعویض پوشک در اوایل کار برایتان سخت باشد، اما جای نگرانی نیست؛ پس از مدت کوتاهی مهارت پیدا می‌کنید و کارتان به‌مراتب ساده‌تر می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، تعویض پوشک بچه کار چندان پیچیده و دشواری نیست و پس از مدت کوتاهی با کسب تجربه بیشتر، به‌سادگی از پس آن برخواهید آمد. همین‌که در طول روز، طی روندی منظم، پوشک بچه را عوض کنید، کفایت می‌کند و نیازی نیست خیلی وسواس به خرج دهید (مثلا بچه را برای تعویض پوشک، شب‌هنگام، از خواب بیدار کنید). هر بار هم که پوشک را عوض می‌کنید، با دقت، ناحیه زیر آن را نگاه کنید و اگر اثری از جوش، قرمزی، التهاب یا دیگر ناراحتی‌های پوستی مشاهده کردید، از محصول مناسب جهت برطرف‌کردنش استفاده کنید.

لطفا اگر توصیه یا نکته دیگری به ذهنتان می‌رسد، به شمار موارد ذکرشده اضافه کنید.

منبع: سایت چطور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو