پرده بکارت ارتجاعی چیست؟ - پاسخ به سوالات متداول

منبع: ستاره

877

1398/12/20

21:14


پرده بکارت ارتجاعی یا قابل اتساع یکی از انواع پرده بکارت حلقوی است که قابلیت انعطاف داشته و در هنگام نزدیکی تنها ساییده شده و دچار پارگی و خونریزی نمی‌شود. این پرده با نام پرده بکارت حلقوی ارتجاعی نیز شناخته می‌شود.

پرده بکارت ارتجاعی چیست؟ - پاسخ به سوالات متداول


ستاره | سرویس سلامت - پرده بکارت یا در اصطلاح انگلیسی هایمن (hymen) یکی از اعضا دستگاه تناسلی زنان است که در بیرون مهبل قرار داشته و بطور ناقص آن را پوشانده است. این عضو تناسلی یک بافت نازک و ظریف متصل به دیواره واژن بوده که معمولاً شبیه یک ریشه از بافت در اطراف مدخل واژن است و هیچ بافتی در کل آن را در برنگرفته است. لبه‌های یک پرده بکارت در اندازه، رنگ و شکل متفاوت است. ممکن است شبیه یک گلبرگ گل رز، گل میخک، یک تکه برگ یا یک نیمه ماه باشد.
به دلیل وجود انواع مختلف پرده بکارت، دانستن نوع و ویژگی آن از نکات حائز اهمیت در آموزش‌های پیش از ازدواج چه برای دختران و چه برای پسران است. پارگی پرده بکارت و اطلاعات سنتی و بعضا اشتباه درباره لزوم دیده شدن خون پس از اولین نزدیکی از دیگر مواردی است که لزوم آموزش در این رابطه را برای هر دو طرف بیشتر می‌کند.  
 

پرده بکارت ارتجاعی

یکی از مهم‌ترین و پربحث ترین پرده‌های بکارت، پرده بکارت حلقوی است. پرده‌ای که از یک حلقه در ورودی واژن تشکیل شده و دارای یک غشاء نسبتاً نازک و لاستیکی کشش‌دار است. در بیشتر پرده‌ها یک دهنه ۱ تا ۲ سانتی‌متر باز برای خارج شدن خون هنگام عادت ماهانه وجود دارد.
 
معمولاً پرده بکارت حلقوی در دو دسته قابل اتساع و غیرقابل اتساع قرار می‌گیرد.  پرده بکارت حلقوی قابل اتساع که به پرده بکارت ارتجاعی مشهور است نوع شبهه دار پرده‌های بکارت است؛ به این دلیل که بافت این پرده به اندازه کافی انعطاف پذیر بوده و قابلیت کشسانی و ارتجاعی بودن از خود نشان می‌دهد و به هنگام ورود جسم خارجی (آلت تناسلی مرد) دچار پارگی نشده و ساییدگی‌هایی در اطراف آن رخ می‌دهد. بنابراین اگر به دنبال این سوال بوده اید که خاصیت ارتجاعی یعنی چه، به پاسخ آن رسدید. محققین در بررسی‌های خود اعلام کرده‌اند که از هر ۵ زن دارای پرده بکارت ارتجاعی ۴ نفر با عدم پارگی و فقط با ساییدگی پرده بکارت خود در هنگام رابطه جنسی مواجه شده‌اند.

پرده بکارت ارتجاعی چیست؟ - پاسخ به سوالات متداول

 

بافت پرده بکارت ارتجاعی چیست؟

به طور کلی پرده بکارت و پرده بکارت ارتجاعی از بافت کلاژن و قابل انعطاف که هم سطح داخلی و هم خارجی آن با (اپیتلیوم) epithelium چینه چینه پوشیده شده، تشکیل شده است. لبه‌های این بافت به سرعت قابل جمع شدن است. در زنان باردار epithelium پرده بکارت ضخیم است و این بافت غنی از گلیکوژن است. تغییرات ایجادشده در پرده از بدو تولد معمولاً قابل تشخیص است.

نکته: اپیتلیوم نوعی بافتی پوششی است که از سلول‌های چندضلعی اجتماع یافته‌ای تشکیل شده‌ است و پوشش سلولی سطوح خارجی و داخلی بدن از جمله پوست، دیوارهٔ رگ‌ها و حفره‌های کوچک را می‌پوشاند.

تشخیص پزشک در مورد آسیب دیدگی پرده بکارت ارتجاعی چیست؟

همانطور که گفته شد در درصد زیادی از زنان دارای این نوع پرده بکارت پارگی رخ نخواهد داد ولی این دلیلی برای عدم رویت میزان آسیب دیدگی در آن‌ها نیست. پزشک متخصص با توجه به شاخصه‌های مربوط به لبه پرده بکارت می‌تواند دخول یا عدم دخول آلت تناسلی را مشخص کند. لبه پرده ارتجاعی پس از رابطه جنسی دچار ساییدگی و شل شدگی شده، مخاط واژن اثرات نزدیکی را نشان داده و چین‌های اطراف آن باکره بودن و یا نبودن فرد را مشخص می‌کند. بنابراین تنها تفاوت این نوع پرده بکارت با انواع دیگر در خونریزی و یا عدم خونریزی در برقراری رابطه است.
 
نکته: بیشترین نواحی آسیب دیده (پارگی و ساییدگی) در پرده‌های حلقوی در ناحیه ساعت‌های ۶-۹ و ۳-۶ است.
 

آیا پرده ارتجاعی قابل ترمیم است؟

بطور کلی پرده‌های بکارت چه از نوع ارتجاعی یا غیر ارتجاعی قابلیت خود ترمیم شوندگی ندارند. این عضو تناسلی به دلیل داشتن رشته‌های عصبی و آسیب دیدن آن هنگام رابطی جنسی به خودی خود قابل ترمیم نیستند. ترمیم پرده بکارت تنها از طریق پزشکی امکان پذیر خواهد بود. 

 

آیا خونریزی هنگام دخول دلیلی بر باکرگی است؟

در پژوهشی که توسط متخصصین انجام گردید مشخص شد تنها ۴۳% از زنان طی مقاربت خونریزی دارند. خونریزی نشانه داشتن یا پارگی پرده بکارت نیست. اولین خونریزی می‌تواند بدلیل عدم نرمی، ورود خشن یا سفت بودن واژن باشد.
 

پارگی پرده بکارت چگونه است؟

پارگی پرده بکارت هیچ گونه قاعده و قانونی ندارد و ممکن است به هر شکل و اندازه و در هر جهتی از پرده بکارت ایجاد شود. در پرده بکارت نوع حلقوی معمولاً ۴ تا ۵ پارگی شعاعی شکل بوجود می‌آید.
 

صدور گواهی سلامت پرده بکارت

بیماری که صرفاً جهت معاینه پرده بکارت مراجعه می‌کند و قرار است که نتیجه معاینه بکارت به صورت شفاهی به وی گفته شود نیاز به احراز هویت ندارد، ولی اگر درخواست گواهی کند باید حتماً احراز هویت شود. از نظر قانون این گواهی، بکارت فرد مورد معاینه را تاساعت ۲۴ آن روز اعلام می‌دارد.
 

پاسخ به سوالات متداول

۱. از کجا بفهمم ارتجاعی هستم

پاسخ: بدون معاینه توسط پزشک، امکان تشخیص وجود ندارد.


۲. علت خونریزی های پی در پی پس از اولین رابطه جنسی چیست؟

سلام من چهار ماهه که ازدواج کردم؛ در دوران عقد رفتم دکتر و گفتن حلقوی ارتجاعی و اینکه خون بیاد بستگی به شدت فشار وارد شده داره و من شب اول درد خیلی شدیدی داشتم و خون هم در حد دو قطره خیلی کمرنگ بود. پریودمم دوازده روز بود تموم شده بود و اما حین رابطه های بعدی خونریزیم بیشتر میشد طوری که میرفتم بعدش دستشویی میدیدم خون اومده تا اینکه روز پنجم بعد عروسی بازهم بعد رابطه رفتم دستشویی اینبار خون بیشتری اومد و شل بود و لخته نبود و دیگه بعد اون قطع شد. میخواستم بدونم با توجه به گفته دکتر بکارتم نیمه ارتجاعی بوده و اینکه چرا بار اول خون کم بود اما بارهای بعد شدت گرفت.

پاسخ: پرده بکارت بسته به نوعی که دارد ممکن است در چندین مرحله از بین برود و هر مرحله می‌تواند با خونریزی همراه باشد.

 

۳. آیا پرده ارتجاعی پس از رابطه جنسی ترمیم می‌شود؟

سلام من نزدیکه یک سال و نیمه که دیگه رابطه جنسی ندارم و پرده ام هم ارتجاعی بوده امکانش هست که الان برگشته باشه به حالت قبل؟

پاسخ: امکان ترمیم خود به خودی پرده بکارت وجود ندارد. 


۴. آیا احتمال آسیب به پرده از طریق انگشت وجود دارد؟

سلام من ۱۹ سالمه تاحالا هیچ رابطه ای نداشتم و پردم از نوع حلقوی تشخیص داده شده. تو سن پایین‌تر چند بار انگشتم رو فرو کردم اما هیچ درد و خونریزی نبوده ایا احتمال اسیب دیدگی هست؟ اگه ازمایش بدم داخل ازمایش مشخص میشه که انگشت کردم؟

پاسخ: در صورتی که درد و خون ریزی نداشته اید احتمال آسیب ضعیف است و در صورتی که آسیب رخ داده باشد با آزمایش مشخص می‌شود.

اگر سوالی در رابطه با پرده بکارت ارتجاعی یا انواع پرده بکارت دارید در بخش نظرات با ما و دوستان خود در میان بگذارید. کارشناسان سایت نیز تا حد توان به سوالات شما پاسخ خواهند داد. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو