چرا استان‌های آلوده به کرونا قرنطینه نشدند؟

98

1398/12/20

16:28


یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره علت قرنطینه نشدن استان‌های آلوده به کرونا توضیحاتی داد.

چرا استان‌های آلوده به کرونا قرنطینه نشدند؟

به گزارش بهداشت نیوز:  این روز‌ها که همه جا صحبت از بیماری نوپدید ویروس کروناست، خبر‌های ضدونقیض از تعداد مبتلایان و صحبت‌های افراد غیرمتخصص موجب ایجاد وحشت بین مردم شده، اما دانستن واقعیت باعث ایجاد آرامش و کنترل نگرانی و استرس مردم می‌شود.

مینو محرز، استاد بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا درباره علت وحشت عمومی از بیماری کرونا، گفت: وحشت مردم از کرونا به دلیل مطالب نادرستی است که در فضای مجازی مطرح شده و دست به دست می‌شود.

او ادامه داد: این وحشت به گونه‌ای است که مردم احساس می‌کنند مبتلا شدن به این  بیماری مساوی با مرگ است، در حالی که این موضوع واقعیت ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر اینکه هیچ چیز کشنده‌تر از وحشت از بیماری نیست، زیرا استرس ناشی از این ترس موجب پایین آمدن ایمنی بدن و وارد شدن صدمات جدی به فرد میشود.

محرز در ادامه تصریح کرد: حال مردم برای اینکه سلامتی‌شان را حفظ کنند باید آرام باشند و وحشت نکنند.

دلیل قرنطینه نشدن استان‌های آلوده به ویروس کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره دلیل قرنطینه نشدن استان‌های آلوده به ویروس کرونا، گفت: قرنطینه مربوط به دوره‌هایی بود که شهر‌ها کوچک بودند و رفت وآمد‌ها در این حد نبود؛ امروز به مردم گفته می‌شود، اگر کار ضروری ندارند از خانه و محل زندگی خود خارج نشوند و این همان قرنطینه است و همچنین امکان قرنطینه شهری با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت وجود ندارد.

او ادامه داد: از این رو همه افراد باید اصول بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند. برای مثال از زمانی که اعلام تعطیلی شد، برخی افراد اقدام به سفر کردند که کارشان کاملا غلط بود، زیرا هدف از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها این بوده که تردد‌ها کم شود و مردم در خانه‌ها بمانند و خود را قرنطینه کنند.

محرز افزود: متاسفانه بعد از این اتفاق شاهد افزایش ۲۸ درصدی مسافرت‌ها به شهر‌های شمالی کشور بودیم، که موجب تجمع در شهری شد که خودش کانون کرونا بود و موجب انتقال ویروس از شهری به شهر دیگر و از نقطه‌ای به نقاط دیگر شد.

کروناویروس جدید چقدر کشنده است؟

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که کروناویروس جدید چقدر کشنده است؟، گفت: مهمترین عامل حفظ سلامت در برابر این ویروس شستوشوی مرتب دست‌ها است که باید با آب و صابون و به مدت ۲۰ ثانیه شسته شود یا با محلول‌های ضدعفونی بر پایه الکلی هم میتوان دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه ضدعفون کرد.

محرز با بیان اینکه تمام دنیا موارد و نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت می‌کنند، گفت:‌این بیماری وحشتی ندارد. البته این نوع از کرونا، نسبت به دو مورد کروناویروس‌های قبلی که در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ میلادی همه‌گیر شد؛ یعنی سارس و مرس، میزان کشندگی بسیار پایین‌تری دارد و کشندگی آن ۲ درصد است.

او ادامه داد: بنابراین افرادی که بیمار می‌شوند حتما در خانه بمانند و افرادی هم که تب و سرفه شدید دارند باید مستقیم به بیمارستان مراجعه کنند، نه اینکه در مطب‌ها بنشینند و دیگران را هم مبتلا کنند.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی افراد بیمار حتما باید از ماسک استفاده کنند، ولی نیازی به استفاده از ماسک در افراد عادی وجود ندارد.

کرونا چقدر در محیط زنده می‌ماند؟

محرز درباره زنده ماندن این ویروس در محیط، گفت: معمولا ویروس‌ها برای زنده ماندن در محیط به سلول نیاز دارند بنابراین ویروس‌ها به سرعت و در عرض چند ساعت در محیط از بین می‌روند، ولی دقیقا نمی‌دانیم این ویروس چقدر در محیط زنده می‌ماند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: به طور کلی ویروس‌های این چنینی مانند کرونا حداکثر ۴۸ ساعت در محیط زنده می‌مانند، ویروس به سلول زنده نیاز دارد و بدون خون وسلول نمی‌تواند زنده بماند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا همه افراد باید تست کرونا بدهند، گفت: حتی مواردی هم که مشکوک هستند در مراحل اولی آزمایش‌های دیگری از آن‌ها گرفته می‌شود و در صورت قطعیت آن‌ها را به مراکز معین معرفی می‌کنیم، در آن مراکز آزمایش‌های تخصصی گرفته می‌شود و تایید تست بیشت برای آمار الزام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو