«جیمز جفری» فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه امروز (سه‌شنبه) طی اظهاراتی مداخله‌جویانه، درباره هرگونه تلاش دولت‌های سوریه و روسیه برای نقض آتش‌بس در ادلب هشدار داد.

جفری طی سخنرانی در مقر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در بروکسل، گفت: «تمام گزینه‌ها برای کمک ناتو به ترکیه در موضوع ادلب روی میز است... البته بحث اعزام نیروی زمینی برای کمک ترکیه در ادلب مطرح نیست».

وی توضیح داد که ناتو به دنبال راهی برای کمک به ترکیه در موضوع ادلب از طریق هوایی است.

در حالی که این دولت روسیه بود که طی توافقی با دولت ترکیه آتش‌بس را در ادلب برقرار کرد اما جفری با متهم کردن مسکو و دمشق به تلاش برای شکستن این توافق، تهدید کرد: «گمان نمی‌کنم روسیه و رژیم [سوریه] علاقه‌ای به آتش‌بس داشته باشند و می‌خواهند کار را یکسره کنند. اگر روسیه یا رژیم، آتش‌بس را نقض کنند، ما با متحدان خود اقدامات را در نظر خواهیم گرفت که شامل تحریم‌ها نیز هست».

رؤسای جمهور روسیه و ترکیه هفته قبل در کنفرانس خبری مشترک، از توافق دوجانبه بر سر اعمال آتش‌بس در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه خبر دادند.

آنکارا و مسکو توافق کردند برای نظارت بر منطقه کاهش تنش، در شهرک‌های نزدیک ادلب گشت‌زنی‌های مشترک برقرار کنند. همچنین مقرر شده  در طول بزرگراه اِم۴ سوریه یک گذرگاه امنیتی به عمق ۶ کیلومتر هم از شمال و هم از جنوب ایجاد شود. قرار است بر سر سایر ملاک‌ها ظرف ۷ روز آینده تصمیم‌گیری شود.

یک مقام نظامی ترکیه‌ای نیز روز گذشته تهدید کرده بود اگر آتش‌بس در ادلب نقض شود، دست به اقدام نظامی می‌زنند (+). با این حال ارتش سوریه بر آمادگی خود برای پاسخ به نقض آتش‌بس توسط تروریست‌ها تاکید کرده است.