جزییات تشکیل کمیته «خودکشی» در دانشگاه علامه طباطبایی تهران

منبع: روزیاتو

96

1398/12/20

14:45


کمک به کسی که می خواهد خودکشی کند

خودکشی در ایران مثل تورم، با شیب ملایمی در حال افزایش است. تنها در سال گذشته طبق اعلام وزارت بهداشت کشورمان، ۱۰۰ هزار مورد خودکشی ثبت شده است.

سالانه ۸۰۰ هزار نفر در دنیا طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، صرفا بخاطر خودکشی فوت می کنند. طبق اعلام مریم عباسی نژاد،مسئول برنامه پیشگیری از خودکشی در وزارت بهداشت کشورمان، رکورد سال ۹۷ با یک صد هزار خودکشی ثبت شده در سراسر کشور، رقم قابل تاملی است. میانگین خودکشی در دنیا طبق اعلام مدیر برنامه پیشگیری از خودکشی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، ۱۱ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است که برای ایران، رقم بسیار زیادی است.

۱۷ مهر ماه سال ۹۸، معاون وزیر بهداشت اعلام کردکه سالانه حدود ۱ میلیون نفر در دنیا خودکشی می کنند و میزان خودکشی در ایران، نصف میانگین جهانی است. یعنی ۶ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر. در سال ۹۷، طبق اعلام پزشکی قانونی، ۵۱۰۱ خودکشی منجر به مرگ در ایران ثبت شد.

۲۰ درصد کل خودکشی ها در ایران متعلق به افراد زیر ۱۸ سال و ۲۶ درصد در گروه سنی ۱۹ تا ۲۴ سال و ۳۲ درصد در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال و۱۲ درصد در گروه سنی ۳۵ تا ۴۴ سال و تنها ۷ درصد متعلق به گروه سنی بالای ۴۵ سال است.

یعنی بیش ترین سهم خودکشی در ایران، متعلق به نوجوانان و جوانان زیر ۳۵ سال ا ست. طبق آمار، ۴۰ درصد خودکشی ها توسط افرادی که زیر دیپلم، مدرک تحصیلی داشته اند به وقوع پیوسته و بیش از ۶۰ درصد خودکشی ها نیز متعلق به زنان ایرانی است.

دلایل عمده خودکشی

دلایل عمده خودکشی را می توان پرخاشگری، انزوای اجتماعی، موانع دسترسی به خدمات درمانی،فقدان شغل و بیکاری، مشکلات مالی عاطفی، بیماری جسمی، دسترسی به روش های خودکشی و تمایل نداشتن به کمک به خاطر انگ بیماری روانی از جمله عوامل اقدام به خودکشی است.

خودکشی

میزان خودکشی در ایران نصف میانگین جهانی است

بیش از ۴۸ درصد موارد خشونت خانگی در ایران که می تواند منجر به خودکشی شود، از نوع خشونت کلامی است. این را مشاور وزیر بهداشت در امور روانپزشکی اعلام کرده است. نگرانی مالی و اقتصادی و شغلی، از جمله عوامل موثر در تحریک افراد به خودکشی است.

تشکیل کمیته خودکشی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران

تشکیل کمیته خودکشی در دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از جالبترین اخبار در روزهای پایانی اسفند ماه ۹۸ است. در روزگار کرونایی اقتصاد، آموزش و بهداشت ایران، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد که برای نخستین بار در دانشگاه های کشور، کمیته خودکشی تشکیل شده است.

این کمیته، برای پیشگیری از رفتارهای پر خطر و مقابله با خودکشی در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل شده است. تشکیل این کمیته، طبق سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و بر اساس دستورالعملی است که از وزارت خانه به کلیه دانشگاه های کشور ابلاغ شده انجام گردید.

کمیته خودکشی دانشگاه علامه طباطبایی، در مرکز مشاوره دانشگاه تشکیل شده و فعالیت های خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز می کند. مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به خصوص در خوابگاه های دانشجویی از جمله مواردی است که در دستور کار کمیته خودکشی دانشگاه قرار دارد. تا کنون مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی، درباره خودکشی در این دانشگاه، آماری ارائه نکردند.

راه اندازی کمیته های مقابله با خودکشی در دانشگاه ها، از اقدامات لازم است تا زمینه های بروز این عمل در میان دانشجویان و جوانان، شناسایی، ارزیابی و پیگیری شود. همه موضوعات در جامعه به خصوص در دانشگاه ها، باید از طریق کمیته های تخصصی و توسط کارشناسان مجرب، بررسی و ارزیابی شود.

امیداوریم تاسیس کمیته های مقابله با خودکشی در همه مراکز دانشگاهی کشور در سال ۱۳۹۹ گسترش یاید. نیازمند عزم ملی برای کاهش تمایل فزاینده برخی از جامعه ایران به خودکشی هستیم. اقتصاد، حتما یکی از دلایل مهم ترغیب افراد به خودکشی است که باید دولت و مجلس در ایران عصر ۱۴۰۰، برای آن فکری اساسی بکنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو