هنگام جوش آوردن خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟

هنگام جوش آوردن خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟


منبع: آرگا

167

1398/12/20

18:15


دلایل متعددی مانند ایراد فنی، شل یا پارگی تسمه ، مشکل مکانیکی، و … ممکن است موجب جوش آوردن خودرو گردد اما یکی از رایج ترین عیوبی که به ویژه در فصل گرما احتمال دارد خودرو با آن روبرو گردد، افزایش حرارت بیش از حد موتور یا بالا رفتن آمپر (به اصطلاح داغ کردن) موتور است. برای دانستن اینکه بدانید هنگام جوش آوردن خودرو چه اقداماتی انجام دهید با این مقاله همراه باشید.

هنگام جوش آوردن خودرو چه اقداماتی انجام دهیم؟

ممکن است  در یک رانندگی طولانی مدت یا هوای گرم موتور خودرو جوش بیاورد و شما با دستپاچگی ندانید چه اقدامی انجام دهید. در این مقاله قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که در این مواقع چه کارهایی را انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز کنید تا با آسیب یا صدمه ای مواجه نشوید.

آشنایی با اقدامات لازم هنگام جوش آوردن خودرو

جوش آوردن ماشین

رانندگان مجرب همیشه حواسشان به نشانگرهای کنترل خودرو می باشد. هنگامی که در حین رانندگی طولانی مدت یا در هوای خیلی گرم متوجه شدید درجه آمپر آب بسیار بالا رفته است. نخستین علامت جوش آوردن خودرو است و چنانچه از داغ شدن موتور زمان زیادی گذشته باشد به طوری که دما از حد نرمال بالاتر رود احتمال دارد بخار غلیظی از کاپوت بیرون آید. بنابراین رانندگان باید بالا رفتن دمای موتور را جدی بگیرند.

مهم ترین کار هنگام جوش اوردن ماشین

شاید شما نیز در روزهای گرم شاهد خودروی پارک شده ای در کنار خیابان بوده اید که کاپوت آن بالا زده شده و افرادی در کنار آن سردرگم و غرق در دود و بخار شده اند. بعضی افراد ممکن است اشتباه بزرگی انجام داده و چند لیتر آب روی موتور داغ شده بریزند. این کار خسارت مالی زیادی را به همراه خواهد داشت. برای اینکه بدانید در این وضعیت اضطراری چه واکنشی نشان دهید و چه اقداماتی را هنگام جوش آوردن موتور خودرو انجام دهید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

۱. خودرو را خاموش نکنید

چنانچه در حین رانندگی مشاهده کردید که نشانگر آمپر آب در درجه بالایی قرار گرفته است با احتیاط سرعت را کمتر نموده و در جای مناسبی از کنار جاده خودرو را متوقف، دنده را خلاص و ترمز دستی را کشیده اما آن را خاموش نکنید، تاکید می کنیم خودرو را خاموش نکنید! اگر ماشین را خاموش کنید مساوی است با عدم حرکت پروانه و آب داخلی رادیاتور که یعنی شانس خنک شدن موتور را صفر می کنید. زیرا موتور داغ حالا باید بدون یاری رادیاتور و پروانه خنک گردد.

بررسی مایع خنک کننده

حرارت بالای موتور قفل شده نیز ممکن است به قطعات موتور آسیب وارد نموده و حتی احتمال سوختن واشر سرسیلندر  و ترک خوردگی بلوک پیشرانه نیز وجود دارد. توجه داشته باشید اگر بخار مایع رادیاتور از زیر کاپوت خارج نشد ماشین را خاموش نکنید ولی چنانچه مایع خنک کننده از زیر موتور خارج شد یا به صورت بخار زیر کاپوت بیرون زد بهتر است موتور را خاموش نموده ولی سوییچ را در حالت on  قرار دهید تا فن به کار خود ادامه دهد.

۲. درب رادیاتور را باز نکنید

این مورد را حتما جدی بگیرید زیرا خسارت مالی جبران پذیر است اما آسیب و خطرات جانی چگونه جبران می شود؟ هنگامی که موتور جوش آورده یعنی آب داغ تحت فشار و دمای زیادی قرار دارد که در صورت باز شدن درب رادیاتور قطرات آن با شدت به بیرون پرتاپ شده که صدماتی مانند سوختگی را به دنبال دارد. بنابراین در مواجه با موتور جوش آورده هرگز به فکر باز کردن درب سیستم خنک کننده و ریختن آب سرد داخل محفظه رادیاتور نباشید.

بررسی پمپ آب

۳. روی موتور آب نریزید

انجام این کار نیز اشتباه است زیرا هنگامی که روی موتور داغ آب بریزید بین داخل و بیرون پیشرانه اختلاف دمایی ایجاد شده که از لحاظ فیزیکی احتمال ترک خوردگی آن را موجب می گردد. بنابراین این اشتباه را انجام ندهید وگرنه به خودرو صدمه و خسارت مالی وارد خواهید کرد.

۴. درب کاپوت را باز کنید

واکنشهای مناسب هنگام جوش آوردن ماشین

باز کردن درب کاپوت کمک می کند تا هوای بیشتری در محفظه موتور جریان یابد هرچند این فرایند کمی طول می کشد ولی فراهم نمودن جریان هوا می تواند بسیار سودمند باشد. البته موقع باز نمودن درب کاپوت مواظب باشید زیرا در زیر درب حجم بخار و حرارت زیادی وجود دارد که با باز شدن آن، بخارات خارج شده و ممکن است در صورت مراقب نبودن به صورت یا دست شما آسیب وارد کند.

۵. روی رادیاتور آب بریزید

خاموش نکردن ماشین

این مورد را با آب ریختن روی موتور اشتباه نگیرید. سعی کنید در این وضعیت دشوار بطری آبی تهیه نموده و روی دیواره های رادیاتور آب بریزید تا رادیات را خنک گردد. برخی کارشناسان خودرو معتقدند بعد از ریختن آب روی سیستم خنک کننده با ماشین مسافتی را بپیمایید از این طریق هوا به آب ریخته شده روی رادیاتور برخورد نموده و دمای موتور را پایین می آورد.

۶. بررسی تسمه پروانه و شیلنگ ها

تسمه پروانه را چک کنید تا شل یا پاره نشده باشد همچنین در مسیرهای طولانی آب رادیاتور را بررسی کنید که نشتی نداشته باشد و به شیلنگ های زیر خودو نیز توجه داشته باشید. ضمنا هنگام بررسی این موارد اگر خودرو روشن است مراقب باشید دست یا لباستان به تسمه پروانه برخورد نکند. چنانچه این تسمه شل یا پاره شده بود یا با نشتی آب مواجه شدید خودرو را خاموش کنید.

جوش آوردن ماشین و واکنش مناسب در این وضعیت

اگر تسمه پروانه سالم بود صبر کنید موتور چند دقیقه با دور ۱۵۰۰ در حالت خلاص کار کرده و این عمل موجب خنک شدن سریع پیشرانه گردد. ممکن است جوش آوردن موتور به مسدود شدن شیلنگ ها ارتباط داشته باشد. به این نحو که ذرات ریز گردو غبار شیلنگ های خودرو  را مسدود نموده باشد که در این صورت، گردش مایع خنک کننده با مانع مواجه شده بنابراین بهترین کار تمیز کردن سیستم خنک کننده و پر نمودن مجدد مخزن از مایع خنک کننده می باشد.

جوش آوردن خودرو

۷. کولر خودرو را خاموش نمایید

اگر در این شرایط کولر روشن باشد فشار وارد شده به موتور را دوبرابر می کند و همچنین موجب بالا رفتن حرارت موتور نیز می شود. البته در بر خی خودروها روشن بودن کولر مساوی با کار کردن فن می باشد ولی تاثیر سرمایشی آن خیلی کمتر از میزان گرمای تولیدی در حالت روشن بودن کولر است. در ضمن در اکثر خودروهای به روز فن ثانویه به طور اتومات با جوش اوردن موتور روشن می شود و نیازی نیست کولر را روشن کنید که دمای موتور افزایش پیدا کند.

جوش آوردن موتور ماشین

۸. بخاری خودرو را روشن نمایید

با روشن شدن بخاری میزان قابل توجهی از حرارت موتور را گرفته خواهد شد. به این ترتیب گرمای بخاری و سرعت باد را روی میزان حداکثر قرار دهید و مسیر جریان هوا را به جای چرخش درون کابین بر روی ورود از بیرون به داخل کابین تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که روشن نمودن بخاری، بار اضافی برای موتور نبوده و نه تنها موتور گرم نمی شود بلکه گرمای تولیدی از طریق پروانه به درون کابین انتقال می یابد.

۹.مایع خنک کننده را بررسی کنید

آشنایی با راهکارهای کاهش حرارت موتور

برخی مواقع استفاده از یک مایع خنک کننده نامناسب نیز می تواند موجب داغ شدن موتور خودرو گردد. بنابراین مایع خنک کننده را بررسی کنید همچنین نسبت این مایع را به آب چک کنید ه زیاد یا کم نباشد. چنانچه احساس کردید ایراد به مایع خنک کننده بر می گردد توصیه می شود طبق دستورالعمل شرکت سازنده، مایع خنک کننده را تخلیه نموده و مجدد با نسبت مناسبی از آب و مایع خنک کننده مخزن رادیاتور را پر کنید.

۱۰. پمپ آب و ترموستات را بررسی کنید

باز کردن درب کاپوت

با توه به این که پمپ آب وظیفه انتقال و  به چرخش درآوردن مایع خنک کننده بوده بنابراین اگر با نشتی یا شکستگی مواجه شود نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد که این امر موجب جوش آوردن موتور می گردد. ترموستات نیز میزان مایع خنک کننده را برای ورود به موتور تنظیم می کند همچنین دمای خودرو را متعادل نگه می دارد چنانچه این قطعه با نقصی مواجه شود تناسب مایع خنک کننده به هم خورده و سبب می شود موتور بیش از اندازه داغ شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو